Skip to main content

Metal Gear Solid 5 - Misja 13: Pitch Dark - Afryka i pole naftowe

Opis przejścia The Phantom Pain: wysadzamy w powietrze pole naftowe w Afryce.

Ta misja jest pierwszą, jaka rozgrywa się w Afryce. Specyficzny charakter tego kontynentu sprawia, że zamiast burz piaskowych będziesz mierzył się z ulewnymi deszczami, a sporą część każdej misji spędzisz w dżungli. Ponadto większość z obecnych tu przeciwników mówi w języku afrikaans, przez co nie będziesz mógł ich przesłuchać. Opcja stanie się dostępna dopiero gdy znajdziesz odpowiedniego tłumacza, który pojawia się w jednym z zadań pobocznych (tzw. Side Ops) oraz w kolejnym zadaniu fabularnym.

Możesz także pobrać mapę na dysk lub otworzyć ją w nowym oknie.

Ekwipunkiem niezbędnym do poprawnego zaliczenia tej misji oraz jej celów dodatkowych są: strzałki usypiające, balon Fulton na najwyższym poziomie oraz materiały wybuchowe (C-4 lub wyrzutnia rakiet). Nieocenionym towarzyszem broni jak zawsze będzie D-Dog, ale jego wybór nie jest obowiązkowy.

Cele misji:

  • Wyłącz pole naftowe;
  • Zniszcz zbiornik filtrujący skażoną wodę;

Opcjonalne cele misji:

  • Porwij 4 dziecięcych żołnierzy trenowanych w wiosce Masa;
  • Ucieknij ze strefy walk zanim pole naftowe Mfinda zostanie zamknięte;
  • Porwij sępa, który trafił do spalonej wioski;
  • Ukradnij 4 łaziki zamykające dostęp do pola naftowego Mfinda.

Wyłącz pole naftowe

Po rozpoczęciu misji wejdź na wzgórze naprzeciwko i rozejrzyj się po okolicy - twoim oczom ukaże się wioska Bwala ya Masa [Mapa: 1]. Jeśli chcesz, możesz wypełnić tu jeden z celów dodatkowych, ratując czwórkę dzieci trenowanych na żołnierzy. Jeżeli zdecydujesz się je zignorować, możesz zatoczyć szeroki łuk po prawej stronie zabudowań, tym samym unikając ciekawskich żołnierzy. Dalej powinieneś przeć przed siebie, aż dotrzesz do pola naftowego Mfinda [Mapa: 2]. Teren jest na tyle nieskomplikowany, że przebiec tam bez większych problemów, o ile ominiesz posterunek wroga.

1: Zbiornik, 2: Pomieszczenie z przełącznikiem zasilania pola naftowego.

Stojąc przed elektrownią dokładnie rozplanuj następne kroki. Mimo pozorów najwygodniejsze wejście do kompleksu prowadzi przez jego główną bramę - wystarczy przeczołgać się pod strażnicą z reflektorem i natychmiast odbić w lewo. Pośród różnych osłon łatwo się schować, dlatego ta część nie powinna stanowić problemu.

Gdy będziesz już w środku kompleksu, twoim celem będzie dostanie się na tyły głównego budynku [Mapa: 3]. Możesz go łatwo poznać dzięki kilku wielkim kominom, z których nieustannie się kopci. Aby tam dotrzeć, musisz wejść po ażurowych schodach na górę, wyminąć lub wyeliminować pobliskich strażników, a następnie skręcić w lewo.

Możesz także pobrać mapę na dysk lub otworzyć ją w nowym oknie.

Kiedy znajdziesz się w okratowanym tunelu, skręć jeszcze raz w lewo, a dotrzesz do niebieskich drzwi. Wejdź do środka i wyłącz urządzenie sterujące polem naftowym.

Zniszcz zbiornik filtrujący skażoną wodę

Zbiornik możesz zniszczyć na dwa sposoby - wystrzeliwując z bezpiecznej odległości rakietę (możesz to zrobić np. ze wzgórz okalających kompleks) lub podkładając ładunek wybuchowy na samej cysternie. Drugie rozwiązanie jest znacznie trudniejsze, ponieważ wymaga niebywałej precyzji w unikaniu wrogów (albo determinacji i celności podczas otwartej walki).

Jeśli wybrałeś drugą opcję, trzymaj się południowo zachodniej części zabudowań i powoli czołgaj się w stronę zbiornika [Mapa: 4]. Zatocz łuk z lewej strony, w ten sposób unikając paru najbliższych żołnierzy. Gdy staniesz przy balustradzie obok schodów, zawiśnij na niej i przesuń się w lewo, ostatecznie opasając na ziemię za śmietnikiem.

W tym miejscu musisz uważać - po schodach co chwilę chodzi dwóch strażników. Uśpij ich lub wymiń, a następnie wejdź na wyższe piętro. Po prawej stronie będziesz miał co najmniej trzech kolejnych wrogów, a po lewej zamknięte na kłódkę drzwi do zbiornika. Otwarcie tych ostatnich zajmuje kilka dobrych sekund, dlatego warto wpierw wyeliminować pobliskich wrogów.

Kiedy już przejdziesz do zbiornika, podłuż na nim ładunek C-4 (wystarczy jedna sztuka). Ulotnij się na bezpieczną odległość, a następnie uruchom zapalnik. Kiedy dojdzie do eksplozji, praktycznie natychmiast na teren ośrodka zostaną przywołane posiłki wroga - przy obu bramach staną po dwa łaziki oraz kilku dodatkowych żołnierzy. Wymiń obstawę lub wyeliminuj ją, a następnie opuść teren walki. Najbezpieczniejsza trasa prowadzi przez dżunglę na wschodzie, którą znajdziesz pomiędzy dwiema drogami - wschodnią i zachodnią [Mapa: 5].

Opcjonalnie: Porwij 4 dziecięcych żołnierzy trenowanych w wiosce Masa

Mimo pozorów ten cel dodatkowy jest najtrudniejszą częścią całej misji. Dzieciaki znajdziesz w północnej części wioski Masa, na małym placu między budynkami. Obok nich stoi dwóch żołnierzy. Problem polega na tym, że musisz uratować dzieci nie robiąc im żadnej krzywdy ani nie korzystając z balonu - podróż nim mogłaby je zabić.

To niestety nie wszystkie obostrzenia - jak szybko się przekonasz, w chwili wszczęcia alarmu albo powalenia strażników dzieci pobiegną w stronę bagna i utopią się w nim. Musisz się więc zachować niezwykle cicho, a przy tym działać z perfekcyjną dokładnością.

Kiedy zbliżysz się do miejsca, w którym stoją dzieci, spróbuj odwrócić uwagę ich strażników - możesz pokazać im się na chwilę lub rzucić gdzieś pustym magazynkiem. Kiedy dzieci zostaną pozostawione same sobie, skorzystaj z pistoletu na strzałki usypiające aby po kolei położyć wszystkich do snu. Musisz to zrobić bardzo szybko, aby zapobiec ucieczce młokosów lub wszczęciu alarmu.

W tym momencie istnieją dwa sposoby rozwiązania problemu. Możesz chwytać po jednym dziecku na raz i po kolei przenosić je do helikoptera (najpewniej zaczną się budzić zanim zdążysz wrócić) lub ukraść ciężarówkę stojącą na północy wioski i zapakować do niej malców. Drugie rozwiązanie jest o tyle prostsze, że nie możesz przetransportować samych chłopców przy pomocy balonu - ale jeśli wsadzisz ich do pojazdu i to jego podepniesz do urządzenia Fulton, cel zostanie zrealizowany. Musisz jednak dysponować balonem na najwyższym poziomie.

Opcjonalnie: Ucieknij ze strefy walk zanim pole naftowe Mfinda zostanie zamknięte

Ośrodek zostanie zamknięty przez łaziki wroga chwilę po tym, jak wysadzisz zbiornik w powietrze. Oznacza to, że masz zaledwie kilka sekund aby zaliczyć ten cel dodatkowy. Aby mieć jakiekolwiek szanse, musisz zniszczyć mobilną antenę stojącą przy południowej bramie do pola naftowego - kiedy ją wysadzisz, twój helikopter będzie mógł wylądować na terenie kompleksu.

Wyeliminuj pobliskich przeciwników, którzy mogliby uszkodzić helikopter, a następnie zniszcz zbiornik przy użyciu ładunku C-4 lub wyrzutni rakiet. Wskocz do pojazdu i ewakuuj się, a przy odrobinie szczęścia zrealizujesz cel tej misji.

Opcjonalnie: Porwij sępa, który trafił do spalonej wioski

Sępa znajdziesz w spalonej wiosce na południowy zachód od pola naftowego Mfinda - karmi się zwłokami mieszkańców w zrujnowanym domostwie. Strzel do niego z pistoletu usypiającego, a następnie użyj balonu aby go porwać.

Opcjonalnie: Ukradnij 4 łaziki zamykające dostęp do pola naftowego Mfinda

Łaziki [Walker Gears] przybiegną do pola naftowego Mfinda kiedy tylko wysadzisz zbiornik w północno zachodniej części ośrodka. Dwa z nich znajdziesz przy południowej bramie ośrodka, a dwa następne - przy północnej. W tym drugim przypadku będziesz się ponadto musiał mierzyć z trzyosobową drużyną żołnierzy.

Słabym punktem łazików są ich kierowcy - jeśli zakradniesz się do nich od tyłu lub z boku, możesz ich łatwo wyeliminować (zarówno podczas walki wręcz, jak i w konwencjonalny sposób). Kiedy urządzenia zostaną oczyszczone z kierowców, podepnij je do balonu na najwyższym poziomie i odeślij do bazy.

Następnie: Metal Gear Solid 5 - Misja 14: Lingua Franca - Tłumacz w obozie Kiziba

Powrót do spisu treści: Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain - Poradnik, Solucja - opis przejścia, wszystkie misje i sekrety

Zobacz także