Muzyka do God of War ma tekst w martwym języku, teraz mamy tłumaczenie
Opowieść o Kratosie i Atreusie.
Kompozytor ścieżki dźwiękowej do God of War i God of War Ragnarok - Bear McCreary - po latach opublikował tłumaczenie tekstu wybranych utworów, w tym najbardziej znanej melodii, którą kojarzy zapewne większość graczy.
Wokal nagrano w martwtym już języku staronordyjskim, używanym przez mieszkańców Skandynawii między VIII i XIV wiekiem. Na YouTube można znaleźć fanowskie tłumaczenia - a McCreary przyznaje nawet, że wyszły całkiem nieźle - ale teraz poznaliśmy oficjalną, angielską wersję.
Poniżej zaś pełne polskie tłumaczenie utworu „God of War”, czyli głównego motywu gry z 2018 roku.
Wygnany bóg
Hańba ojca
Nadzieja matki
Dziecko w bólu
Wygnany bóg
Hańba ojca
Nadzieja matki
Dziecko w bólu
Syn wojny
Prawda odrzucona
Rany pozostają
Ulecz jego gniew
Wygnany bóg
Burza nienawiści
Rosnący strach
Rany pozostają
Staw czoła przeszłości
Boska plaga
Moje grzechy obnażone
Zaufaj chłopcu
Ulecz jego gniew
Klątwa krwi
Nie do naprawienia
Zaufaj chłopcu
Ulecz jego gniew
On odejdzie
Nie mam odkupienia
Wygnany bóg
Hańba ojca
Nadzieja matki
Dziecko w bólu
Wygnany bóg
Burza nienawiści
Zaufaj chłopcu
Ulecz jego gniew
Rosnący strach
Rany pozostają
On cierpi
On potrzebuje ojca, nie boga
Klątwa krwi
Nie mam odkupienia
Rany pozostają
Staw czoła przeszłości
Główny motyw dla God of War Ragnarok jest bardzo podobny, choć pojawia się kilka nowych wersów, między innymi „Odpuszczenie (lub pozwolenie na odejście) / Wymaga wielkiej siły”, co z pewnością nabiera sensu, kiedy ukończy się wątek fabularny gry. Wspomniana zostaje też natura Atreusa.
Pełne angielskie tłumaczenia tych utworów - oraz kilku innych - możecie przeczytać na blogu Beara McCreary'ego, wraz ze staronordyjskim tekstem obok.
Wpis, o którym mowa, jest niezwykle długi, a Bear przekazuje w nim kilka ciekawostek i przeprowadza rozmowy z innymi osobami, które miały wpływ na powstanie ścieżki dźwiękowej do God of War. Dowiadujemy się na przykład, że chór, który słyszymy, składa się z islandzkich wokalistów, ponieważ tylko oni potrafili bez problemu przeczytać tekst, ale i go zrozumieć.
Dlaczego warto sięgnąć po „Legendy gier wideo”?
Dzięki książce poznasz największych twórców gier wideo w historii, a przy okazji dowiesz się, jak wielki był ich wpływ na wszystkie kolejne gry, również dzisiejsze hity, w które grasz na co dzień.
Kto pierwszy poruszył postacią na ekranie, jak narodziły się komputerowe RPG-i, dlaczego grom tak blisko do filmów, kto wymyślił otwarte światy, jak narodziły się strzelanki czy wreszcie, który znany twórca poleciał w kosmos jako drugi cywil w historii.