Najlepszy sprzęt PC dla Just Cause 3
Testy różnych konfiguracji w poszukiwaniu 1080p60.
Jako jeden z najważniejszych przedświątecznych debiutów, Just Caue 3 oferuje niemal wszystko, czego można oczekiwać: bogaty, otwarty świat pełen przygód i atrakcji, szaloną fizykę i cieszące oczy eksplozje. Jest tylko jeden problem: płynność działania. Konsole nie radzą sobie z 30 klatkami na sekundę, co wielu graczom może przeszkadzać w zabawie, zwłaszcza na Xbox One. Jeśli szukamy pełni wybuchowych wrażeń, to potrzebny jest komputer osobisty. Tutaj poziom 1080p60 jest osiągalny, tak samo jak komfortowe granie przy 1440p - czy wyżej. Jeśli poświęcić klatki, to nawet 4K jest możliwe do uzyskania na maksymalnych detalach, przy jednej karcie graficznej.
Niestety, nasze testy pokazują, że te najlepsze rezultaty nie są przeznaczone dla wszystkich graczy. Aby osiągnąć stały i wysoki poziom wydajności potrzebny jest proces Intela i karta graficzna od Nvidii. Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że takie połączenie nie jest niczym odkrywczym, skoro obie firmy odpowiadają za około 80 procent rynku w swoich sektorach. Jednak nadal nie brakuje posiadaczy GPU od AMD, dla których nie mamy zbyt wielu dobrych wiadomości.
Zacznijmy od sposobu testowania. Łącznie sprawdziliśmy cztery platformy o różnej wydajności, zaczynając od bazowego Core i3 4130 z 8 GB DDR3. Dalej mamy GTX 960 i R9 380 ze średniej półki, w połączeniu z Core i5 4690K i FX-8350, przy takich samych zasobach pamięci. Na szczycie zestawienia jest świeży system z Core i7 6700K i 16 GB 2666 MHz DDR4. Ogólny cel polega na tym, przy stworzyć konfiguracje lepiej odzwierciedlające te w domach graczy.
Budżetowy sprzęt wyklucza 1080p60. Potrzeba mocniejszego procesora, o czym świadczą testy wszystkich czterech kart graficznych. Zastosowaliśmy niemal maksymalne ustawienia, z pewnymi kompromisami: cienie zmniejszone z bardzo wysokich na wysokie, filtrowanie tekstur 8x zamiast 16x i wygładzanie krawędzi SMAA zamiast temporalnego SMAA T2X.
1920×1080, Core i3 4130, Własne ustawienia | Najniższe FPS | Średnie FPS |
---|---|---|
Radeon R7 360 | 24,0 | 33,3 |
GeForce GTX 750 Ti | 23,0 | 29,7 |
Radeon R7 370 | 23,0 | 35,4 |
GeForce GTX 950 | 35,0 | 45,0 |
Jeśli mowa o kartach z niższej półki, to AMD R7 360 radzi sobie lepiej niż nasz faworyt, czyli GTX 750 Ti, oferując wydajność o 12 procent lepszą podczas testowego wysadzania, jeżdżenia, latania i strzelania. Jest też problem, który zauważamy na wszystkich kartach AMD - miejscowe zacinanie podczas eksploracji, mocniej podkreślone podczas intensywnych sekwencji z naciskiem na fizykę. Tutaj mówimy jednak o rejonach 30-35 FPS, gdzie jest to mniejszym problemem. Szkoda także, że AMD nadal nie oferuje rozwiązania do wprowadzenia blokady na poziomie 30 klatek na sekundę z odpowiednią synchronizacją, co stanowi konsolowy standard.
GTX 750 Ti po podkręceniu utrzymuje 30 FPS przez większość czasu, ale musieliśmy postawić na adaptacyjną synchronizację pionową - blokada do 30 klatek na sekundę, lecz tearing poniżej tego poziomu. Ograniczenie włączane w programie Nvidia Inspector generowało spore problemy z buforowaniem obrazu i nie pomógł też panel kontrolny karty. Nawet na mocniejszym sprzęcie Just Cause 3 ma problemy z synchronizacją pionową. Dla lepszej stabilności na tańszych kartach proponujemy zmniejszenie detali i korzystanie z FXAA.
Idąc dalej, GTX 950 oferuje ogromny wzrost wydajności z dobrymi średnimi wynikami FPS, ale nadal potrzeba blokady 30 FPS do włączenia maksymalnych detali. Alternatywa AMD, czyli R7 370 (na dobrą sprawę podkręcony Radeon HD 7850) to chyba największy poziom zacinania w całych testach. Wrażenie nie były przednie, co widać w materiale wideo powyżej.
1920×1080, Maksymalne ustawienia | Najniższe FPS | Średnie FPS |
---|---|---|
Core i5 4690K/Radeon R9 380 | 33,0 | 50,3 |
Core i5 4690K/GeForce GTX 960 | 38,0 | 47,5 |
FX-8350/Radeon R9 380 | 32,0 | 48,2 |
FX-8350/GeForce GTX 960 | 30,0 | 40,8 |
Przechodząc na średni pułap zwiększamy ustawienia na maksymalne i zestawiamy GTX 960 z R9 380, który w przeszłości oferował lepsze wyniki niż konkurent Nvidii. Na papierze rezultaty „czerwonych” ponownie są lepsze, ale wiele mówi 5 FPS więcej w kolumnie z najniższymi wartościami po stronie „zielonych” na Core i5. Na przestrzeni całych testów, Nvidia oferuje większą stabilność pod obciążeniem, wprowadzając minimalne zacinanie.
W sekwencji z karabinem obrotowym, z dużą liczbą postaci niezależnych, pojazdów i eksplozji, już samo naciśnięcie spustu powoduje problemy na karcie AMD, niwelując przewagę nad GTX 960. Tymczasem urządzenie Nvidii oferuje równy poziom przez cały czas trwania tej sceny. Takie nagłe zmiany wydajności są nagłe i niespodziewane.
Sprawdziliśmy też procesor AMD FX-8350, a przejście z i5 daje inne rezultaty w zależności od producenta karty graficznej. Ogólna wydajność na GTX 960 spada, momentami nawet o 10 klatek na sekundę. Tymczasem R9 380 zachowuje niemal wszystkie klatki, ale intensywne sceny wprowadzają jeszcze większe zacinanie i problemy z synchronizacją. Dalsze testy na procesorach AMD okazały się być utrudnione przez regularne „wysypywanie się” gry (na i5 też pojawiły się kłopoty tego typu, choć rzadziej, a systemy z i7 działały pod tym względem idealnie).
1920×1080, Maksymalne ustawienia | Najniższe FPS | Średnie FPS |
---|---|---|
Radeon R9 390 | 43,0 | 68,5 |
GeForce GTX 970 | 57,0 | 70,5 |
GTX 970 to fenomen sprzedaży i najpopularniejsza karta graficzna wśród graczy według danych z ankiet na Steamie. To spore osiągnięcie dla drogiego przecież urządzenia po kontrowersjach z pamięcią. To „docelowe” GPU dla osób poszukujących wrażeń w 1080p60 na PC i tak samo jest w Just Cause 3. Na rynku dostępne są przeróżne fabrycznie podkręcone modele, ale nasz Zotac to skromne 20 MHz więcej w rdzeniu, co ma minimalne przełożenie na rozgrywkę. Konkurencyjny R9 390 od Asusa to już 70 MHz, oferujący spore wyzwanie.
Jeśli chodzi o wyniki, to karta Nvidii ma 3 procent przewagi w średniej liczbie klatek na sekundę, więc przez większość czasu wrażenia są podobne. Trzeba jednak pamiętać o zacinaniu na sprzęcie AMD, które jest tutaj mniej zauważalne, ale nadal obecne, co widać wyraźnie po spojrzeniu na minimalne wartości FPS.
Czterordzeniowy Intel i GTX 970 wydaje się być najlepszym połączeniem dla Just Cause 3 w 1080p60 i przy maksymalnych ustawieniach, ale ponownie problemem jest synchronizacja pionowa i rekomendujemy adaptacyjne rozwiązanie, zostawiające komputerowi nieco więcej elastyczności.
Maksymalne ustawienia | 4K najniższe FPS | 4K średnie FPS | 1440p najniższe FPS | 1440p średnie FPS |
---|---|---|---|---|
Radeon R9 Fury X | 26,0 | 35,6 | 37,0 | 59,0 |
GeForce GTX 980 Ti | 31,0 | 38,2 | 55,0 | 70,4 |
Just Cause 3 bardzo dobrze się skaluje i oferuje furtkę także dla osób zainteresowanych rozdzielczościami 1440p lub 4K, nawet przy maksymalnych ustawieniach. Zarówno GTX 980 Ti, jak i R9 Fury X oferują wyniki lepsze niż nasza budżetowa konfiguracja, mówiąc oczywiście o czterokrotnie większej liczbie pikseli i wyższych ustawieniach. Karta Nvidii ma 7 procent przewagi w 4K oraz - ponownie - lepsze najniższe wyniki. Niższa ogólna liczba FPS zmniejsza jednak wrażenie zacinania.
GTX 980 Ti przedstawia profil wydajności podobny do GTX 970, ale przy 2560×1440. Fury X nie radzi sobie zbyt dobrze z 1440p - wydajność waha się, zostając w tyle nawet o 20 procent względem sprzętu Nvidii, z najniższym wynikiem gorszym nawet o 18 klatek na sekundę. To ta sama niestabilność, co w innych kartach tego producenta. Szkoda, że tak udane urządzenia ograniczane są przez warstwę oprogramowania.
Sprawdziliśmy kilka rozwiązań rekomendowanych przez społeczność, obejmujących nawet zmianę konfiguracji audio czy wyłączenie nakładek aplikacji (z których korzystamy do analizowania wydajności). Do tego trzy procesory, pięć kart graficznych i dwa systemy operacyjne - nic się nie zmieniło, choć warto podkreślić, że zacinanie jest inne na różnych kartach i rozdzielczościach. Problem był jednym z głównych tematów analizy, ale na pewno nie jest tak dotkliwy, jak w - powiedzmy - Batman: Arkham Knight. Kłopot ten, razem ze „zwykłymi” awariami, podkreśla jednak znaczenie dokładnych testów obejmujących sprzęt wszystkich producentów i potrzebę zoptymalizowania sterowników.