Path of Exile - klasy postaci: różnice, wady, zalety
Jaką klasę wybrać, która jest najlepsza i czym się różnią.
Jak przystało na przedstawiciela gatunku hack and slash, Path of Exile oddaje do dyspozycji graczy 7 klas postaci. Co ważne, w przeciwieństwie do innych gier z tego gatunku, klasy postaci nie definiują stylu rozgrywki - wpływają one w głównej mierze na położenie postaci na drzewku zdolności pasywnych, jak i na startowe atrybuty.
W grze dostępne są następujące klasy postaci:
- Templar (1) -klasa hybrydowa, która kładzie jednakowy nacisk na atrybuty Strength i Intelligence. W walce korzysta z kosturów, stając się potężnym czarodziejem, lecz świetnie radząc sobie także w walce wręcz. Początkowe atrybuty tej klasy to: 23 Strength, 14 Dexterity i 23 Intelligence.
- Shadow (2) - kolejna postać hybrydowa, kładąca nacisk na atrybuty Intelligence i Dexterity. W walce korzysta ze szponów, zadając wysokie obrażenia krytyczne i rozmaitych min i pułapek. Startowe atrybuty tej postaci to: 14 Strength, 23 Dexterity i 23 Intelligence.
- Marauder (3) - jedna z trzech podstawowych, „czystych” klas postaci, która kładzie nacisk na parametr Strength, czyli siłę. Marauder walczy w zwarciu, wykorzystując ciężki pancerz, by zadawać możliwie największe obrażenia fizyczne. Jego startowe atrybuty to: 32 Strength, 14 Dexterity i 14 Intelligence.
- Scion (4) - w pełni hybrydowa klasa w grze, która kładzie jednakowy nacisk na wszystkie trzy atrybuty. Rozpoczyna w samym centrum drzewka zdolności pasywnych, pozwala więc na całkowitą dowolność jeśli chodzi o jej rozwój. Startowe parametry tej klasy to: 20 Strength, 20 Dexterity i 20 Intelligence. Scion jako jedyna klasa nie jest dostępna od początku rozgrywki - odblokowuje się ją wraz z przebiegiem fabuły.
- Ranger (5) - druga z „czystych” klas, kładąca nacisk na atrybut Dexterity, czyli zręczność. Korzysta z lekkich broni i łuków, a także pancerza zapewniającego premię do uników, przez co jest zwinna i trudna do trafienia. Startowe atrybuty klasy Ranger to: 14 Strength, 32 Dexterity i 14 Intelligence.
- Duelist (6) - kolejna postać hybrydowa, która kładzie jednakowy nacisk na atrybuty Strength i Dexterity. Postać walcząca w zwarciu, zadająca duże obrażenia jak Marauder, a jednocześnie krucha i zwinna jak Ranger. Wartość początkowych atrybutów to: 23 Strength, 23 Dexterity i 14 Intelligence.
- Witch (7) - wiedźma to ostatnia z „czystych” klas, kładąca nacisk na parametr Intelligence, czyli inteligencję. W walce korzysta z różdżek i pancerza zapewniającego tarczę energetyczną. Wartość początkowych atrybutów postaci tej klasy to: 14 Strength, 14 Dexterity i 32 Intelligence.
Jak zostało wspomniane we wstępie, wybór klasy postaci wpływa w głównej mierze na to, w jakim miejscu drzewka zdolności pasywnych się rozpocznie. O ile budowa klasy Marauder w oparciu o atrybut STR jest najprostsza, nic nie stoi na przeszkodzie, by zrobić z postaci tej klasy maga czy łowcę walczącego przy pomocy łuków.
Prócz samych klas postaci, gracze mogą odblokować dodatkowe ścieżki rozwoju w oparciu o mechanikę Trails of Ascendency. Dzięki temu każda klasa zyskuje możliwość odblokowania „podklasy”, oferującej dodatkowe premie pasywne i pozwalającej na jeszcze lepsze dostosowanie postaci pod gracza. Dla każdej z klas wygląda to następująco:
- Templar - dostęp do klas Inquisitor, Hierophant i Guardian.
- Shadow - dostęp do klas Assassin, Saboteur i Trickster.
- Marauder - dostęp do klas Juggernaut, Berserker i Chieftain.
- Scion - dostęp do jednej klasy, Ascendant.
- Ranger - dostęp do klas Deadeye, Raider i Pathfinder.
- Duelist - dostęp do klas Slayer, Gladiator i Champion.
- Witch - dostęp do klas Necromancer, Elementalist I Occultist.
Mechanika dodatkowych klas w oparciu o Trials of Ascendancy - jak odblokować klasy i jak przydzielać dodatkowe punkty - opisana została w oddzielnym rozdziale tego poradnika.
Następnie: Path of Exile - atrybuty, statystyki
Spis treści: Path of Exile - poradnik i najlepsze porady
Poprzednio: Path of Exile - system Metamorph