Oculus odpowiada na zarzuty Zenimax
Twórcy Oculus Rift zostali oskarżeni o kradzież technologii.
Na początku maja dziennik The Wall Street Journal ujawnił, że firma Zenimax Media oskarża Oculus VR o przywłaszczenie sobie technologii, które rzekomo pomogły w produkcji zestawu rzeczywistości wirtualnej Oculus Rift. Tajemnicę miał „wynieść” od byłego pracodawcy sam John Carmack.
Oculus VR postanowiło oficjalnie ustosunkować się do zarzutów. Oświadczenie w tej sprawie opublikował serwis Gamespot.
„Jesteśmy rozczarowani - ale nie zaskoczeni - działaniami Zenimax i udowodnimy, że wszystkie oskarżenia są bezpodstawne.”
- „Nie ma ani jednej linii kodu czy technologii od Zenimax, które można znaleźć w produktach Oculus.”
- „John Carmack nie zabrał żadnej własności intelektualnej z Zenimax.”
- „Zenimax błędnie przedstawiło cel i język porozumienia, które podpisało z Palmerem Lyckey'em.”
- „Głównym powodem, dla którego John zrezygnował z posady w Zenimax w sierpniu 2013 roku, był fakt, że firma uniemożliwiła mu dalsze prace nad VR i wstrzymała finansowanie w tym zakresie.”
- „Zenimax anulowało wsparcie VR dla Doom 3, gdy Oculus odrzuciło żądania o przekazanie części udziałów w firmie.”
- „Zenimax nie dochodziło swoich praw co do stosowanych technologii i własności intelektualnych i nigdy nie pomagało w tych sferach firmie Oculus VR, a żądania pojawiły się dopiero po ogłoszeniu przejęcia przez Facebook.”
- „Choć pełny kod źródłowy zestawu Oculus SDK dostępny jest w sieci, Zenimax nigdy nie wskazało »ukradzionego« kodu lub technologii.”
Oculus odpiera wszystkie zarzuty pod swoim adresem. Warto jednak zauważyć, że John Carmack rzeczywiście miał spory wkład w budowę urządzenia, w okresie, gdy Zenimax było jeszcze zainteresowane technologią rzeczywistości wirtualnej.
Jak zauważa The Wall Street Journal, na początku 2012 roku Carmack skontaktował się z Luckey'em, który w tym czasie tylko eksperymentował na uniwersytecie w Karolinie Południowej, kierując grupą naukowców.
Luckey wysłał prototyp swojego urządzenia do Carmacka, a w czerwcu tego samego roku to właśnie legendarny programista prezentował pierwszy model - jeszcze bardzo prymitywny - na targach E3.
Carmack przyznał w jednym z wywiadów, że pomógł przekształcić prototyp w działające urządzenie, a w tym samym okresie Luckey założył firmę Oculus VR, przejętą już dwa lata później przez Facebook.
Zaangażowanie dewelopera jest więc niezaprzeczalne. Pozostaje pytanie, czy Zenimax rzeczywiście posiada prawa do tej pracy, czy też po prostu ma nadzieję na przejęcie części z 2 miliardów dolarów, które zapłacił popularny serwis społecznościowy.