Skip to main content

Mikrofon do nagrywania i streamowania - jaki wybrać

Wszystko, co musisz wiedzieć o mikrofonach do komputera.

Mikrofony z tym złączem potrzebują jednak do poprawnego działania specjalnego urządzenia, tak zwanego interfejsu audio. Jest to rodzaj zewnętrznej karty dźwiękowej, pozwalający podłączyć do komputera zewnętrzne instrumenty i przetwarzające sygnał analogowy na cyfrowy. Tego typu sprzęt może kosztować od ok. 200 zł wzwyż.

Niezależnie od tego, czy planujemy nagrywać podcast, prowadzić streamy, albo tworzyć filmy na YouTube, to nasi widzowie zdecydowanie docenią wysoką jakość dźwięku. Zatem dobór odpowiedniego i dobrej jakości mikrofonu jest tu kluczową kwestią.

Na rynku znajdziemy bardzo wiele mikrofonów, od dość tanich, budżetowych pozycji, po bardzo drogie sprzęty profesjonalne, często w nietypowych kształtach i przeznaczone do konkretnych zastosowań.

Na tej stronie wyjaśniamy, jak najlepiej wybrać mikrofon do naszych potrzeb.


Na tej stornie:


YouTube, streamy, podcasty - jaki mikrofon wybrać

Jeśli szukasz szybkiej odpowiedzi na pytanie, to poniżej zamieszczamy zalecane parametry techniczne dla mikrofonu, który powinien sprawdzić się w większości wymienionych zastosowań, wraz z proponowanymi modelami. Natomiast w dalszej części tekstu znajdziesz bardziej szczegółowe informacje.

  • Konstrukcja: Studyjny;
  • Rodzaj: pojemnościowy
  • Interfejs: USB;
  • Pasmo przenoszenia: 20 - 20 tys. Hz;
  • Maksymalna głośność: 130 dB;
  • Polecane modele: Novox NC-1, SPC Gear SM900, MOZOS MKIT-700PRO V2.
SPC Gear SM950 to popularny i przystępny cenowo model mikrofonu

Warto dodać, że jeśli dopiero zaczynamy przygodę z tworzeniem treści, to nie warto inwestować w bardzo drogie instrumenty. Konstrukcje ze średniej półki, a nawet niektóre modele budżetowe, potrafią zapewnić bardzo dobrą jakość dźwięku przy prostej obróbce.


Parametry: pasmo, czułość, natężenie - co oznaczają

Patrząc na specyfikację mikrofonu, możemy zobaczyć mnóstwo parametrów, którymi cechuje się dany sprzęt. W tej sekcji wyjaśniamy, co oznaczają.

Pasmo przenoszenia

Oznacza zakres, jakie najcichsze i najgłośniejsze dźwięki jest w stanie zarejestrować mikrofon. Ludzkie ucho zwykle wychwytuje dźwięki w zakresie 20 - 20 tys. herców, natomiast typowa rozmowa mieści się w granicach 80 - 200 Hz. Do większości zastosowań wystarczy mikrofon o paśmie 30Hz - 20 tys. Hz.

Czułość mikrofonu

Jest to dość zrozumiały parametr. Oznacza, jak niskie dźwięki jest w stanie zarejestrować urządzenie. Wyraża się ją w ujemnych decybelach. Im bliżej zera jest parametr mikrofonu, tym głośniejszy będzie przy użytkowaniu.

Mikrofony typu Shotgun cechują się bardzo wysoką czułością

Pamiętajmy jednak, że zbyt czułe mikrofony mają tendencję do „szumienia”.

Natężenie maksymalne SPL

Parametr bardzo często mylony z czułością. Oznacza, jak głośne dźwięki jest w stanie „usłyszeć” sprzęt. Dla człowieka natężenie ok. 130dB uważane jest za granicę bólu, jednak istnieją mikrofony, potrafiące wychwycić nawet głośniejsze dźwięki.

Dla streamera i podcastera sprzęt o maksymalnym natężeniu 130 dB SPL będzie całkowicie wystarczający.


Konstrukcja mikrofonu - studyjny, krawatowy, shotgun

Rodzaj mikrofonu to bardzo ważny aspekt przy doborze odpowiedniego sprzętu do naszych potrzeb. Dla podcastera, streamera i youtubera mogą być przydatne zupełnie inne rodzaje urządzeń. Różnice wyjaśniamy poniżej.

Mikrofon studyjny

Klasyczna forma mikrofonu, w postaci osłoniętej membrany z długim korpusem, mieszczącym całą elektronikę. Ten rodzaj mikrofonu sprawdzi się idealnie do większości zastosowań.

Novox NC-1 to przykład mikrofonu studyjnego

Wygląda też najbardziej „profesjonalnie”, co z pewnością stanowi znaczny atut dla streamerów.

Mikrofon krawatowy

Niewielka konstrukcja przyczepiana klipsem do elementu garderoby. Jest to idealne, dyskretne rozwiązanie dla osób, które nie chcą, by duży mikrofon zajmował miejsce w kadrze.

Ze względu na niewielkie rozmiary, mikrofony krawatowe można nosić ze sobą w kieszeni i vlogować z każdego miejsca

Tego typu mikrofony są również łatwe w przenoszeniu, dzięki czemu docenią je vlogerzy, którzy w każdej chwili mogą podpiąć tego rodzaju urządzenie do telefonu i zapewnić sobie lepszą jakość dźwięku.

Mikrofon typu shotgun

Mikrofony o tej enigmatycznie brzmiącej nazwie to najczęściej podłużne, ściśle jednokierunkowe urządzenia, które zawsze muszą być wycelowane w nagrywany obiekt, jednak mogą stać w znacznej odległości od niego. Bardzo często stosowane na planach filmowych i podczas nagrywania przemówień na żywo.

Mikrofony shotgun często są przystosowane do montowania na kamerach i aparatach

Tego typu konstrukcje będą bardzo użyteczne dla twórców, którzy nie chcą widoku żadnego elementu wyposażenia w starannie zaaranżowanej scenerii. Wystarczy wówczas umieścić mikrofon obok oddalonej kamery i nasz dźwięk będzie idealnie wychwytywany.


Rodzaj mikrofonu - dynamiczny czy pojemnościowy

Mikrofony dynamiczne i pojemnościowe to dwa najczęściej spotykane rodzaje mikrofonów. W przypadku streamów i podcastów zdecydowanie lepszym wyborem będzie mikrofon pojemnościowy, który pozwala lepiej zbierać najbardziej subtelne dźwięki.

Powoduje to niestety, że rejestrowane są również niechciane odgłosy tła, ale można je łatwo usunąć w postprodukcji, lub zmniejszając czułość urządzenia.

Z drugiej strony mamy mikrofony dynamiczne, które pozwalają łatwiej izolować niechciane dźwięki i są najczęściej używane przez muzyków i artystów scenicznych. Jest to również bardziej wytrzymały rodzaj mikrofonu, więc przyda się osobom, które dużo podróżują i zawsze zabierają ze sobą swój sprzęt do nagrywania.


Charakterystyka kierunkowa

Mikrofony posiadają różną charakterystykę kierunkową. Mówiąc prostszym językiem, różnią się pod względem tego, z których stron rejestrują dźwięk. Najpopularniejsze są cztery charakterystyki: kardioidalna, superkardioidalna, ósemkowa oraz omnipotentna. Poniżej wyjaśniamy różnice pomiędzy tymi terminami.

Kardioida

Mikrofony kardioidalne, czy też jednokierunkowe, najlepiej zbierają dźwięk tylko z jednego kierunku - bezpośrednio przed sobą. Dźwięki dochodzące od boków oraz zza mikrofonu będą znacznie cichsze lub praktycznie niesłyszalne.

Charakterystyka kardioidalna

Jest to najpowszechniejszy rodzaj charakterystyki kierunkowej i sprawdzi się idealnie, jeśli nagrywamy samemu.

Superkardioida

Tego typu sprzęt najczęściej wykorzystywany jest przy wydarzeniach na żywo. Charakteryzują się wydłużoną osią i mniejszym zbieraniem po bokach.

Charakterystyka superkardioidalna

Dzięki temu skutecznie izoluje niepożądane odgłosy tła, jednocześnie pozwalając lepiej rejestrować dźwięk nagrywanego źródła.

Ósemkowa

Mikrofony o charakterystyce ósemkowej świetnie nadadzą się do podcastów prowadzonych przez dwie osoby. Zapewniają równomierną rejestrację dźwięków z dwóch stron, jednocześnie dobrze izolując dźwięki tła.

Charakterystyka dwukierunkowa

Nie nada się jednak do rejestracji rozmowy więcej niż jednej osoby oraz nagrywania muzyki.

Omnipotentcja

Sprzęt typu „Omni” zbiera dźwięk równomiernie ze wszystkich kierunków. Jest to bardzo przydatne przy nagrywaniu rozmowy wielu osób przy użyciu jednego mikrofonu.

Charakterystyka dookólna

Wadą tego rozwiązania jest jednak znaczna rejestracja niepożądanych dźwięków z tła.


Złącze Jack, USB, XLR - czym się różnią?

Mikrofony do komputerów występują najczęściej z trzema rodzajami złącz. Są to Jack, USB oraz XLR.

Różnice pomiędzy tymi trzema interfejsami są znaczące i warto przed zakupem zastanowić się, który będzie najlepiej pasował do naszych oczekiwań.

Złącze Jack 3,5 mm

Mikrofony z klasyczną wtyczką Jack nie wymagają żadnych dodatkowych sterowników i zasilane są bezpośrednio z dedykowanego złącza na naszej karcie dźwiękowej.

Dostarczają sygnał analogowy, który następnie nasza karta dźwiękowa przetwarza na dane cyfrowe. Mikrofony Jack 3,5 mm potrafią zapewnić bardzo wysoką jakość dźwięku, jeśli tylko używane są z dobrej jakości kartą. Możemy też ich używać z szeroką gamą urządzeń: komputerami, konsolami, laptopami czy telefonami.

Wadą tego rozwiązania jest cena. Dobrej jakości mikrofony z tego typu złączem potrafią być kosztowne (nie należy mylić ich ze sprzętem XLR z przejściówką na Jack - o tym w dalszej części tekstu) oraz mają tendencję do wychwytywania szumów statycznych z kabli i połączenia.

Złącze USB

Mikrofony USB stanowią bardzo dobry kompromis między wygodą użytkowania, jakością dźwięku i ceną. Mają wbudowany przetwornik cyfrowo-analogowy, zatem do komputera dostarczany jest gotowy sygnał cyfrowy. Tak, jak większość urządzeń USB, mikrofony najczęściej działają w systemie plug-and-play, gdzie niewymagane są dodatkowe sterowniki.

Dla większości streamerów i podcasterów urządzenia USB w zupełności wystarczą. Ewentualne zniekształcenia i drobne opóźnienie sygnału może być jednak nieakceptowalne dla osób zajmujących się produkcją muzyki.

Warto też zwrócić uwagę, że na systemach Windows nie możemy używać kilku mikrofonów USB jednocześnie, co może stwarzać problemy przy nagraniach z udziałem wielu osób.

Złącze XLR

XLR to standard złącza wykorzystywany w profesjonalnym nagrywaniu i obróbce dźwięku. Podobnie jak mikrofony Jack, urządzenia XLR zapewniają najwyższą jakość analogowego sygnału i są zdecydowanie bardziej odporne na szumy statyczne oraz inne zakłócenia. Dodatkowo są to jedne z najtańszych dostępnych mikrofonów.

Mikrofony z tym złączem potrzebują jednak do poprawnego działania specjalnego urządzenia, tak zwanego interfejsu audio. Jest to rodzaj zewnętrznej karty dźwiękowej, pozwalający podłączyć do komputera zewnętrzne instrumenty i przetwarzający sygnał analogowy na cyfrowy. Tego typu sprzęt może kosztować od ok. 200 zł wzwyż.

Często do mikrofonów XLR producenci dołączają przejściówkę na złącze Jack, pozwalające podpiąć je bezpośrednio do komputera. Nie jest to jednak rozwiązanie zalecane, ponieważ gniazda „słuchawkowe” nie dostarczają zwykle odpowiednio wysokiego napięcia do poprawnego zasilenia naszego urządzenia.

W takim wypadku musimy się upewnić, że rozważany mikrofon może pracować na niższym napięciu bez zakłóceń, albo nasza karta dźwiękowa ma możliwość zasilania bardziej wymagających urządzeń.


Popfiltr, kosz, statyw - do czego służą

Do mikrofonów możemy znaleźć całą gamę akcesoriów. Producenci bardzo często oferują „zestawy startowe”, zawierające nie tylko urządzenie, ale też kolekcję przydatnych akcesoriów. W tej sekcji wyjaśniamy znaczenie najpopularniejszych dodatków.

Pop filtr

Materiałowa osłona nakładana na mikrofon lub mocowana na obręczy między instrumentem a mówcą.

Służy od niwelowania tzw. implozji przy wymowie niektórych spółgłosek. Ochrania również urządzenie przed osadzaniem się na membranie drobinek śliny.

Kosz antywstrząsowy

Jest to niewielka obręcz, wewnątrz której montuje się mikrofon na specjalnych gumkach. Mikrofony to bardzo czułe instrumenty, dlatego mogą wychwytywać nawet drgania pobliskich powierzchni.

Kosz ma za zadanie utrzymywać mikrofon „zawieszony w powietrzu”, co pozwala uniknąć nagrania niepożądanych dźwięków.

Statyw z ramieniem

Użycie statywu to kwestia preferencji. Najczęściej jednak mikrofony na statywie z regulowanym ramieniem możemy bez większego problemu przesuwać i umieścić dokładnie na takiej wysokości i w takiej odległości, jaką potrzebujemy.

Ich wadą jest niestety duży rozmiar i konieczność zamontowania na płaskiej, stabilnej powierzchni.

Zobacz także