Mafia: Edycja Ostateczna - premiera i najważniejsze informacje
Zmiany w remake'u, gameplay, fabuła.
Choć tytuł może być nieco mylący, Mafia: Edycja Osteteczna to pełnoprawny remake kultowej gry z 2002 roku - Mafia: The City of Lost Heaven. Twórcy ze studia Hangar 13 przygotowali projekt na nowym silniku, odświeżając każdy element.
Dzięki temu remake Mafii zachowuje ducha oryginału, ale jest dostosowany do nowoczesnych standardów. Projekt kierowany jest zarówno do osób, które nie są zaznajomione z pierwowzorem, jak i fanów klasycznej opowieści o mafijnej rodzinie.
Twórcy dowiedli swojej pasji względem pierwowzoru, rozbudowując tło fabularne bohaterów oraz uzupełniając dialogi czy przygotowując nowe przerywniki filmowe.
- Premiera: 25 września 2020
- Platforma: PC, Xbox One, PS4
- Rodzaj: akcja, otwarty świat
- Wersja językowa: polska (napisy)
- Producent: Hangar 13
- Wydawca: 2K Games
- Wydawca PL: Cenega
Data premiery
Mafia Edycja Ostateczna zadebiutuje 25 września 2020 roku i trafi na PC, PS4 oraz Xbox One. Twórcy nie przygotowali różnych edycji gry - kupując produkt, otrzymujemy więc pełną zawartość.
Warto nadmienić, że remake pierwszej Mafii wchodzi też w skład Trylogii Mafii, a więc pakietu zawierającego wspomniany remake, remaster Mafia 2 oraz Mafia 3 ze wszystkimi dodatkami. Grę można więc nabyć osobno lub w zestawie.
Fabuła, świat, bohaterowie
Historia remake'u w dużej mierze opiera się na założeniach produkcji studia Illusion Softworks. Głównym bohaterem jest Thomas Angelo, pracujący jako kierowca taksówki w fikcyjnym mieście Lost Heaven. Akcja rozpoczyna się w 1930 roku.
W wyniku zbiegu okoliczności Angelo bierze udział w nietypowym kursie - pomaga członkom mafii uciec przed policją. Zachęcony szybkim i łatwym zarobkiem, dołącza do rodziny Salierich, na której czele stoi Don Salieri. Organizacja walczy o wpływy w mieście z rodziną Morello.
Początkowo protagonista bierze udział w nieskomplikowanych akcjach o niskim stopniu zagrożenia, jednak szybko zostaje wplątany w intrygę o znacznie większej skali. W międzyczasie pojawia się też wątek romansu z Sarah, córką właściciela baru, w którym spotykają się członkowie grupy.
Głównymi bohaterami są właśnie gangsterzy z rodziny Salieri, którzy dzięki pracom włożonym w remake są wiarygodniejsi i bardziej interesujący. Gracz może ich tym samym poznać nieco lepiej.
Miasto, do którego trafiamy, czyli Lost Heaven, jest całkowicie otwarte i dostępne do zwiedzania, choć gra nie oferuje zadań pobocznych.
Rozgrywka
Mimo otwartej struktury miasta, zadania, których się podejmujemy, są głównie liniowe - nie mamy do czynienia z typowym sandboxem. Z tego względu można też pomijać fragmenty z dojeżdżaniem do kluczowych dla misji momentów.
Nie brakuje strzelanin, skradania się, walki wręcz, pościgów na ulicach Lost Heaven czy ciekawych, niestandardowych misji - fani oryginału na pewno pamiętają przykładowo zadanie, w którym bierzemy udział w wyścigu rajdowym.
Jest też oczywiście policja, a w trybie symulacyjnym podczas poruszania się po mieście należy przestrzegać przepisów drogowych. Gra oferuje system stopni pościgu z gwiazdkami, znanego chociażby z serii GTA. W przypadku remake'u Mafii jest jednak nieco ciekawiej, bo za drobne występki możemy otrzymać np. wyłącznie mandat. Funkcjonariusze otwierają ogień dopiero, gdy sprawimy duże kłopoty.
W miarę postępów w rozgrywce uzyskujemy dostęp do większej liczby broni. Bohater może też zdobywać nowe samochody i przechowywać je za pomocą garażu.
Edycja Ostateczna udostępnia też znaną z oryginału encyklopedię samochodów - w której możemy przejrzeć auta oraz zabrać je na przejażdżkę - a także możliwość swobodnego zwiedzania miasta, bez misji.
Zobacz: Mafia 1 Edycja Ostateczna - Poradnik, Solucja
Zmiany i nowości w remake'u
Mafia Edycja Ostateczna to gra przygotowana na nowo, z wykorzystaniem nowoczesnego silnika. Jakością oprawy przypomina trzecią część serii. Wszystkie elementy - włącznie z miastem, samochodami, postaciami - opracowano od podstaw. Twórcy ponownie nagrali kwestie dialogowe oraz muzykę.
Zmieniono oczywiście model strzelania i sterowanie, dostosowując te elementy do współczesnych standardów.
Nowością jest też między innymi możliwość prowadzenia motocykli czy opcja pominięcia dojazdu do misji jednym przyciskiem. Łatwiej też znaleźć amunicję i uniknąć śmierci. Poziom trudności można co prawda dostosować, ale strzelaniny mają charakter bardziej rozrywkowy, a mniej taktyczny.
Część misji oraz lokacji przebudowano, pozbywając się pewnych nietrafionych rozwiązań, ale deweloperzy zachowali ogólną strukturę misji. Dialogi również nie są identyczne, choć historia i sens wypowiedzi pozostają niezaburzone.