Metal Gear Solid 5 - Misje poboczne: Side Ops (143-150)
Wypełniamy zadania poboczne, wymagane do odblokowania nowych misji głównych oraz prawdziwego zakończenia.
Wymienione poniżej questy Side Ops są niezbędne do tego, aby posunąć fabułę do przodu. Jest tak, ponieważ po wykonaniu zadania głównego 32: To Know to Much na liście wyzwań nie będą się już pojawiać nowe misje fabularne. Mimo pozorów, dwa kolejne zlecenia - 33: [Subsistence] C2W oraz 34: [Extreme] Backup, Back Down - są jedynie alternatywnymi wersjami dawniej zaliczonych zadań i w żaden sposób nie wpływają na historię opowiedzianą w grze.
Oto lista misji Side Ops, które odblokowują nowe zadania z głównego wątku fabularnego:
Side Ops | Odblokowana misja fabularna |
---|---|
143 i 144 | 35: Cursed Legacy |
150 | 45: A Quiet Exit |
143-149 | 46: Truth - The Man Who Sold The World |
Jak widać w tabeli powyżej, aby przejść do nowej misji fabularnej - 35: Cursed Legacy - musisz zaliczyć zlecenia Side Ops numer 143 oraz 144. Zadanie Side Ops 150: Secure Quiet dynamicznie przechodzi w misję 45: A Quiet Exit. Wykonanie zadań Side Ops o numerach od 145 do 149 jest natomiast niezbędne do tego, aby odblokować ostatnią misję fabularną w grze: 46: Truth - The Man Who Sold The World. Przy okazji trzeba także spełnić kilka dodatkowych warunków, które zostały opisane w odpowiednich akapitach poradnika.
*
Side Ops 143: Extract the AI Pod - Ukradnij nośnik sztucznej inteligencji
Uwaga! Zadanie staje się dostępne dopiero po zaliczeniu 32 misji głównego wątku fabularnego.
Aby wypełnić tę misję, musisz wrócić do Centralnej Bazy Wojsk Radzieckich w Afganistanie, na północy mapy. Twoim celem jest zdobycie maszyny obsługiwanej przez sztuczną inteligencję - przelotnie widziałeś ją w misji, w której porywałeś Emmericha z tej samej lokacji. Urządzenie nie zostało od tego czasu przeniesione - znajduje się więc dokładnie w tym samym miejscu, czyli we wnętrzu wielkiego bunkra w centrum bazy [Mapa: 1].
Możesz także pobrać mapę na dysk lub otworzyć ją w nowym oknie.
Najprostsza droga do wnętrza obozu prowadzi od wschodu - musisz co prawda przejść przez niewielkie pole minowe na klifach przy wejściu, ale poza tym nie powinieneś mieć większych problemów. Mijaj pobliskich przeciwników i staraj się zachowywać jak najdyskretniej - jeśli wrogowie ogłoszą alarm, wejście do bunkra może zostać tymczasowo zablokowane.
Kiedy będziesz na miejscu, podejdź do komputera z zielonym monitorem, który stoi na biurku obok AI. Użyj go, a misja dobiegnie końca. W ten sposób odblokujesz następną: 144: Secure the Remains of the Man on Fire. Przy okazji otrzymasz też fotografię Strangelove Memento, dzięki której będziesz mógł wynaleźć bandanę dla Big Bossa.
Nagroda: 140000 GMP, Strangelove Memento.
Side Ops 144: Extract the Remains of the Man in Fire - Zabezpiecz szczątki Mężczyzny w Płomieniach
Uwaga! Zadanie staje się dostępne dopiero po zaliczeniu 32 misji głównego wątku fabularnego oraz misji Side Ops numer 143. Jest także wymagane do tego, aby pchnąć fabułę do przodu.
W tym zadaniu musisz wydobyć ciało Mężczyzny w Płomieniach z doskonale strzeżonego posterunku Yakho Oboo w północno-zachodnim Afganistanie. Zwłoki zostały umieszczone na środku centralnego placu bazy [Mapa: 1] - są więc nieustannie obserwowane przez wszystkich strażników stacjonujących na miejscu.
Możesz także pobrać mapę na dysk lub otworzyć ją w nowym oknie.
Jeśli nie masz czasu i cierpliwości do dyskretnego eliminowania kolejnych wrogów (których jest tu kilkunastu), możesz po prostu podbiec do ciała i od razu je porwać, nie zwracając uwagi na alarmy. Kiedy spróbujesz podpiąć ognistego demona do balonu Fulton, zostanie wyświetlona cutscenka, po której misja dobiegnie końca, a Big Boss wróci do Mother Base.
Zaliczając to zadanie odblokujesz dostęp do trzech kolejnych misji fabularnych. Przejście misji 35: Cursed Legacy jest wymagane do tego, aby fabuła gry została rozwinięta - dwa pozostałe zadania są zupełnie opcjonalne.
Nagroda: 140000 GMP.
Side Ops 145: Search for the Escaped Children 01 - Znajdź zbiegłe dzieciaki 01
Uwaga! Zadanie staje się dostępne dopiero po zaliczeniu 35 misji głównego wątku fabularnego.
Odnalezienie wszystkich dzieciaków jest wymagane do tego, aby odblokować ostatnią misję fabularną w grze - 46: Truth - The Man Who Sold The World. Pierwsze dziecko znajdziesz na terenie pola naftowego Mfinda, na północy Angoli. Jest przetrzymywane jako jeniec w jednym z budynków w południowej części lokacji [Mapa: 1]. Nad ośrodkiem lata helikopter, w okolicy znajduje się też sporo żołnierzy - musisz więc być ostrożny.
Możesz także pobrać mapę na dysk lub otworzyć ją w nowym oknie.
Do wnętrza budynku prowadzą tylko jedne drzwi - wszystkie pozostałe są zamknięte. Musisz obejść budowlę dookoła w taki sposób, aby mieć większość zabudowań za plecami. Wówczas skieruj się do pierwszych drzwi po prawej.
Kiedy odnajdziesz dzieciaka, uratuj go przy pomocy urządzenia Fulton, a następnie opuść teren.
Nagroda: 140000 GMP.
Side Ops 146: Search for the Escaped Children 02 - Znajdź zbiegłe dzieciaki 02
Uwaga! Zadanie staje się dostępne dopiero po zaliczeniu 35 misji głównego wątku fabularnego.
Drugie dziecko znajdziesz w strzeżonej willi, którą wzniesiono w dolinie Lufwa w północno-wschodniej Angoli - to ta sama lokacja, z której wydobyłeś starego mędrca. Dzieciak jest przetrzymywany na parterze, w pokoju z kolumnami na lewo od głównego wejścia [Mapa: 1].
Możesz także pobrać mapę na dysk lub otworzyć ją w nowym oknie.
Lokacji pilnuje kilkunastu dobrze uzbrojonych strażników - na pewno nie uda ci się przemknąć obok nich w sposób niezauważony. Korzystaj więc z trybu spowolnienia i eliminuj wrogów po kolei, dopóki nie otworzysz sobie bezpiecznego przejścia do poszukiwanego więźnia. Kiedy do niego dotrzesz, skorzystaj z urządzenia Fulton aby go uratować.
Nagroda: 140000 GMP.
Side Ops 147: Search for the Escaped Children 03 - Znajdź zbiegłe dzieciaki 03
Uwaga! Zadanie staje się dostępne dopiero po zaliczeniu 146 misji Side Ops.
Trzecie dziecko ukrywa się na szczycie wieży w ruinach Aabe Shifap w północnym Afganistanie [Mapa: 1]. Aby do niego dotrzeć, musisz wyeliminować dwa niedźwiedzie siedzące na dole, a następnie wspiąć się na sam szczyt budynku. Zrobić to możesz dzięki wąskiej szczelinie w ścianie - podejdź do niej, a następnie wejdź na górę.
Możesz także pobrać mapę na dysk lub otworzyć ją w nowym oknie.
Miśki potrafią stanowić dość duże zagrożenie, dlatego zdejmij je z bezpiecznej odległości - najlepiej używając karabinu snajperskiego. Do wieży podejdź dopiero gdy teren zostanie oczyszczony.
Nagroda: 140000 GMP.
Side Ops 148: Search for the Escaped Children 04 - Znajdź zbiegłe dzieciaki 04
Uwaga! Zadanie staje się dostępne dopiero po zaliczeniu 146 misji Side Ops.
Kolejnego dzieciaka musisz wyśledzić w pałacu Lamar Khaate na zachodzie Afganistanu. Siedzi na skraju budynku, na drugim piętrze - aby do niego dotrzeć, musisz wejść po schodach na drugie piętro, a następnie kierować się na południe (uważaj, żeby nie spaść!). Zanim to zrobisz, zlikwiduj jednak pobliskich przeciwników - jeśli się ich nie pozbędziesz, zdecydowanie utrudnią ci zadanie.
Możesz także pobrać mapę na dysk lub otworzyć ją w nowym oknie.
Dzieciak jest trudny do dostrzeżenia, a dotarcie do niego wiąże się z przejściem przez rozsypującą się, bardzo wąską powierzchnię podłogi. Trzymaj się ściany i wymiń spiralne schody, a wszystko będzie dobrze.
Nagroda: 140000 GMP.
Side Ops 149: Search for the Escaped Children 05 - Znajdź zbiegłe dzieciaki 05
Uwaga! Zadanie staje się dostępne dopiero po zaliczeniu 146 misji Side Ops.
Ostatnie z dzieci znajdziesz w ruinach świątyni Da Smasei Laman we wschodnim Afganistanie [Mapa: 1]. Misja jest unikatowa o tyle, że cała lokacja została opanowana przez zombie - przygotuj się więc na emocjonującą walkę wręcz w wąskich korytarzach i weź ze sobą broń z ostrą amunicją.
Możesz także pobrać mapę na dysk lub otworzyć ją w nowym oknie.
Świątynię powinieneś pamiętać z misji, w której ukradłeś Honey Bee i uciekałeś przed oddziałem Skulls. Dziecko zostało ukryte w jaskiniach po prawej stronie lokacji. Aby do niego dotrzeć, idź tą samą ścieżką co w zadaniu Where do the Bees Sleep, ale będąc na górnym tarasie nie skręcaj w lewo, tylko idź prosto. W ten sposób trafisz do serii małych jaskiń, zamieszkanych przez potwory - wyeliminuj je, a następnie uratuj dziecko.
Nagroda: 140000 GMP.
Side Ops 150: Secure Quiet - Znajdź Quiet
Uwaga! Zadanie staje się dostępne dopiero po zaliczeniu 43 misji fabularnej.
Procedura aktywacji tego zadania jest bardzo skomplikowana i wieloetapowa. Zanim się go podejmiesz, musisz jednak wiedzieć, że spełnienie wszystkich warunków jest równoznaczne z utratą Quiet jako stałego towarzysza - opuści cię w sposób nieodwracalny.
Z drugiej strony zaliczenie tej misji jest niezbędne do odblokowania zadania fabularnego 45: Quiet Exit oraz przejścia gry na 100%. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby całkowicie zignorować tę misję i przejść do „prawdziwego” zakończenia gry, czyli zadania 46: Truth - The Man Who Sold the World. Misji 45 oraz 46 nie trzeba bowiem przechodzić w sposób chronologiczny, są też od siebie całkowicie niezależne.
Aby odblokować misję Side Ops 150: Secure Quiet należy spełnić kilka warunków:
- Misja fabularna 43: Shining Lights, Even in Death została zaliczona;
- W czasie misji fabularnej 11: Cloaked in Silence żywcem pojmałeś Quiet;
- Zadanie Side Ops 111: Visit Quiet zostało pomyślnie zaliczone;
- Wszystkie taśmy dotyczące przesłuchań Emmericha zostały odsłuchane. Nagrania Questioning Huey 1-6 można znaleźć w iDroidzie w zakładce z kasetami. Aby je odblokować, musisz zaliczyć misje fabularne 12: Hellbound, 13: Pitch Dark oraz 43: Shining Lights, Even in Death, jak również misje Side Ops 143-149. Aby ujawnić ostatnią z taśm, musisz przesłuchać piątą z nich, posiadając psa D-Dog jako aktualnego towarzysza;
- Poziom więzi między Big Bossem oraz Quiet musi wynosić 100% (można zwiększyć go biorąc dziewczynę na kolejne misje oraz wynajdując dla niej ulepszenia);
- W herbie Diamond Dogs NIE ZNAJDUJE SIĘ symbol motyla. Charakter logotypu możesz zmienić w zakładce Customize w urządzeniu iDroid (domyślnym wzorem są litery DD).
Jeśli wszystkie powyższe warunki zostały spełnione, będziesz mógł odblokować misję Side Ops 150. Wypełniaj zadania główne lub inne zlecenia, aż otrzymasz komunikat z Mother Base, informujący o zamieszkach wewnątrz twojej organizacji. Wróć do bazy i obejrzyj krótką cutscenkę, w czasie której Huey zostanie wygnany z platformy Diamond Dogs. Dopiero w tym momencie zadanie stanie się dostępne.
Ponieważ misja Side Ops 150 dynamicznie przechodzi w zadanie główne 45: Quiet Exit, wyposaż się w sprzęt pozwalający na zmierzenie się z obu tymi wyzwaniami. Szczególnie przyda ci się wytrzymały pancerz oraz bandana przyspieszająca regenerację zdrowia, przydatne będą także miny EMP.
Możesz także pobrać mapę na dysk lub otworzyć ją w nowym oknie.
Jak na taką ilość przygotowań, samo zadanie 150: Secure Quiet jest zaskakująco krótkie i proste. Musisz udać się do północnego Afganistanu i dotrzeć do radzieckiego posterunku numer 4 - znajduje się między ruinami Aabe Shifap i elektrownią Serak. Lokacji pilnuje sześciu żołnierzy wroga, a dwóch kolejnych snajperów czai się na sąsiednim wzgórzu. Twoim jedynym celem jest wejście do centralnego budynku [Mapa: 1] i zbadanie dokumentów, które tam leżą. Kiedy się z nimi zapoznasz, misja natychmiast dobiegnie końca, a rozpocznie się zadanie fabularne 45: Quiet Exit.
Następnie: Metal Gear Solid 5 - Misje poboczne: Side Ops (151-157)
Powrót do spisu treści: Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain - Poradnik, Solucja - opis przejścia, wszystkie misje i sekrety