Niezależny deweloper zarzuca twórcom Candy Crush Saga sklonowanie gry
AKTUALIZACJA: King odpowiada i usuwa tytuł.
Aktualizacja: King.com zdecydowało się odpowiedzieć na stawiane zarzuty oraz usunąć tytuł, który został rzekomo sklonowany.
„King nie klonuje gier innych deweloperów” - czytamy w komunikacie. „Wierzymy, że każda marka - należąca do nas lub do innych - jest ważna i powinna być odpowiednio chroniona. Jak każda rozważna firma, korzystamy z wszystkich dostępnych środków, by chronić własne marki w rozsądny i sprawiedliwy sposób, respektując przy tym prawa innych firm.”
„Przed premierą każdej gry dokładnie przeszukujemy tytuły i przeglądamy zarejestrowane nazwy, by upewnić się, że nie naruszamy własności innych. Jednak w tym przypadku, by wyeliminować wszystkie wątpliwości, zdecydowaliśmy się usunąć grę, stworzoną pięć lat temu przez zewnętrzne studio.”
„Nie obchodzi mnie, że zrobili gorszą kopię naszej gry” - dodaje Matthew Cox, jeden z autorów produkcji. „Niech robią co chcą. Problem w tym, że korzystają z majątku i prawników, by ograniczać innowację mniejszych deweloperów.”
*
Oryginalna wiadomość: Stanowisko w sprawie ostatnich działań prawnych studia King.com zajął Matthew Cox. Niezależny deweloper oskarża twórców Candy Crush Saga o hipokryzję i skopiowanie tytułu.
W 2009 roku Cox wraz z zaprzyjaźnionymi deweloperami wydał w serwisie MaxGames.com produkcję Scamperghost. Jednak przed podpisaniem umowy twórcy negocjowali także z King.com, lecz ich ofertę ostateczni odrzucono.
„King.com (gigantyczna firma) zemściło się na nas (dwóch młodych deweloperach), błyskawicznie tworząc bezpośredni klon naszej gry i niemal wydając go przed nami!” - napisał na swojej stronie Cox, gdzie zamieścił także przykłady podobieństw w obu projektach.
Skopiowany rzekomo projekt zatytułowano Pac-Avoid, co według dewelopera jest dodatkowo ironiczne - King.com skorzystało z nazwy popularnej postaci Namco, a teraz chce zabronić używania słowa „Saga” innym firmom.
Twórcy Scamperghost skontaktowali się ze studiem odpowiedzialnym za Pac-Avoid. „Po pierwsze, pragniemy przeprosić za sklonowanie waszej gry dla King.com” - napisali w emailu przedstawiciele EpicShadow. „W tej sprawie krąży wiele plotek. Oto detale, od was zależy, czy w nie uwierzycie.”
„Lars [Jörnow, z King.com - dop. red.] skontaktował się z nami i wyjaśnił, że podpisaliście kontrakt i zajmowaliście się dopracowaniem szczegółów, ale nagle otrzymaliście lepszą ofertę i zrezygnowaliście. Więcej kasy to na pewno kusząca propozycja, ale skoro podpisaliście kontrakt to było to trochę nieuczciwe. Nie wiemy, co stało się naprawę. Poprosił nas o jak najszybsze sklonowanie gry, chciał nawet wyprzedzić premierę oryginalnego tytułu” - tłumaczyli.
Cox dodaje, że nigdy nie podpisano żadnego kontraktu z King.com.
„Scamperghost to nic oryginalnego. Oczywiście, inspirowaliśmy się Pac-Manem, ale przynajmniej wprowadziliśmy coś nowego, zmieniając gatunek produkcji.”
„Teraz King.com zarejestrowało słowo »candy« i korzystają ze swoich mocy prawnych przeciwko innymi, małym deweloperom. To trochę podwójne standardy, no nie?” - kończy Cox.
Przypomnijmy: zamieszanie wokół sprawy King.com rozpoczęło się, gdy firma zarejestrowała słowo „candy”. Poźniej starano się także uniemożliwić twórcom The Banner Saga zastrzeżenie własnej nazwy ze względu na „saga” w tytule.