Nvidia GeForce GTX 1050 Ti - Test
Budżetowy Pascal.
Architektura Pascal od Nvidii kontynuuje podróż w dół drabinek cenowych, wraz z debiutem dwóch tańszych kart - GTX 1050 Ti i GTX 1050. Dzisiaj przyglądamy się pierwszemu modelowi, podkreślając debiut układu GP107, z 4 GB pamięci GDDR5 i wydajnością nieco przekraczającą możliwości PS4. Dostosowanie opcji pozwoli na tej karcie uzyskać 1080p60 w większości gier, ale wydaje się, że w tej klasie chodzi właśnie o sprzęt z wydajnością na poziomie konsol, przy nieco ładniejszej oprawie i stabilniejszej płynności animacji.
GTX 1050 Ti to „pełny” chip GP107, z 768 jednostkami obliczeniowymi CUDA (jak w GTX 950 z poprzedniej generacji) i przepustowość 7 gbps w pamięci na 128-bitowej szynie. Bardzo istotny jest jednak fakt, że karta - w zależności od producenta - jest malutka i w bazowej konfiguracji nie wymaga zasilania kablem zasilacza, a tylko z portu PCI Express. To ważne. Jak w przypadku GTX 750 Ti i niektórych GTX 950, otwiera to drogę do aktualizacji w większości obudów, bez zmiany zasilacza. Jesteśmy zaskoczeni, jak dużo udało się wycisnąć, bazując na prądzie wyłącznie z płyty głównej.
Pełną specyfikację znaleźć można z boku artykułu, lecz nawet szybki rzut oka ujawni, że taktowanie zegara boost jest o dobre 300 MHz niższe od tego, czego można oczekiwać po linii Pascal - być może właśnie przez zasilanie na poziomie 75 W. Śpiszymy jednak donieść, że te „papierowe” dane są bardzo konserwatywne. Testowana przez nas wersja firmy Zotac ochoczo docierała do 1650 MHz bez większych problemów, a po podkręceniu - nawet do 1850 MHz, bez wykraczania poza 75 W.
Zobacz: GeForce Experience - jak pobrać i włączyć, poradnik i najlepsze porady
Efekt jest taki, że podstawowy GTX 1050 Ti rywalizuje z GTX 960, a zwolennicy podkręcania wykroczą być może poza poziom 1850 MHz z naszego Zotaca, o ile skuszą się na model z dodatkowym, sześciopinowym złączem zasilacza.
Jeśli o naszym testowym Zotacu mowa, to można bezpiecznie założyć, że odeszliśmy bardzo daleko od standardowych dodatków z droższych kart. Urządzenie jest małe i budżetowe, ale układ GP107 jest na tyle wydajny, że dodatkowe chłodzenie nie jest konieczne. Mały wentylator i radiator zapewniają bardzo niskie temperatury, które nawet przy maksymalnym podkręceniu wynoszą około 50 stopni.
Jak można oczekiwać, zestaw portów jest równie prosty: jedno HDMI 2.0, DisplayPort oraz dual-link DVI do kompletu, co wydaje się pokrywać wszystkie zastosowania, jakich można oczekiwać po sprzęcie tej klasy.
Nvidia upewniła się także, że GTX 1050 Ti posiada pulę pamięci wymaganą do sprawnej pracy. W przeszłości byliśmy raczej zaskoczeni tym, jak GTX 950 oraz GTX 960 radziły sobie przy 2 GB, ale niekiedy pojawiały się wyzwania nieco ponad siły tych modeli. Wystarczy wspomnieć choćby Assassin's Creed Unity czy Forza Horizon 3, gdzie na ekranie wciąż pojawiało się ostrzeżenie o brakach zasobów w 1080p. GTX 1050 Ti ma już dość pamięci, by wysunąć się przed PS4 i Xbox One - z zapasem.
1920×1080 (1080p) | GTX 1050 Ti 4GB | RX 460 4GB | GTX 950 LP 2GB | GTX 960 2GB | RX 470 4GB | GTX 1060 3GB |
---|---|---|---|---|---|---|
Assassin's Creed Unity, Ultra High, FXAA | 35,0 | 27,0 | 24,5 | 29,8 | 48,8 | 55,2 |
Ashes of the Singularity, Extreme, 0x MSAA, DX12 | 29,3 | 23,2 | 21,6 | 27,2 | 45,2 | 46,8 |
Crysis 3, Very High, SMAA T2x | 46,0 | 34,9 | 36,7 | 46,4 | 68,0 | 74,8 |
The Division, Ultra, SMAA | 32,8 | 27,4 | 25,6 | 33,8 | 37,3 | 54,3 |
Far Cry Primal, Ultra, SMAA | 39,9 | 29,2 | 30,5 | 37,8 | 54,7 | 63,1 |
Hitman, Ultra, SMAA, DX12 | 38,2 | 36,5 | 25,3 | 31,7 | 68,6 | 57,7 |
Rise of the Tomb Raider, Very High, tekstury High, SMAA, DX12 | 43,7 | 33,6 | 35,3 | 45,0 | 64,1 | 74,2 |
Wiedżmin 3, Ultra, Post AA, bez HairWorks | 40,6 | 32,0 | 31,2 | 38,9 | 57,9 | 64,7 |
Wyniki w 1080p to raczej smutny widok dla posiadaczy RX 460 4 GB, reprezentowanego w tabeli przez model Asus Strix. Spodziewamy się, że cena urządzania Nvidii będzie podobna, a otrzymujemy o 25-30 procent więcej mocy. Radeon zbliża się możliwościami w Hitmanie - bez względu na wersję DirectX - ale nawet tutaj wypada ogólnie słabiej. Rzadko widzimy takie różnice w tym samym segmencie - podstawowy GTX 1050 Ti bez podkręcenia wyprzedza przecież topowy model Asus Strix. Można spodziewać się obniżki ceny ze strony AMD.
Gdzie indziej jest równie dobrze. 768 jednostek CUDA w architekturze Pascal bez problemów bije taką samą liczbę procesorów w architekturze Maxwell w GTX 950 (reprezentowany przez trudną do kupienia wersję Asusa bez dodatkowego zasilania), a niekiedy pobija nawet GTX 960. Zwłaszcza w tych wymagających pod względem pamięci grach - Assassin's Creed Unity czy w Hitmanie - dodatkowe 2 GB to wzrosty względem GTX 960.
GTX 1060 3 GB i - w mniejszym stopniu - RX 470 wysuwają się już na prowadzenie. Przejście na kolejny „poziom” w ofercie Nvidii daje zazwyczaj dodatkowe 60 procent mocy za 35 proc. więcej pieniędzy. Pod tym względem GTX 1050 Ti nie jest idealnym urządzeniem do 1080p w stosunku ceny do wydajności - identyczne zastrzeżenie mieliśmy w stosunku do RX 460.
1920×1080 (1080p) | GTX 1050 Ti 4GB | GTX 1050 Ti 4GB OC | GTX 1060 3GB | GTX 1060 6GB | GTX 1070 | GTX 1080 | Titan X-P |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Assassin's Creed Unity, Ultra High, FXAA | 35,0 | 37,5 | 55,2 | 58,2 | 79,1 | 99,0 | 119,2 |
Ashes of the Singularity, Extreme, 0x MSAA, DX12 | 29,3 | 32,0 | 46,8 | 45,9 | 64,8 | 77,8 | 87,6 |
Crysis 3, Very High, SMAA T2x | 46,0 | 49,7 | 74,8 | 78,7 | 107,0 | 131,7 | 153,9 |
The Division, Ultra, SMAA | 32,8 | 35,2 | 54,3 | 56,6 | 78,3 | 94,0 | 117,9 |
Far Cry Primal, Ultra, SMAA | 39,9 | 43,3 | 63,1 | 65,6 | 88,8 | 109,3 | 132,2 |
Hitman, Ultra, SMAA, DX12 | 38,2 | 41,3 | 57,7 | 65,8 | 92,6 | 112,7 | 136,8 |
Rise of the Tomb Raider, Very High, tekstury High, SMAA, DX12 | 43,7 | 47,7 | 74,2 | 75,1 | 105,0 | 132,8 | 167,2 |
Wiedźmin 3, Ultra, Post AA, bez HairWorks | 40,6 | 43,2 | 64,7 | 68,4 | 94,2 | 111,8 | 137,6 |
1080p to najpopularniejsza rozdzielczość wśród graczy według sprzętowej ankiety na Steamie, więc postanowiliśmy sprawdzić GTX 1050 Ti z pozostałymi modelami z linii Pascal, co powinno dać dobre rozeznanie w obecnej generacji sprzętu Nvidii.
Najważniejszy wniosek jest taki, że najbardziej korzystny stosunek ceny do możliwości w 1080p nadal oferuje GTX 1060. Model 3 GB jest najlepszą propozycją, limitowany jedynie pulą pamięci. Zaskakujące realia są takie, że tańsze GTX 1050 Ti ma więcej VRAM-u od droższego kuzyna i choć 3 GB wystarcza do większości gier, to GTX 1060 nadal może natknąć się na limity. GTX 1060 6 GB zmienia oczywiście ten stan rzeczy, ale przy wyższej cenie. Wysokie kwoty zakupu zmniejszają także opłacalność zakupu GTX 1070 i GTX 1080 do grania w 1080p - to sprzęt do wyższych rozmiarów.
Choć GTX 1060 to nadal najlepsza propozycja, w pewnych scenariuszach spore znaczenie mają unikatowe możliwości GTX 1050 Ti. Mówimy o bardzo małej, wyjątkowo cichej i zimnej karcie, nawet przy bardzo podstawowym chłodzeniu. Świetnie nadaje się więc do małych obudów. Bardzo dobrze wypada też podatność na podkręcanie: mogliśmy dodać 220 MHz do rdzenia i 400 MHz do pamięci, co dało przepustowość 7,8 gbps. Wszystko to z 75 W - rewelacyjny rezultat.
GTX 1050 Ti | GTX 1050 Ti OC | GTX 950 LP | GTX 950 | GTX 1060 6GB | RX 460 | RX 470 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Maks. pobór prądu | 164 W | 167 W | 169 W | 200 W | 230 W | 190 W | 283 W |
Pod względem zapotrzebowania na prąd GTX 1050 Ti wyprzedza GTX 950, nawet w wersji zbudowanej specjalnie z myślą o oszczędności i braku kabla z zasilacza (LP w tabeli). Uwzględniliśmy też fabrycznie podkręcony model od MSI. Patrzymy więc na poziom wydajności GTX 960, ale przy jeszcze niższym zapotrzebowaniu na prąd.
Tabela ponownie podkreśla, że przed AMD długa droga, by dorównać Nvidii pod względem efektywności. Fabrycznie podkręcony RX 460 to płynność poniżej GTX 950 w tej konkretnej scenie z Crysis 3, a korzyści z architektury 14 nm są skromne w porównaniu z 28 nm w karcie Nvidii - jeśli mowa o TDP. W tej grze testowany GTX 1050 Ti bez podkręcania daje 25 procent więcej wydajności i 14 proc. lepszą efektywność w zestawieniu z Asus Strix RX 460.
Warto ponownie wspomnieć o GTX 1060. Ta droższa karta to aż o 71 procent lepsza płynność w Crysis 3, ale tylko 39 proc. większe zapotrzebowanie na prąd. Należy wziąć pod uwagę, że GTX 1050 Ti to inny proces produkcyjny - 14 nm FinFET w wykonaniu Samsunga. Pozostałe Pascale to 16 nm FF.
Nvidia GeForce GTX 1050 Ti - werdykt Digital Foundry
Nie znamy jeszcze rzeczywistej ceny kart w Polsce, ale GTX 1050 Ti zapowiada się na wyraźnego zwycięzcę w budżetowym segmencie, bez problemów wyprzedzając fabrycznie podkręcone wersje RX 460 4 GB z naszych testów. Nvidia wycisnęła imponujące możliwości z 75 W, oferując opcję bezproblemowej aktualizacji dla posiadaczy większości konfiguracji i obudów. Co więcej, jest jeszcze spory potencjał podkręcania, a modele z dodatkowym złączem zasilacza powinny przekroczyć 2 GHz.
Trudno jednak pominąć fakt, że liderem w zestawieniu ceny i wydajności pozostaje GTX 1060 3 GB, nawet w obliczu mniejszej puli pamięci. Wydaje się również, że obniżka cen RX 470 od AMD jest kwestią czasu. Ten model nie jest tak szybki jak odpowiednik Nvidii, ale przy odpowiednim procesorze zapewni atrakcyjne możliwości.
Ogólnie GTX 1050 Ti wypada więc nieźle i ma sporo plusów. Jeśli mamy wolny slot PCI Express pełnej wysokości, sprzęt powinien pasować idealnie do naszego komputera, nie obciążając specjalnie zasilacza. Pod tym względem na rynku nie ma nic podobnego. Więcej pieniędzy zapewni oczywiście więcej możliwości, ale obecnie GTX 1050 Ti nie ma konkurencji.