No Man's Sky oskarżone o naruszenie patentu „Superformuły”
Zastrzeżona matematyka.
Ambitne No Man's Sky korzysta ze skomplikowanych algorytmów do stworzenia ogromnego, teoretycznie nieskończonego wszechświata do eksploracji. Ale czy matematyczne założenia tych algorytmów zostały stworzone przez studio Hello Games?
W 2003 roku belgijski genetyk roślin - Johan Gielis - opublikował równanie, które może opisać wiele różnych naturalnych form, takich jak rozgwiazdy, pajęcze sieci, płatki śniegu czy kryształy. Swoją prace określił jako „superformuła”.
W skrócie: superformuła może zostać wykorzysta do opisania wielu skomplikowanych kształtów, występujących w naturze. Poniższe wideo omawia równanie w szczegółach:
Przechodząc do 2016 roku: holenderska firma badawcza założona przez Gielisa uważa, że Hello Games korzysta w No Man's Sky z superformuły - bez pozwolenia. Problem jako pierwszy ujawnił dziennik Telegraaf.
Cytowany w artykule Jeroen Sparrow z Genicap zapewnia, że nie zgodzono się na zastosowanie formuły w grze. Pozyskanie licencji jest konieczne, ponieważ wzór chroniony jest patentem.
Sparrow dodaje, że zamiarem nie jest zablokowanie premiery gry, lecz „jeśli formuła jest wykorzystana, to powinniśmy usiąść do stołu”.
Genicap wydaje się nie być „patentowym trollem”, lecz poważną działalnością z siedzibą w Holandii, prowadzącą także Genicap Institute, odpowiedzialny za przeróżne zastosowania superformuły i tworzący sieć matematyków na całym świecie.
Prof. Johan Gielis zasiada w zarządzie Genicap. Jest też wymieniony jako menedżer odpowiedzialny za badania. Jeroen Sparrow zajmuje się rozwojem biznesowym i kontaktami z mediami.
Zobacz: No Man's Sky - poradnik i najlepsze wskazówki
Skąd pewność, że superformuła znalazła zastosowanie w No Man's Sky? Mówił o tym sam producent - Sean Murray - w rozmowie z magazynem The New Yorker w maju 2015 roku.
„Nawet funkcje tak proste jak 120 linii kodu superformuły stworzyły komplikacje, gdy zostały dodane do systemu generującego teren” - czytamy w jednym z akapitów. „Gdy zapytałem, jak to działa, odparł: »Działa fajnie, ale połączenie ze sztuczną inteligencją to prawdziwe piekło«.”
Murray w tym - i w kilku innych - akapitach przyznaje się więc do zastosowania opatentowanego algorytmu. 120 linii kodu to niby nic wielkiego, ale cytowany przez Telegraaf prawnik wskazuje, że jeśli prawa własności zostały naruszone, to Genicap należy się „rekompensata”, a dystrybucja gry powinna zostać przerwana.
Bazy danych patentów Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych wskazują na to, że Gielis posiada osiem patentów - jeden wymienia superformułę. Co więcej, zastrzega tworzenie różnych kształtów za pomocą komputerów, co czyni właśnie No Man's Sky.
W oświadczeniu dla Eurogamera, Jeroen Sparrow z Genicap przyznaje, że firma sama tworzy właśnie oprogramowanie bazujące na superformule, które będzie w przyszłości licencjonowane dla - mniejszych i większych - twórców gier.
„Nadal jesteśmy w fazie konceptowej. Jesienią będziemy mogli powiedzieć coś więcej” - napisał.
„Wspaniale byłoby wymienić się wiedzą z Hello Games. Wierzymy, że No Man's Sky to początek nowej generacji gier. To, co zrobili z formułą, jest bardzo imponujące. Johan Gielis, założyciel Genicap i odkrywca superformuły, jest bardzo dumny.”
„Jeśli Hello Games korzysta z naszej technologii, chcielibyśmy zasiąść do dyskusji. Próbowaliśmy się skontaktować, ale rozumiemy, że są zajęci. Wierzymy, że normalny dialog będzie możliwy” - dodał.
Całość brzmi więc bardzo polubownie, choć fragment o załatwieniu sprawy w „normalny” sposób brzmi już nieco groźniej.
Skontaktowaliśmy się z Sony, ale firma zapewnia, że jest tylko wydawcą i dystrybutorem wersji pudełkowej, nie odpowiadając nawet za odsłony cyfrowe. Dlatego też nie jest stroną w ewentualnym konflikcie. Sean Murray nie odpowiada.
Część fanów sugeruje, że Hello Games faktycznie posiada licencję na superformułę. Inni uważają, że nie można opatentować zastosowań dla jednego równania, a jedynie samo równanie.
Jest wiele innych przykładów na użycie superformuły. Samo Genicap pokazuje kilka w serwisie Vimeo. Można nawet pobawić się efektami równania w przeglądarce, choć graficzne prezentowanie jego wyników jest podobno chronione patentem.
Bez wątpienia należy też zastanowić się, dlaczego Genicap odzywa się dopiero teraz. Firma zapewnia, że próbowała kontaktować się z Hello Games już wcześniej, choć czas publikacji artykułu jest co najmniej wygodny z marketingowego punktu widzenia.
Obecnie data premiery No Man's Sky w Europie to nadal 10 sierpnia.