Skip to main content

Microsoft ujawnia ID@Xbox - program samodzielnej publikacji gier na Xbox One

Dla twórców niezależnych, i nie tylko.

Microsoft opublikował szczegóły na temat programu samodzielnej publikacji gier na Xbox One, skierowanego głównie do twórców niezależnych.

Aby dokładnie poznać potrzeby mniejszych studiów, Microsoft spotkał się z ponad 50. deweloperami, w wyniku czego powstał program ID@Xbox (ang. Independent Developers at Xbox).

W ramach inicjatywy, każdy deweloper otrzyma dwa zestawy producenckie konsoli, bez opłat. Twórcy skorzystają z pełnej mocy sprzętu, serwerów „w chmurze”, narzędzi Kinecta i Xbox Live, wsparcia dla SmartGlass, rozgrywek sieciowych, osiągnięć czy Gamerscore.

Aplikacje do ID@Xbox przyjmowane są od 20 sierpnia, na stronie www.xbox.com/id (obecnie nie jest jeszcze uruchomiona). Jeśli podanie zostanie przyjęte, twórca staje się zarejestrowanym deweloperem Xbox One.

Microsoft poinformował, że ten status nadawany będzie w pierwszej kolejności twórcom niezależnym, którzy „mogą pochwalić się grami wydanymi na konsolach, PC lub urządzeniach mobilnych”, co sugeruje, że platforma nie będzie całkowicie otwarta, jak w przypadku np. App Store.

Złożenie aplikacji, a później także aktualizacje i certyfikacje gry są całkowicie darmowe, co wprowadzono niedawno także na Xboksie 360.

Deweloperzy będą mogli skorzystać z międzynarodowej pomocy technicznej, prowadzonej przez dyrektora programu ID@Xbox - Chrisa Charla. Menedżer zamierza utrzymywać osobiste relacje z twórcami, a pracownicy zarządzający społecznością błyskawicznie odpowiedzą na zgłoszenia. W planach jest seria pokazów, prezentujących możliwości systemu.

Głównym zastrzeżeniem, wyrażanym przez deweloperów, jest sposób, w jaki gracze będą znajdować ich tytuły w Xbox Live.

Microsoft zapewnia, że wszystkie gry znajdą się w Xbox One Store, z rozbudowaną wyszukiwarką, wspierającą także komendy głosowe Kinecta.

Odpowiednie sekcje sklepu poinformują, które tytuły cieszą się popularnością wśród znajomych i społeczności, a system automatycznie zarekomenduje gry na podstawie naszych upodobań. W Xbox One Store znajdzie się także miejsce na produkcje wybrane przez pracowników Microsoftu. Deweloperzy stworzą także specjalne wydarzenia na podstawie osiągnięć i wyzwań.

Pierwsza faza testów programu rozpocznie się jesienią, ale w dalszej perspektywie Microsoft chce umożliwić wykorzystanie każdej konsoli Xbox One jako zestawu producenckiego. „Oznacza to, że każdy hobbysta ze świetnym pomysłem na grę może zrealizować swoją ideę za pośrednictwem Xbox One” - obiecuje producent sprzętu.

„Fani Xboksa zakochają się w jakości i różnorodności gier oferowanych na naszej platformie” - Marc Whitten

Chris Hecker (nie ma go na tym obrazku), twórca gry SpyParty, jest podekscytowany programem Microsoftu

„Wiemy, że fani Xboksa zakochają się w jakości i różnorodności gier oferowanych na naszej platformie” - twierdzi Marc Whitten, menedżer odpowiedzialny za Xboksa. „Przykładamy dużą wagę do ID@Xbox i będziemy w pełni wspierać niezależnych twórców na Xbox One.”

Phil Harrison, szef europejskiego oddziału Microsoftu dodaje: „Nie mogę się już doczekać, by zobaczyć różnorodność i kreatywność gier z programu ID@Xbox. Współpracowaliśmy ze społecznością deweloperów, by stworzyć platformę, która pomaga w samodzielnej publikacji na Xbox One, bez względu na rozmiar czy pochodzenie.”

Jednym z deweloperów, który już przekonał się do wizji Microsoftu jest Chris Hecker, twórca SpyParty. „Jestem bardzo podekscytowany. Microsoft wsłuchał się w głos deweloperów, w wyniku czego powstał ten program” - wyjaśnia.

„Jako niezależny twórca chcę, by SpyParty było dostępne dla jak największej grupy graczy. Wydaje się, że Microsoft nie tylko usuwa ograniczenia dla deweloperów w kwestii publikacji na Xbox One, ale jest także zainteresowany nowymi, innowacyjnymi grami i chce pomóc niezależnym tytułom w osiągnięciu potencjału jako formy sztuki i rozrywki.”

Zobacz także