Ofensywa głośnych RPG-ów w drugiej połowie 2024 roku. Te gry warto śledzić
Czy to najlepszy okres dla fanów RPG od lat?
W najbliższych miesiącach fani gier RPG nie będą musieli się martwić o brak ciekawych premier. Wręcz przeciwnie - ich jedynym zmartwieniem może być to, czy znajdą czas na zagranie w każdą z nich. Wśród zapowiedzianych tytułów znajdziemy między innymi dzieła największych weteranów branży, dwa ciekawe soulslike'i, powroty kultowych serii po wielu latach nieobecności, a także sequele stosunkowo nowych gier, które kilka lat temu narobiły sporo szumu w świecie RPG-ów. Najciekawsze z nich zebraliśmy poniżej.
Flintlock: The Siege of Dawn
- Data premiery: 18 lipca 2024
Listę otwiera świeży soulslike od studia A44, twórców nie najgorzej przyjętego Ashen. W świecie Flitnlocka przebudzeni bogowie skazali ludzkość na zagładę, zsyłając na świat hordę nieumarłych. Graczowi przyjdzie wcielić się w Nor Vanek, członkinię złożonej z niedobitków armii, która wraz z lisopodobnym stworkiem imieniem Enki będzie musiała stawić czoła zbuntowanym bóstwom.
Flintlock garściami czerpie z tytułów From Software, stawiając na dynamiczną (choć nie aż tak trudną jak w Soulsach) walkę, w której będziemy łączyć ataki bronią białą, bronią palną oraz magią. Liczne sekwencje walki przeplatać się będą z eksploracją otwartego, inspirowanego Bliskim Wschodem świata. Produkcja ukaże się niebawem, lecz już teraz można zapoznać się z dostępną na Steamie wersją demo.
Black Myth: Wukong
- Data premiery: 20 sierpnia 2024
Tegoroczne lato należy do soulslike'ów. Miesiąc po Flintlocku zadebiutuje wyczekiwany przez graczy Black Myth: Wukong. Debiutancka produkcja chińskiego studia Game Science to historia Małpiego Króla, oparta o klasyczną chińską powieść „Wędrówka na Zachód” autorstwa Wu Czeng’ena. Gra będzie więc przepełniona klimatem mitów Państwa Środka.
Twórcy określają swoją produkcją mianem RPG-a akcji, a dostępne gameplaye sugerują rozgrywkę przypominającą serię Dark Souls. Tak jak w dziełach From Software, staniemy tu w szranki z wymagającymi bossami, lecz wraz ze zgonem nie będziemy tracić punktów doświadczenia. Te zaś przeznaczymy na rozwój naszego bohatera w zakresie walki kosturem oraz magii, pozwalającej m.in. transformować się w pokonane wcześniej potwory. Przemierzany świat, choć urokliwy, składać się będzie z zamkniętych i dość liniowych lokacji.
GreedFall II: The Dying World
- Data premiery: sierpień 2024 (wczesny dostęp)
GreedFall II to drużynowy RPG akcji, z taktyczno-zręcznościową walką, osadzony w inspirowanym XVII wiekiem mrocznym świecie fantasy. Nadchodzący sequel rozgrywać się będzie przed wydarzeniami z poprzedniczki. Tym razem wcielimy się w tubylca z wyspy Taer Fradee, któremu przyjdzie zwiedzić stary kontynent - tytułowy Umierający Świat. To największy dotychczas projekt studia Spiders, znanego chociażby z takich tytułów, jak Technomancer czy Mars: War Logs.
Pierwszy GreedFall wzbudził wśród graczy szersze zainteresowanie twórczością francuskiego studia. W grze tej czuć było inspiracje serią Dragon Age, a w wielu recenzjach pojawiły się porównania do kultowego Gothica. Twórcy, świadomi niedociągnięć pierwszej części, w przypadku dwójki postawili na wczesny dostęp. The Dying World ma być grą większą, lepszą i bardziej dopracowaną od poprzedniczki, również dzięki sugestiom społeczności graczy. W przypadku Baldur's Gate III udało się to znakomicie, więc czemu nie miałoby wypalić w przypadku GreedFalla?
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl
- Data premiery: 5 września 2024
Kultowa seria strzelanek z otwartym światem i elementami RPG powraca po 15 latach z pełnoprawną drugą częścią. Dzięki możliwościom silnika Unreal Engine 5 postapokaliptyczna Zona wygląda jeszcze bardziej realistycznie, jednocześnie nie tracąc nic ze swojego brudu i ciężkiego, wschodnioeuropejskiego klimatu. Rozgrywka, choć unowocześniona, pozostaje wierna korzeniom serii, stawiając przed graczem niemałe wyzwanie i nie prowadząc go za rączkę. W Heart of Chornobyl wcielimy się w zupełnie nową dla serii postać, stalkera Skifa. Fabuła ma luźno nawiązywać do poprzedniczek, dzięki czemu będzie w pełni zrozumiała również dla tych, którzy nie grali w poprzednie części.
W ostatnim czasie twórcy z GSC Game World nie mieli lekko - wojna w Ukrainie zmusiła ich do przeniesienia siedziby do Czech, w której to niedługo później doszło do pożaru. Stąd kilkukrotne przesunięcie premiery, lecz wrześniowa data zdaje się być już tą ostateczną.
Diablo 4: Vessel of Hatred
- Data premiery: 8 października 2024
Pierwszy fabularny dodatek do Diablo IV przyniesie ze sobą mnóstwo nowej zawartości. Historia będzie bezpośrednią kontynuacją wątku z podstawki, skupiającą się na postaciach Neireli i Mefisto. Fani Diablo II mogą pamiętać, że z przeciwnikiem tym mierzyliśmy się w mieście Kurast, wzorowanym na azteckich metropoliach. W Vessel of Hatred zwiedzimy nie tylko wspomniane miasto, ale i spory, otaczający je region - dziką dżunglę Nahantu. Egzotyczny klimat może być ciekawą odskocznią od surowych rejonów podstawki.
Z nowym regionem wiąże się też zupełnie nowa klasa postaci, nieobecna wcześniej w serii, czyli Spirytysta. Na tę chwilę nie wiemy, jak dokładnie będzie wyglądać granie Spirytystą, a Blizzard ograniczył się jedynie do lakonicznej informacji, że to „największy drapieżnik w dżungli”. Dodatek przyniesie ze sobą sporo usprawnień i nowości również dla gry podstawowej, a także nowy typ podziemi w końcowej fazie gry, stworzony wyłącznie z myślą o rozgrywce kooperacyjnej.
Dragon Age: The Veilguard
- Data premiery: jesień 2024
Na czwartą część Dragon Age'a przyszło nam czekać aż 10 lat. Ukazane w niej wydarzenia będą rozgrywać się kilkanaście lat po części trzeciej, Inkwizycji. Choć wcielimy się tu w zupełnie nowego bohatera, w grze nie zabraknie znajomych twarzy, z Solasem na czele. Poprzedni podtytuł gry, „Dreadwolf”, odnosił się właśnie do tego bohatera. Twórcy uznali jednak, że powinien on skupić się bardziej na protagoniście i jego towarzyszach, stąd podtytuł „Straż Zasłony”.
Zwiastun i pierwszy oficjalny gameplay sugerują znaczne odejście od formuły poprzednich części. Porzucono znany z „trójki” realizm na rzecz bardziej kreskówkowego przedstawienia bohaterów. Zrezygnowano także całkowicie z walki znanej z klasycznych, drużynowych erpegów, na rzecz bardziej dynamicznych, zręcznościowych potyczek, choć wciąż skorzystamy tu z licznych umiejętności i aktywnej pauzy. Wzorem innej gry BioWare, Mass Effect, świat możemy przemierzać wyłącznie z dwójką towarzyszy. Nie będzie nam dane pokierować nimi bezpośrednio, lecz będziemy mogli używać ich umiejętności i wydawać polecenia w trakcie walki. Sama gra ma też mocno skupić się na relacjach (również romantycznych) ze wszystkimi siedmioma kompanami.
Vampire the Masquerade: Bloodlines 2
- Data premiery: jesień 2024
Na kontynuację jednego z najbardziej kultowych erpegów XXI wieku przyszło nam poczekać aż 20 lat. Bloodlines 2 to całkowicie nowa, osadzona w Świecie Mroku historia. Tym razem trafimy do skąpanych w nocy uliczek Seattle, gdzie jako starszy, lecz pozbawiony większości mocy wampir, będziemy musieli na nowo odnaleźć się w sekretnym światku krwiopijców. W grze przyjdzie nam podjąć szereg trudnych wyborów, lawirując pomiędzy pięcioma frakcjami o sprzecznych interesach. RPG-owa rozgrywka łączy się tu z elementami shootera i skradanki.
Pewien niepokój może wzbudzać burzliwy proces produkcyjny gry. Zaczęło się od zwolnień kluczowych projektantów gry, aby ostatecznie projekt wstrzymano, a nawet rozważano jego skasowanie. Odpowiedzialne za wydanie Paradox Interactive zdecydowało się zlecić pracę nad grą nowemu studiu, The Chinese Room. Z tego powodu planowana na 2021 rok premiera ostatecznie będzie miała miejsce 3 lata później. Nowy deweloper ma na koncie kilka udanych tytułów, takich jak „symulator chodzenia” Everybody's Gone to the Rapture czy horror Amnesia: A Machine for Pigs. Nawet jeśli nie udźwigną legendy pierwszej części, można mieć nadzieję, że dostarczą co najmniej przyzwoitego RPG-a.
Assassin's Creed: Shadows
- Data premiery: 15 listopada 2024
Wraz z premierą Origins seria Assassin's Creed wykonała radykalny zwrot w stronę inspirowanych Wiedźminem 3 RPG-ów akcji. Nie inaczej jest w przypadku najnowszej odsłony. Shadows, choć wzbudza kontrowersje, może być spełnieniem marzeń wielu graczy. Po wielu latach Ubisoft zdecydował się na najbardziej upragniony przez nich setting: feudalną Japonię.
Choć rozgrywka będzie przypominać poprzednie duże odsłony, to tytuł nie będzie tak bardzo przytłaczał ogromem, jak Odyssey czy Valhalla - rozmiar świata będzie zbliżony do tego, co znamy z Origins. Wśród nowości należy wyróżnić możliwość wcielania się w dwójkę bohaterów: stawiającego na brutalną walkę w zwarciu samuraja Yasuke i skradającą się w cieniu shinobi Naoe. Z drugą z postaci wiążą się nieobecne wcześniej w serii opcje skradankowe, z czołganiem się i chowaniem w cieniu na czele. W Shadows zobaczymy też system pór roku, wpływający nie tylko na estetykę świata, ale i mechanikę rozgrywki.
Avowed
- Data premiery: druga połowa 2024
Obsidian Entertainment po raz trzeci zabiera nas do fantastycznego świata Eora. Tym razem jednak nie będzie to kolejna część Pillars of Eternity, a całkowicie nowy tytuł. Avowed to RPG akcji, w którym będziemy obserwować świat z pierwszej osoby, choć dostępny będzie również widok trzecioosobowy. Gra na pierwszy rzut oka może bardziej przypominać kolorowego Skyrima, ale skalą będzie jej bliżej do innej produkcji Obsidianu, The Outer Worlds.
W Avowed zwiedzimy Żywe Ziemie - zbiór nieco mniejszych, lecz otwartych i niezwykle różnorodnych map. Wcielimy się tu w rolę wysłannika Imperium Aedyr, którego zadaniem będzie zbadać przyczyny pewnej tajemniczej plagi, nawiedzającej ten egzotyczny świat. Produkcja stawia na dynamiczną i różnorodną walkę za pomocą broni białej, dystansowej (w tym palnej) i magii, lecz nie zabraknie tu rozbudowanych questów, dialogów i rozwoju postaci.
Kingdom Come: Deliverance 2
- Data premiery: końcówka roku 2024
Debiutancka produkcja studia Warhorse, słynąca z wysokiego poziomu trudności i złożonych, realistycznych mechanik, mocno namieszała w świecie gier RPG i obrosła niemałym kultem. Druga część Kingdom Come będzie kontynuować ten trend, jednocześnie zwiększając skalę względem niemałej już poprzedniczki. To bezpośrednia kontynuacja przygód Henryka ze Skalicy, rozgrywająca się w XV-wiecznych Czechach. Według twórców, osoby, które nie grały w poprzednią część, nie powinny mieć problemów ze zrozumieniem fabuły.
W Kingdom Come: Deliverance II zwiedzimy dwukrotnie większy względem części pierwszej obszar, w tym naprawdę duże średniowieczne miasto: Kuttenberg, znane dziś pod nazwą Kutna Hora. Zwiększy się też arsenał broni dystansowej - w boju będziemy mogli używać kuszy, a także średniowiecznej broni palnej. Walka wręcz ma być za to bardziej przystępna, nie tracąc jednocześnie charakterystycznego realizmu i złożoności. Poprawie ma ulec też zachowanie postaci niezależnych, kontekstowo reagujących na zaczepki i zapamiętujących zachowania gracza, np. przyłapując go na kradzieży.
Path of Exile 2
- Data premiery: końcówka roku 2024 (wczesny dostęp)
Hardkorowi fani hack'n'slashy, których zawiodło Diablo IV, nie mają w tym roku powodów do narzekań. Już pod koniec roku będą mogli zagrać w długo zapowiadaną drugą część Path of Exile. Produkcja, która planowo miała być rozszerzeniem z nową kampanią do pierwszego PoE, rozrosła się na tyle, że stała się osobną grą. A także doczekała się kilku konkretnych zmian względem pierwowzoru.
Rozgrywająca się 20 lat po wydarzeniach z 1. części kampania nie jest jedyną nowością. Sporych zmian doczekał się system walki, który tym razem będzie bardziej zręcznościowy. W dynamicznych starciach, zwłaszcza z bossami, widać inspiracje serią Dark Souls. Aspekt ten będzie szczególnie widoczny w nowym, opcjonalnym sposobie poruszania za pomocą przycisków WSAD lub pada. W grze pojawi się też crossplatformowy oraz kanapowy co-op. „Dwójka” ma być nieco przystępniejsza dla nowych graczy, lecz weterani, którzy zjedli na PoE zęby, nie muszą obawiać się uproszczeń - ani tego, że PoE 1 zostanie porzucone na rzecz nowej odsłony, ponieważ obie gry będą równolegle rozwijane przez twórców.
Gohtic Remake
- Data premiery: końcówka roku 2024 (niepotwierdzone)
Serii Gothic nie trzeba polskim graczom przedstawiać. Remake będzie doskonałą okazją, aby odświeżyć wspomnienia sprzed niemal ćwierć wieku i ponownie powrócić do sugestywnego, mrocznego świata Górniczej Doliny, tym razem w dużo nowocześniejszej odsłonie. Deweloperzy ze studia Alkimia Interactive, po otrzymaniu licznych uwag do pierwszego dema gry, zdecydowali się na przygotowanie tytułu od nowa, zachowując większą wierność względem oryginału.
Nie oznacza to jednak, że Gohtic Remake będzie tytułem odtwórczym. Świat gry zostanie rozszerzony o około 20%, pojawią się nowe wątki i zadania, a te, na których dokończenie twórcom oryginału zabrakło czasu, w końcu doczekają się odpowiedniego uzupełnienia. Remake ma zachować wierność oryginałowi w wielu aspektach rozgrywki (np. walka, poziom trudności), jednocześnie uwspółcześniając wiele z nich (sztuczna inteligencja, interfejs, sterowanie). Premiera w 2024 roku nie została jednak jeszcze potwierdzona. Być może konkretną datę poznamy podczas pokazu na THQ Nordic Showcase, który odbędzie się 2 sierpnia.