Skip to main content

Mass Effect 1 - Idealista i Renegat: na co wpływa moralność

Czy zmienia zakończenie?

W Mass Effect istnieje system moralności, wyrażony poprzez wskaźniki Idealisty i Renegata, czyli odpowiednio dobrego i złego Sheparda. Na tej stronie dowiesz się, jak wygląda rozwijanie postaci w obu kierunkach oraz co wiąże się z obraniem konkretnej ścieżki.


Na tej stronie:


Poziom Idealisty i Renegata

Zacznijmy od podstaw - poziom Idealisty (1) i Renegata (2) możesz zobaczyć na karcie postaci, po wejściu w kategorię Oddział.

Jak widzisz, poziomy tych postaw moralnych są od siebie niezależne - możesz być po części zarówno szlachetny, jak i niegodziwy.


Jak zwiększać poziom dobra i zła

System moralności działa bardzo prosto:

  • punkty Idealisty otrzymujemy za dobre i szlachetne uczynki, a także za opcje dialogowe, które świadczą o empatii Sheparda czy chęci dowiedzenia się więcej o motywacjach i historii napotykanych postaci
  • pasek Renegata zwiększymy, będąc samolubnym i działając na szkodę bezbronnych osób, a także wybierając obraźliwe i bezczelne opcje dialogowe, a także uciszając postacie, które mogłyby opowiedzieć Shepardowi o swoich motywacjach czy historii

Wspomniane decyzje podejmujemy zazwyczaj wybierając odpowiednie opcje w kole dialogów. W trakcie gry napotkasz mnóstwo okazji, które wpłyną na twój poziom Idealisty i Renegata.

O tym, że podjęta przez ciebie decyzja wpłynęła na poziom Idealisty lub Renegata, poinformują cię ikony z prawej strony ekranu, które pojawiają się na chwilę po zakończeniu danego dialogu.


Na co wpływa moralność

Odpowiedni poziom Idealisty i Renegata rozwija zdolności Uroku i Zastraszania - te z kolei pozwalają na odblokowanie specjalnych kwestii dialogowych, oznaczonych na niebiesko i czerwono. Te kwestie pozwalają zazwyczaj szybciej rozwiązać pewien problem lub przekonać rozmówcę do swoich racji.

Rozwijanie moralności Idealisty i Renegata wiąże się jednak również z innymi bonusami. Oto szczegóły:

Idealista

Grę rozpoczynamy z trzema slotami na punkty Uroku. Zdobywanie kolejnych punktów idealisty podnosi tę pulę. I tak zapełnienie paska idealisty w:

  • 10% - otwiera 2 dodatkowe sloty Uroku i dodaje 1 punkt tego talentu
  • 25% - otwiera 2 kolejne sloty Uroku oraz skraca czas odnowienia umiejętności Pierwsza pomoc o 10%
  • 50% - dodaje 10-procentowy bonus do zdrowia
  • 75% - otwiera 2 kolejne sloty Uroku, dodając 1 punkt tej zdolności. Ponadto o 5% skraca czas ładowania wszystkich mocy

Po osiągnięciu 80% punktów idealisty będziemy mieli możliwość przystąpienia do misji dodatkowej Oblężenie bazy z serii Niezbadany Świat.

Renegat

Podobnie jak w przypadku idealisty, zabawę rozpoczynamy z trzema wolnymi slotami umiejętności Zastraszanie. Zdobywanie kolejnych poziomów zapewnia:

  • 10% - otwiera 2 dodatkowe sloty Zastraszania i dodaje 1 punkt tego talentu
  • 25% - otwiera 2 kolejne sloty Zastraszania oraz skraca o 10% czas odnowienia umiejętności związanych z bronią
  • 50% - regeneruje 1 punkt zdrowia na sekundę
  • 75% - otwiera 2 kolejne sloty Zastraszania, dodając 1 punkt tej zdolności. Ponadto o 5% zwiększa zadawane przez nas obrażenia i wydłuża o tyle samo czas działania umiejętności

Po osiągnięciu 80% punktów renegata będziemy mieli możliwość przystąpienia do misji dodatkowej Negocjacje z serii Niezbadany Świat.


Moralność a zakończenie gry

Uwaga na spoilery w tej sekcji.

Poziomy moralności wpływają nieco na zakończenie gry, ale tylko w niewielkim stopniu, zmieniając ostatnie ujęcia - niezależnie od tego, czy członkowie Rady zostali ocaleni, czy zabici.

Jeśli Shepard jest Idealistą, Prezydium będzie jaśniej oświetlone, a jeżeli Renegatem, zobaczymy je w ciemniejszych odcieniach. W zależności od obranej ścieżki moralnej usłyszymy też inną ścieżkę dźwiękową.

Inne będzie też ostatnie ujęcie Sheparda, zamykające grę. Idealista będzie stał bez broni na tle niebieskiej planety, a Renegat - na tle czerwonej, z karabinem w dłoniach.

Więcej porad:

Spis treści: Mass Effect 1 - Poradnik, Solucja

Zobacz także