No Man's Sky - premiera, fabuła i najważniejsze informacje
Wszystko, co warto wiedzieć o grze.
No Man's Sky to kosmiczna gra eksploracyjna z elementami akcji. Tytuł został osadzony w dalekiej przyszłości, w której podróże pomiędzy planetami są na porządku dziennym. Gracze wcielają się w postać, której głównym zadaniem jest odkrywanie wszechświata.
Za produkcję odpowiada niewielkie studio Hello Games, znane z serii zręcznościówek Joe Danger. Rozgrywka polega przede wszystkim na eksploracji planet - za pomocą statku kosmicznego i pieszo. Gracze poznają nowe rasy, gatunki zwierząt i roślin. Wydobywają też surowce, które następnie mogą wykorzystać do ulepszania ekwipunku.
No Man's Sky to przedstawiciel gatunku „sandboksów”. Gra nie wyznacza użytkownikowi żadnych celów, choć pośrednim zadaniem jest dotarcie do centrum wszechświata.
Data premiery, PC, PS4, Xbox One, cena
No Man's Sky powstaje z myślą o obecnej generacji sprzętowej. Tytuł ukaże się na PC i PlayStation 4 dokładnie 10 sierpnia 2016 roku. Nie jest jasne, czy i kiedy trafi na Xbox One - na razie brak oficjalnych informacji na ten temat.
W przypadku komputerów osobistych gra - przynajmniej na tę chwilę - dostępna jest wyłącznie w wersji cyfrowej. Cena na platformie Steam wynosi 59,99 euro (ok. 265 zł).
Posiadacze PlayStation 4 mogą nabyć wersję pudełkową: zwykłą (259,99 zł) lub Edycję Limitowaną (319,99 zł), zawierającą:
- steelbook
- książkę z grafikami koncepcyjnymi
- komiks
- bonusy na start
- dynamiczny motyw PlayStation 4
Zamówienia przedpremierowe są dodatkowo nagradzane:
- statkiem Alpha Vector - posiada ulepszone lasery i hipernapęd, umożliwiający podróż do sąsiednich układów gwiezdnych
- premią 10 tysięcy kredytów do wydania na statki, ulepszenia i broń
Fabuła i rozgrywka
No Man's Sky rozgrywa się w odległej przyszłości i skupia się na eksploracji kosmosu. Gra nie oferuje fabuły ani nie wyznacza konkretnych celów. Wzorem innych sandboksów, to użytkownik decyduje, w którą stronę chce się udać.
Twórcy sugerują jedynie, by kierować się do centrum wszechświata. Dla osób, które tam dotrą, przygotowano niespodziankę. Tytuł nie ma jednak klasycznego zakończenia.
Podróż w głąb kosmosu może zająć od 40 do nawet 100 godzin, w zależności od tego, jak dokładnie będziemy eksplorować kolejne planety. Im bliżej centrum, tym więcej niebezpieczeństw czyha na graczy. Akcję przez cały czas obserwujemy z perspektywy pierwszej osoby.
Zobacz także: No Man's Sky - Recenzja
Główny trzon rozgrywki można podzielić na dwa elementy:
- eksplorację wszechświata za pomocą statku kosmicznego
- pieszą eksplorację powierzchni planet
W grze dostępny jest zaawansowany system tworzenia przedmiotów:
- materiały potrzebne do ich tworzenia znajdują się na planetach i asteroidach
- surowce można również pozyskać ze skrzyń lub od sprzedawców
- schematy poznajemy dzięki zgłębianiu technologii obcych ras
- stworzone moduły mogą zmienić charakterystykę broni i kombinezonu
Ważnym elementem rozgrywki jest kombinezon. Posiada on określoną liczbę miejsc na modyfikacje. Wśród dostępnych ulepszeń wymienia się między innymi możliwość pływania pod wodą, plecak odrzutowy ułatwiający eksplorację czy zwiększenie odporności na niskie lub wysokie temperatury.
Głównym środkiem lokomocji jest statek kosmiczny:
- jednocześnie można posiadać jeden statek
- podróż pomiędzy układami zużywa paliwo
- istnieje możliwość zakupu lub kradzieży nowych statków
- każdy statek posiada ładownię o określonej pojemności
- hipernapęd umożliwi szybkie podróżowanie w przestrzeni kosmicznej
Rozgrywka będzie również obfitować w walkę. Możliwe jest strzelanie z posiadanej broni ręcznej, jak również z działek umieszczonych na statku kosmicznym.
Gracz otrzyma możliwość napadania na konwoje handlowe i budowle poznanych ras. No Man's Sky oferuje system reputacji podobny do serii GTA: im więcej szkód wyrządzimy wybranej cywilizacji, tym intensywniej będziemy ścigani. Do walki staną między innymi drony bojowe, mechy czy myśliwce.
Dostępne są też pokojowe zajęcia, w tym handel z NPC-ami czy skupowanie towarów taniej i sprzedawanie drożej. Kredyty można także zdobyć, sprzedając nadwyżkę surowców.
Świat gry
W No Man's Sky znajdują się miliardy planet, które można odwiedzić. Osiągnięcie takiej liczby było możliwe dzięki technologii proceduralnego generowania obiektów, która dotyczy również:
- fauny i flory
- wyglądu powierzchni planet
- składu atmosfery, warunków klimatycznych
- statków kosmicznych
- broni
- ścieżki dźwiękowej
Generowanie świata będzie się odbywać „w locie”. Ukształtowanie terenu planety czy rozmieszczenie roślinności zostanie określone dopiero w momencie, gdy na niej wylądujemy.
Raz wygenerowana planeta pozostanie taka sama dla wszystkich graczy. Osoba, która jako pierwsza do niej dotrze, może nadać własną nazwę. Rzecz tyczy się również nowo odkrytych gatunków zwierząt i roślin.
Wszystkie dokonania użytkownika zostaną zapisane w specjalnej encyklopedii. Znajdziemy tam informacje o odkrytych planetach, rasach czy gatunkach zwierząt i roślin.
Dostępne w grze planety zawierają kilka istotnych elementów:
- surowce potrzebne do tworzenia przedmiotów i ulepszania ekwipunku
- artefakty starożytnych cywilizacji
- portale, przenoszące gracza w nowe miejsca
- siedziby obcych ras, z którymi możemy nawiązać kontakt
Na potrzeby gry twórcy opracowali własną tablicę pierwiastków. Znajdą się wśród nich zarówno substancje znane człowiekowi, jak i zupełnie nowe.
Podróżowanie w No Man's Sky nie posiada żadnych ograniczeń. Wszystkie miejsca, które widzimy, możemy odwiedzić. Podczas rozgrywki nie dostrzeżemy ekranów ładowania. Gracze będą własnoręcznie wchodzić w atmosferę planet i przeprowadzać lądowanie.
Szukasz więcej porad na temat No Man's Sky? Wróć do głównego spisu treści: No Man's Sky - poradnik i najlepsze wskazówki. Możesz dowiedzieć się także, jak naprawić statek oraz jak zdobyć plany hipernapędu i poznać antymaterię.
Multiplayer i kooperacja?
Twórcy No Man's Sky odżegnują się od etykiety MMO. Choć gra zaoferuje tryb sieciowy, spotkanie innego użytkownika będzie trudne.
Zabraknie wspólnej eksploracji kosmosu. Co prawda gracze mogą się ze sobą spotkać, jednak w tym celu muszą do siebie dolecieć. Nie ma możliwość szybkiego przeniesienia się do innego użytkownika.
Gracze nie będą również w żaden sposób oznaczani. Ich statki kosmiczne nie różnią się niczym od pojazdów kontrolowanych przez sztuczną inteligencję.
Deweloperzy zrezygnowali też z globalnego czatu. Jedyną formą komunikacji będą wiadomości, pozostawiane dla potomnych przy specjalnych monumentach.