Mod wprowadza do Skyrima system Nemesis z serii Śródziemie
Krab błotny też może być twoim nemezis.
Pojawiła się modyfikacja wprowadzająca do Skyrim system Nemesis znany z gier Śródziemie: Cień Mordoru i Śródziemie: Cień wojny, który polega na tym, że każdy przeciwnik jest unikalny, a po pokonaniu gracza rośnie w siłę i zdobywa pozycję w hierarchii armii orków. Takiego wroga można potem spotkać jeszcze wiele razy na swojej drodze.
Mod Shadow of Skyrim wprowadza podobne mechaniki do gry Bethesdy, choć działają one odrobinę inaczej. Przede wszystkim, przeciwnik staje się unikalny dopiero po pokonaniu gracza – zyskuje imię, wyższe statystyki oraz zdolność specjalną (np. przełamywanie tarcz).
Pokonany gracz dostaje z kolei negatywny efekt związany ze sposobem, w jaki zginie (np. jeśli zginiemy od potężnego ciosu, przeciwnikom będzie łatwiej wytrącić nas z równowagi). Wróg może też zabrać część wyposażenia gracza i używać go w walce.
Śmierć nie kończy już rozgrywki. Kiedy gracz zostanie pokonany, rozpocznie się specjalne zadanie, w trakcie którego trzeba namierzyć swojego Nemesis oraz odzyskać upuszczony sprzęt. Pokonanie wroga zdejmie też negatywny efekt z naszej postaci.
Mod działa z nawet z wrogami dodanymi przez inne mody, ale wymaga Skyrim Script Extender (SKSE), przez co nie pojawi się na konsolach. Na PC Shadow of Skyrim można pobrać z Nexusa.