Skip to main content

Path of Exile - jak zdobywać doświadczenie, punkty XP

Awansowanie i utrata punktów.

Pozyskiwanie punktów doświadczenia jest sprawą kluczową, czy to w grach z gatunku hack and slack czy w typowych RPGach. Nie inaczej jest w przypadku Path of Exile - zdobywanie „ikspektów” i awansowanie na wyższe poziomy to motyw przewodni rozgrywki, który pozwala graczowi mierzyć się z coraz trudniejszymi wyzwaniami.

Ze zdobywaniem punktów doświadczenia wiążą się jednak pewne ograniczenia. Po pierwsze, zdobywa się je wyłącznie za zabijanie stworów - nie otrzymuje się ich za wykonywanie zadań. Po drugie, gra ogranicza możliwość zdobywania punktów walcząc zarówno z za słabymi potworami, jak i z tymi zbyt silnymi, by poradził z nimi sobie regularny gracz.

Cały system bierze pod uwagę poziom gracza - który sprawdzić można wciskając klawisz C (1) - jak i poziom stworów. Poziomy stworów uwarunkowane są miejscem, w którym się z nimi walcz. By sprawdzić dokładny poziom, wystarczy wcisnąć klawisz TAB, by wywołać mapę nałożoną na ekran - w jej prawym górnym rogu znajduje się informacja odnośnie miejsca, jak i poziomów potworów (2) .

Wspomniane ograniczenia to różnica poziomów gracza i strefy, w której walczy. Różnica ta zawierać musi się w bezpiecznej strefie, która wygląda następująco:

  • Postać poziomu 1-15 - maksymalna różnica to 3 poziomy.
  • Postać poziomu 16-31 - maksymalna różnica to 4 poziomy.
  • Postać poziomu 32-47 - maksymalna różnica to 5 poziomów.
  • Postać poziomu 48-63 - maksymalna różnica to 6 poziomów.
  • Postać poziomu 64-79 - maksymalna różnica to 7 poziomów.
  • Postać poziomu 80-95 - maksymalna różnica to 8 poziomów.
  • Postać poziomu 96+ - maksymalna różnica to 9 poziomów.

Oznacza to, iż postać poziomu 30 może walczyć ze stworami z przedziału 26-34, by zyskiwać maksymalną ilość punktów. Jeśli różnica ta jest większa, będzie pozyskiwać mniej punktów - początkowo różnica ta jest kilkuprocentowa, ale dla stworów 3-4 poziomy dalej niż granica spaść może nawet do 20% oryginalnej wartości. Warto więc polować na stwory wewnątrz podanej powyżej granicy.

Z pozyskiwaniem punktów doświadczenia wiąże się jeszcze jedna mechanika - jego utrata. O ile przez pierwsze 5 aktów gracz jest bezpieczny, tak zaczynając od aktu 6 śmierć wiąże się z utratą punktów doświadczenia. Wartość zależy od progresu w linii fabularnej - postacie od 6 aktu do końca gry tracą 5% całego paska, postacie biorące udział w aktywnościach w tzw. endgame, czyli tych zarezerwowanych dla najwytrwalszych, tracą 10%. Warto pamiętać, że postać nie może spaść na niższy poziom doświadczenia.

Następnie: Path of Exile - filtr lootu, Filterblade

Spis treści: Path of Exile - poradnik i najlepsze porady

Poprzednio: Path of Exile - ligi (co to jest liga), tryb hardcore

Zobacz także