Pamiętacie kreskówkowe awatary z Xboxa? Microsoft ogłosił wyłączenie funkcji
Ze względu na niskie zainteresowanie.
Microsoft ogłosił, że z powodu niskiego zainteresowania oficjalna aplikacja do tworzenia awatarów użytkownika Xbox zostanie wyłączona na początku przyszłego roku. Awatary zadebiutowały pierwotnie jeszcze na konsoli Xbox 360, ale od tego czasu mogły ich używać także dwie kolejne generacje sprzętu.
Jak możemy się dowiedzieć ze wpisu na stronie pomocy technicznej Microsoftu, edytor awatarów Xboxa przestanie być dostępny od dnia 9 stycznia 2025 na konsolach Xbox One, Xbox Series X/S oraz PC. Tym samym gracze stracą dostęp do tworzenia awatarów, edytowania już stworzonych postaci, a także do zakupionych przedmiotów kosmetycznych. Dodatkowo gracze otrzymają zwrot pieniędzy za wszystkie dodatkowe elementy awatarów zakupione w okresie od 1 listopada 2023 do 9 stycznia 2025.
Równocześnie od przyszłego roku awatary nie będą już wyświetlane na profilu gracza Xbox, a także nie będzie można ich ustawić jako zdjęcie profilowe. Jeśli ktoś chce to zrobić, to ma czas do wspomnianego 9 stycznia. Można się także oczywiście domyślać, że po dacie wycofania funkcji nie zobaczymy już żadnych nowych gier, które jakkolwiek pozwalałyby zaimportować awatar gracza.
Co ciekawe jednak zmiana ta nie dotknie jednak pierwszej generacji awatarów, tzw. Original Avatars, działających z konsolą Xbox 360. Te nadal będzie można tworzyć i edytować z poziomu klasycznej konsoli, a także oficjalnej apki na PC oraz nowszych wersjach sprzętu. Zapewne utrzymanie funkcji ma na celu zachowanie kompatybilności ze starszymi grami używającymi oryginalnych awatarów i dalej dostępnymi w ramach kompatybilności wstecznej.
Przypomnijmy, że awatary wprowadzono na Xboxie 360 w 2008 roku w ramach dużej aktualizacji systemu konsoli. Wówczas do systemu wprowadzono znacznie więcej funkcji multimedialnych, np. aplikacji serwisów streamingowych. Również stosunkowo prosty oryginalny interfejs konsoli, tzw. Blades Dashboard, zastąpiono znacznie bardziej rozbudowanym interfejsem NXE (New Xbox Experience). Jednym z jego elementów były właśnie awatary użytkownika, tworzone zawsze przy zakładaniu nowego profilu na konsoli.
Nietrudno było się domyślić, że awatary Xboxa były bardzo mocno inspirowane postaciami Mii na konsoli Nintendo Wii. Podobnie zresztą jak Mii mogły reprezentować gracza w wybranych tytułach wspierających funkcję. W sumie takich gier wypuszczono niecałe 50, a wśród nich przede wszystkim były to autorskie gry Microsoftu wykorzystujące sensor Kinect - w ich przypadku przykładowe awatary trafiły nawet na okładkę.