Skip to main content

Mafia 3 - przejmowanie dzielnic

Zobacz, w jaki sposób zarządzać miastem.

W Mafii 3 jednym z kluczowych elementów jest przejmowanie kolejnych dzielnic oraz przyznawanie im swoim podległym bossom. Chodzi o trzy osoby - Cassandrę, Vito Scalettę oraz Thomasa Burke'a. Każda z postaci oferuje dodatkowe usługi, czyli specjalne bonusy dla głównego bohatera. Każdy z bossów posiada inne usługi, a ich odblokowanie wymaga zapewnienia podwładnemu zysków na odpowiednim poziomie.

Zyski są czerpane przez bossów z przejętych dzielnic. Tych jest w sumie do zajęcia dziewięć - trzy z nich zostaną automatycznie przydzielone twoim ludziom, natomiast o losie pozostałych sześciu zdecydujesz sam. Przyznawanie dzielnic poszczególnym bossom zapewnia ci ich przychylność, ale może też stać się zarzewiem konfliktu z pozostałymi członkami twojej grupy.

Od ciebie zależy, jak podzielisz wpływy w mieście - nie możesz rozdysponować tylko południowym dystryktem, czyli Bayou

Jeżeli nie będziesz działał sprawiedliwie i na przykład zaczniesz przyznawać dzielnice tylko jednej osobie (przykładowo Vitowi), to pozostała dwójka (Cassandra i Thomas) będą mieli do ciebie o to pretensje. Z jednej strony zapewnisz sobie bardziej rozwinięte usługi Vita, ale z drugiej zrazisz do siebie pozostałą dwójkę. Jeśli przesadzisz, to obrażeni współpracownicy mogą zacząć cię atakować - finalnie może się to skończyć koniecznością zabicia osób, które otwarcie wystąpią przeciwko Lincolnowi Clayowi.


Zasady zajmowania biznesów

W każdej z dzielnic, do których dostęp odblokowujesz wraz z postępami w grze, znajduje się boss kontrolujący nielegalne biznesy. Na ogół na każdą dzielnicę przypadają dwa rodzaje „przedsięwzięć".

Przykładowo w Tickfaw Harbor szefem jest Pagani, który żyje z kradzieży aut oraz przemytu. Najpierw Lincoln musi rozbić obydwa interesy (kolejność jest dowolna). Złodziei aut załatwi wykonując misję Gorąca guma i zimna krew - Kradzież samochodów, natomiast z przemytem rozprawi się w zadaniu Powiązania z Kubą: Przemyt.

Po wykonaniu powyższych misji Pagani zdradzi miejsce swojego pobytu i będziesz mógł go dopaść w nowym zadaniu, czyli Powiązania z Kubą: Zabij Paganiego (wcześniej misja ta była niedostępna). Po pozbyciu się bossa przejmujesz kontrolę nad całą dzielnicą i możesz ją przekazać któremuś ze swoich ludzi.

Wypełnianie poszczególnych celów, np. niszczenie wrogiego towaru (#1) prowadzi do zmniejszania wpływów danego biznesu (#2). Za każdym razem musisz doprowadzić ten licznik do zera, aby móc rozprawić się z bossem i przejąć dany interes.

Misje związane z rozbijaniem poszczególnych biznesów (np. wspomnianą powyżej kradzieżą aut) dzielą się na szereg mniejszych zadań, które mają doprowadzić do bankructwa dany interes. Cała wartość danego biznesu jest widoczna w lewym górnym narożniku ekranu (#2 na obrazku powyżej). Wypełnianie zadań, czyli najczęściej przesłuchiwanie informatorów, zabijanie soldati czy niszczenie wskazanych obiektów (#1 na obrazku powyżej) sprawiają, że wartość danego biznesu spada. Twoim celem jest doprowadzenie do jego bankructwa, czyli spadek wartości do zera.

Liczba misji potrzebnych do doprowadzenia interesu do bankructwa jest różna - na ogół waha się w granicach 6 lub 7 małych misji. Czasami może się okazać, że wystarczy wykonać np. pięć z nich, a już doprowadzisz biznes do bankructwa i będziesz miał możliwość skonfrontowania się z bossem dzielnicy. Od ciebie zależy czy do tego przystąpisz czy też będziesz wykonywał kolejne cele, aż do wypełnienia wszystkich (po przyjęciu zlecenia na bossa nie możesz już wrócić do poprzednich zadań).

Po przejęciu biznesu Lincoln zawsze dzwoni do swoich ludzi, a ty musisz zadecydować komu z trójki Vito, Thomas i Cassandra chcesz przekazać dany biznes. Zapewni ci to ich tymczasową sympatię i dostęp do nowych usług. Na dłuższą metę ma jednak drugorzędne znaczenie, ponieważ najważniejsze jest przydzielanie całych dzielnic. Możesz na przykład zlecić prowadzenie biznesu kradzieży aut Vitowi, a przemyt Cassandrze, po czym oddać na naradzie całą dzielnicę Thomasowi. Wydaje się jednak, że lepiej z góry zaplanować komu zamierzasz podarować dzielnicę i danej osobie oddawać zajmowane interesy.


Przejmowanie i przyznawanie dzielnic

Przejmowanie dzielnic zawsze wygląda tak samo i jest ściśle związane z wykonywaniem misji fabularnych. Jak już wspomniano trzy pierwsze części miasta, które zdobędziesz niedługo po rozpoczęciu kampanii fabularnej, zostaną automatycznie przypisane do poszczególnych bossów.

Poniżej znajdują się nazwy poszczególnych zadań i osób, do których dzielnice trafią po przejęciu.

Od tego momentu, a konkretnie po odbyciu narady w misji Bayou: Posiedzenie - Emocjonalny stosunek otrzymasz większą swobodę w wyborze przejmowania kolejnych dystryktów miasta i dowolnego ich przekazywania wspólnikom. Robisz to podczas narad po przejęciu dwóch biznesów i zabiciu bossa danego sektora miasta (opis przykładowego zajęcia dzielnicy Tickfaw Harbor znajdziesz wyżej). Poniżej znajdują się finalne zadania, po których odbywasz narady ze wspólnikami.

Jakimi zasadami kierować się przy naradach? To zależy tylko od ciebie. Jak już wspomniano możesz rozdzielić zajęte biznesy np. pomiędzy Vita i Cassandrę, a potem podarować całą dzielnicę Thomasowi. W ten sposób dwójka współpracowników może się jednak poczuć oszukana i da temu wyraz w niemiłych słowach. Jeśli natomiast od początku założysz przekazywanie interesów danej osobie, której oddasz potem całą dzielnicę, to może się okazać, że nikomu nie wejdziesz w drogę, ponieważ pozostała dwójka nawet nie wiedziała, że przejmujesz kontrolę nad danym sektorem miasta.

Przed podjęciem decyzji o przekazaniu komuś dzielnicy możesz sprawdzić bilans zysków i strat u poszczególnych wspólników - w tym przypadku przekazanie interesu Thomasowi podniesie jego zyski zapewniając ci dodatkową usługę, zmniejszy przychody Vita (stracisz u niego jedną z usług), natomiast Cassandry w ogóle to nie obejdzie (#1)

Ogólnie w trakcie narad można przyjąć dwie strategie. Pierwsza zakłada oddawanie dzielnic jednemu lub dwóm wybranym wspólnikom. Zyskasz u nich więcej usług, ale kosztem nienawiści najbardziej poszkodowanej osoby. Przykładowo, jeśli z dziewięciu dzielnic cztery oddasz Cassandrze, a pięć Vitowi, to Thomas się wścieknie i będzie mógł próbować zabić Lincolna. W przypadku posunięcia się spraw tak daleko nie pozostanie ci nic innego, jak wyeliminowanie zagrażającego ci wspólnika.

Druga możliwość, to równy przydział dzielnic. W tym przypadku trudno ci będzie zdobyć bardziej rozwinięte usługi poszczególnych wspólników, ale z drugiej strony żadnemu z nich się nie narazisz i nie będziesz musiał go zabijać. Tutaj najlepiej jest po prostu rozdzielić po trzy dystrykty na każdą z osób.

Jeśli chcesz zyskać dla danego bossa dodatkowe fundusze, umożliwiające odblokowanie nowych usług, a także poznać nieco lepiej daną osobę, to należy wykonywać misje dodatkowe. Z każdym ze wspólników związane są dwie - jedna zwiększająca zyski, a druga umożliwiająca nawiązanie bliższych kontaktów Lincolna z danym bossem.

Oto lista zadań dodatkowych związanych z poszczególnymi wspólnikami:

Cassandra

Thomas Burke

Vito Scaletta


Następnie: Mafia 3 - tuning aut i wyścigi

Spis treści: Mafia 3 - Poradnik, Solucja


Chociaż na pierwszy rzut oka zarządzanie dzielnicami i biznesami wydaje się dość skomplikowane, to w rzeczywistości jest to dość prosty i intuicyjny proces - najlepiej poznasz go w trakcie przechodzenia samej gry.

Zobacz także