Metro Exodus - Poradnik, Solucja
Opis przejścia, mechanika, sekrety i znajdźki, wskazówki, odpowiedzi.
Witamy w solucji i poradniku do Metro Exodus, w którym znajdziecie wiele przydatnych informacji związanych z grą. Chodzi tu między innymi o opis mechaniki, wskazówki dotyczące rozgrywki, a także opis przejścia kampanii fabularnej i lokalizacje sekretów.
Metro Exodus jest trzecią częścią popularnej serii, pierwszoosobowych gier akcji, opartych na literaturze Dymitra Głuchowskiego. Ponownie wcielamy się w postać Artema, który ma dość życia w zamkniętym, moskiewskim metrze i postanawia udowodnić, że na otwartych terenach Rosji istnieje jeszcze normalne życie po wojnie nuklearnej.
Poradnik i wskazówki do Metro Exodus
Na tej stronie poradnika znajdują się wskazówki, które warto poznać przed przystąpieniem do gry. Po odnalezieniu interesującej nas strony wystarczy kliknąć w odnośnik, aby się na nią przenieść.
Podstawy i mechanika
- Interfejs (na dole tej strony)
- Przyciski QTE (na dole tej strony)
- Metro Exodus - poziomy trudności
- Metro Exodus - latarka i zapalniczka
- Metro Exodus - zapisywanie i wczytywanie gry
- Metro Exodus - maska przeciwgazowa i filtry
- Metro Exodus - szybka podróż, linki i karabińczyk
- Metro Exodus - zdobywanie amunicji, apteczek i filtrów
- Metro Exodus - otwieranie zamkniętych drzwi
- Metro Exodus - doba, pory dnia, zmiana godziny
- Metro Exodus - warsztat: tworzenie, modyfikowanie i naprawa przedmiotów
- Metro Exodus - powrót do odwiedzonych miejsc
- Metro Exodus - Kniaź, Damir, Alosza, ratowanie kompanów
Opis przejścia i zadania dodatkowe
Podczas przygody pokierujemy losami Artema, który wraz ze swoją żoną Anną i kompanami opuszcza moskiewskie metro i wyrusza pociągiem w głąb Rosji, odwiedzając przy tym wiele różnorodnych miejsc.
Moskwa
- Metro Exodus - Moskwa: początek, Anna, przejście przez miasto
- Metro Exodus - Moskwa: baza wroga, Jermak, pociąg, ucieczka
- Metro Exodus - Moskwa, Zima: zniszczenie pociągu, radio
Wołga, Wiosna
- Metro Exodus - Wołga: łódź, cerkiew, Nastia i Katia, ucieczka
- Metro Exodus - Wołga: port, kryjówka Kriesta, mutanty, lornetka
- Metro Exodus - Wołga: uratowanie Anny, bunkier z mutantami
- Metro Exodus - Wołga: terminal, zdobycie drezyny
- Metro Exodus - Wołga: przejazd drezyną, zajezdnia, port, statek
- Metro Exodus - Wołga: przejście przez most, Silantius, ucieczka, Wiosna
- Metro Exodus - Wołga: mapa, ważne miejsca
- Metro Exodus - Wołga: zadania dodatkowe
- Metro Exodus - silnik w domu na wyspie (Wołga)
Jamantau
Morze Kaspijskie, Lato
- Metro Exodus - Morze Kaspijskie: auto, latarnia morska, Giul
- Metro Exodus - Morze Kaspijskie: podziemny kompleks, pająki, mapa
- Metro Exodus - Morze Kaspijskie: cysterna z wodą, obrona obozu
- Metro Exodus - Morze Kaspijskie: paliwo, baza wroga, Baron, Lato
- Metro Exodus - Morze Kaspijskie: snajper, statek, więźniowie, obóz mutantów (zadania dodatkowe)
- Metro Exodus - Morze Kaspijskie: prawdziwy Baron, sekret
Tajga, Jesień
- Metro Exodus - Tajga: Alosza, Olga, wieża, pułapka, plecak
- Metro Exodus - Tajga: pionierzy, bandyci, cmentarz, niedźwiedź, cerkiew
- Metro Exodus - Tajga: wykradnięcie łodzi, piraci i admirał
- Metro Exodus - Tajga: tunele, pająki, generator, walka z niedźwiedziem, Jesień
Martwe Miasto (Nowosybirsk)
- Metro Exodus - Martwe Miasto: tunele, mutanty, chłopiec Kirył, kryjówka
- Metro Exodus - Martwe Miasto: podróż łodziami, wodne mutanty
- Metro Exodus - Martwe Miasto: Instytut, niewidome goryle, lek, zakończenie
Zakończenia, epilog
Sekrety i znajdźki
W poniższej sekcji znajdziecie odnośniki do przedmiotów, które można zbierać w trakcie przygody. Chodzi tu głównie o dwa elementy, a mianowicie dokumenty związane z dziennikiem (notatki, raporty itd.), a także pocztówki widokowe z przedwojennej Rosji.
- Metro Exodus - sekrety i znajdźki (Moskwa): dzienniki i pocztówki
- Metro Exodus - sekrety i znajdźki (Wołga): dzienniki i pocztówki
- Metro Exodus - sekrety i znajdźki (Jamantau): dzienniki i pocztówki
- Metro Exodus - sekrety i znajdźki (Morze Kaspijskie): dzienniki i pocztówki
- Metro Exodus - sekrety i znajdźki (Tajga): dzienniki i pocztówki
- Metro Exodus - sekrety i znajdźki (Martwe Miasto): dzienniki i pocztówki
Porady ogólne do Metro Exodus
- Dokładnie przeszukuj wszystkie napotkane miejsca. Chodzi między innymi o przeszukiwanie ciał czy szafek, w których często znajdziesz zasoby w postaci amunicji, broni czy filtrów do maski.
- W miarę możliwości staraj się pozostawać w mroku. Dzięki temu utrudnisz wypatrzenie bohatera przez wrogów i będziesz mógł zaplanować kolejne posunięcia.
- Jeśli dojdzie do otwartej walki, to podczas strzelania ukryj się za jakimś elementem otoczenia. Staraj się przy tym prowadzić ogień stojąc lub kucając - w ruchu strzały będą znacznie mniej celne.
- W wielu przypadkach możesz sam zdecydować czy rozpocząć regularną wymianę ognia czy skorzystać z możliwości skradania się i cichego eliminowania wrogów.
- Podczas eksploracji różnych miejsc staraj się nie spieszyć, o ile jest to możliwe. W ten sposób zbadasz teren dokładniej, a ponadto łatwiej będzie wypatrzeć i znautralizować różnego rodzaju pułapki.
- Jeśli poziom zdrowia spadnie do niebezpiecznego poziomu, o czym dowiesz się z czerwonej barwy na ekranie, to skorzystaj z apteczki. Tylko w ten sposób przywrócisz bohaterowi zdrowie.
- W wielu lokacjach do przeżycia niezbędna jest maska przeciwgazowa. Używaj jej i pamiętaj, aby naprawiać ewentualne braki oraz wymieniać filtry, utrzymujące bohatera przy życiu.
- Podczas przemierzania różnych miejsc zwracaj uwagę na dźwięk wydawany przez licznik Geigera. Jeśli natężenie charakterystycznego dźwięku zacznie się zwiększać, to znaczy, że jesteś w miejscu o dużym promieniowaniu.
- Przebywanie w strefie o dużym napromieniowaniu przyczynia się do szybszego niszczenia maski oraz stopniowego obniżania poziomu zdrowia bohatera.
Interfejs
Poniżej znajdziecie informacje na temat oznaczeń, jakie pojawiają się w trakcie gry na ekranie. W Metro Exodus mamy do czynienia z naturalnym HUD-em, to znaczy, że większość wyświetlanych informacji znajduje się w naturalnych miejscach, takich jak zegarek, a nie sztucznych ekranach. Początkowo połapanie się w całym interfejsie może być nieco kłopotliwe, ale dość szybko staje się intuicyjne.
- Stan zdrowia - jeśli jesteś ranny, to na ekranie pojawi się czerwony ślad. Im będzie ich więcej, tym gorzej będzie ze stanem zdrowia Artema. Aby pozbyć się ran należy skorzystać z apteczki lub wyspać się w bezpiecznym miejscu.
- Zegarek - spełnia kilka funkcji. Podstawową jest pokazywanie aktualnej, jednak kiedy nosisz maskę przeciwgazową, to w tym miejscu zobaczysz ilość minut, przez które będzie działał filtr. Nad tarczą jest światełko - jeśli się świeci, to oznacza, że Artem jest dobrze widoczny dla wrogów. Jeżeli nie świeci, to znaczy, że znajdujesz się w mroku i trudniej wypatrzeć bohatera.
- Wskaźnik promieniowania - niektóre lokacje są mocno napromieniowane, o czym świadczy dźwięk aparatu Geigera oraz strzałka na lewym ręku. Jeśli wskazówka zaczyna zbliżać się do prawej strony, to oznacza bardzo mocne napromieniowanie i z takiego miejsca najlepiej jest, jak najszybciej się oddalić.
- Podstawowe menu czynności - w tym miejscu, domyślnie, znajduje się menu ekwipunku z najważniejszymi elementami związanymi ze strzałkami na krzyżaku. I tak wciśnięcie strzałki w górę aplikuje bohaterowi apteczkę, w prawo - schowanie broni, w dół - założenie maski przeciwgazowej, w lewo - zapalenie latarki. Menu to może mieć w niektórych przypadkach inne funkcje - na przykład po położeniu się na legowisku możemy wybrać porę doby, o której bohater ma wstać.
- Dodatkowe menu ekwipunku - po wciśnięciu i przytrzymaniu klawisz L1 (PS4) lub LB (XO) z prawej strony wyświetli się dodatkowe menu. Wciśnięcie którejś z opcji, spowoduje jej wybranie. Na pokazanym przykładzie trójkąt uruchomi lornetkę, X spowoduje otworzenie przenośnego warsztatu w plecaku, a kwadrat zapalenie zapalniczki.
Oprócz wyżej opisanych elementów na ekranie mogą pojawiać się też informacje i podpowiedzi (prawy górny narożnik ekranu), ikony informujące o pojawieniu się na mapie nowego obiektu (lewy górny narożnik ekranu) lub też ilość amunicji w niesionej broni (prawy dolny narożnik ekranu).
Przyciski QTE
W trakcie rozgrywki wielokrotnie będziesz wchodził w interakcje z różnymi elementami otoczenia. Chodzi tu między innymi o przesuwanie różnych przedmiotów czy bronienie się przed atakującymi znienacka wrogami.
W takich przypadkach na ekranie zazwyczaj pojawi się klawisz, jaki należy wcisnąć. Są to tak zwane sekwencje Quick Time Event, czyli w skrócie QTE.
Jeśli przejdziesz w opcjach do sekcji Dostępność to pojawi się możliwość ustawienia przycisków QTE (strzałka na obrazku powyżej). Istnieją trzy możliwości ich ustawienia:
- Szybko wciskaj - należy, jak najszybciej wciskać dany klawisz, aż do napełnienia się paska. Jest to najbardziej wymagająca opcja.
- Przytrzymaj - wystarczy wcisnąć i przytrzymać dany klawisz.
- Wciśnij - tutaj trzeba tylko nacisnąć dany klawisz, aby akcja zadziała się od razu.
Dla mniej zaawansowanych graczy zalecamy ustawienie jednej z dwóch ostatnich opcji. Szybkie wciskanie będzie z kolei rozwiązaniem dla osób szukających pewnego utrudnienia.