Next-genowe GTA 5 to najlepsza wersja gry - analiza Digital Foundry
Choć mogłaby być lepsza.
Zaprzyjaźniona redakcja Digital Foundry przygotowała analizę wydanej niedawno next-genowej wersji GTA 5. Dziennikarze przekonują, że to najlepsze wydanie gry.
Na potrzeby testów skoncentrowano się jedynie na edycji PS5, choć tytuł ukazał się też na Xbox Series X/S. Na nowej platformie Sony poprawiono komfort użytkowania, czego przykładem jest początek zabawy. Pozycja ładuje się niemal natychmiastowo, podczas gdy po pobraniu produkcji na PlayStation 4 trzeba było jeszcze przeprowadzić godzinną instalację.
Niespodzianką jest menu główne, które funkcjonuje w 60 klatkach na sekundę. To oczywiście detal, ale - jak zaznaczają dziennikarze - nawet na PC wspomniany element dostępny jest jedynie w 30 FPS. Co ciekawe, wczytanie kampanii fabularnej (z pominięciem logowania do usługi Social Club) trwa około 20 sekund, podczas gdy na PS4 trzeba było czekać dwie minuty.
Next-genowa wersja oferuje trzy tryby działania, z czego najciekawszymi wydają się dwa ustawienia, które pozwalają grać w 60 klatkach na sekundę - z włączonym lub nieaktywnym ray tracingiem. Wyższa płynność niweluje nieco problem z opóźnieniem w reakcji postaci na wydawane komendy.
Oczywiście 60 FPS dostępne były już na PC, ale ekipa Digital Foundry twierdzi, że na PS5 funkcjonuje to lepiej. Na komputerach animacje postaci nie były rejestrowane na wspomnianym poziomie płynności, a kamera potrafiła się zacinać podczas ruchu. Na nowych konsolach problemy rozwiązano, choć wciąż są kłopoty - przykładowo efekty związane z tkaninami wciąż są w niższej liczbie kl/s.
Poprawiono także rozmycie, obecne teraz we wszystkich aspektach gry. Udoskonalono jakość obrazu, stosując rozwiązania znane między innymi z Red Dead Redemption 2 - w efekcie GTA 5 pod pewnymi względami wygląda lepiej na PS5 w 1440p niż na PC w natywnym 4K.
Wymieniona rozdzielczość 1440p dostępna jest w trybach stawiających na rozgrywkę w 60 FPS. Dziennikarze zalecają zabawę w opcji z włączonym ray tracingiem, które gwarantuje dobrze odwzorowane cienie. Produkcja oferuje również wariant z 4K i 30 kl/s, ale Digital Foundry nie rekomenduje tego ustawienia ze względu na wysokie opóźnienie w sterowaniu.
Redakcja wciąż widzi obszar, w którym next-genowe GTA 5 można byłoby jeszcze poprawić. Filtrowanie anizotropowe jest niemal takie samo, jak na poprzedniej generacji, zyskując nieco tylko dzięki wyższym rozdzielczościom. Nie zmieniono też gęstości trawy, która jest taka sama jak na PS4.
Ponadto nie rozbudowano poziomu szczegółowości geometrii związanej z dystansem rysowania obiektów. Grafika, w tym roślinność, wyglądają tylko w trybie 4K i 30 FPS z ray tracingiem, gdzie jednak nie rozszerzono odległości wczytywania przedmiotów.