Nawet PS5 Pro nie uruchomi GTA 6 w 60 FPS, twierdzi ekspert. Będzie 30
Z dużym prawdopodobieństwem.
Obietnica „niemal dwukrotnie większej mocy PS5 Pro” względem bazowej wersji brzmi bardzo obiecująco, a niektórzy uważają nawet, że Sony przygotowało konsolę Pro specjalnie pod GTA 6. Gracze marzą o nowej produkcji Rockstara w 60 FPS-ach i 4K, ale ekspert twierdzi, że sprzęt „niebieskich” nie wyciągnie takiej płynności.
Tym ekspertem jest Richard Leadbetter z ekipy Digital Foundry, którego o zdanie w tej sprawie zapytał IGN. Wszystko to oczywiście opinia Leadbettera, jednak biorąc pod uwagę jego wiedzę i solidne argumenty, nie są to dobre wieści dla graczy preferujących wyższą płynność. Problemem w tym przypadku jest procesor.
„Myślę, że istnieją mocne dowody sugerujące, że [zwiastun GTA 6 z ubiegłego roku] działał na PlayStation 5 lub Xbox Series X” - tłumaczy Richard Leadbetter. „W związku z tym imponujący poziom szczegółów graficznych widoczny w tym zwiastunie powinien być możliwy do osiągnięcia przy użyciu mocy oryginalnego modelu PlayStation 5 z 2020 roku. Jest więc oczywiste, że nowe PS5 Pro jest jeszcze bardziej zdolne do zapewnienia tego, co widzieliśmy w tym krótkim spojrzeniu na Vice City”.
Mowa jednak o szczegółowości grafiki. Zapytany o potencjalne 60 klatek na sekundę, epkspert odpowiada: „Nie. Gry z serii Grand Theft Auto zawsze obsługiwały złożone symulacje, które mocno obciążały procesor, dlatego też każda gra z serii początkowo działała na swoich platformach docelowych w 30 klatkach na sekundę (lub mniej!)”.
Leadbetter tłumaczy, że do wyższej płynności potrzeba lepszego procesora, natomiast PS5 Pro korzysta z tego samego CPU, co bazowy model. Osiągnięcie 60 FPS w GTA 6 przy takim sprzęcie byłoby „ekstremalnym wyzwaniem”.
Dla wielu graczy może to być spory zawód, ale trzeba pamiętać, że gry z serii GTA to nie korytarzowe gry akcji, tylko symulacje żyjącego miasta, z całkiem zaawansowaną fizyką, a często z dziesiątkami NPC wokół gracza. Za ożywienie przechodniów na chodnikach czy kierowców pojazdów na ulicach odpowiada właśnie procesor.
Dobra wiadomość jest taka, że GTA 6 ma szansę wyglądać ładniej na wzmocnionej konsoli Sony - i działać nieco stabilniej. Niewykluczone bowiem, że GTA 6 będzie miało problemy z utrzymaniem choćby stałych 30 klatek na sekundę na bazowym PS5. Tak było w przypadku GTA 4 i GTA 5 na PS3 i Xbox 360.
„Oczywiście wszystie założenia przestają mieć znaczenie, jeśli Rockstar celuje w 60 FPS na standardowym PS5, ale jak dotąd nie widzieliśmy żadnych dowodów sugerujących, że tak jest” - kończy Leadbetter.