Patostreamerzy na celowniku Ministerstwa Sprawiedliwości. Ich twórczość będzie przestępstwem
Lepiej późno niż wcale.
Już w przyszłym tygodniu do Sejmu trafi projekt ustawy uznającej patostreaming za przestępstwo oraz wprowadzającej kary więzienia dla twórców tego typu treści. To pokłosie niesławnego filmu z Dąbrowy Górniczej.
- Ujawnię ten projekt w przyszłym tygodniu. Pierwsza rzecz: chcemy, żeby patostreaming został uregulowany w kodeksie karnym, ponieważ dzisiaj jest problem, z jakiego przepisu można postawić zarzuty. Druga rzecz: chcemy, żeby to przestępstwo było zagrożone wysoką sankcją karną - przekazał Michał Wójcik, wiceminister sprawiedliwości w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.
Proponowana ustawa przewiduje kary zarówno dla osób występujących na streamach i nagraniach, w których znęcają się nad ludźmi i zwierzętami, jak również osób odpowiedzialnych za nagrywanie i rozpowszechnianie tego typu treści w globalnej sieci. Portal Wirtualnemedia zauważa, że niewykluczone jest także pociągnięcie do odpowiedzialności karnej widzów wpłacających donacje, a przez to zachęcające patostreamerów i patoyoutuberów do działania.
Projekt ustawy nadal konsultowany jest w Ministerstwie Sprawiedliwości i niektóre kwestie stanowią jeszcze przedmiot debaty, szczegóły poznamy zatem dopiero w przyszłym tygodniu. Sprawa ma silny związek z niesławnym filmem z marca tego roku, w którym ojciec z Dąbrowy Górniczej dusił siedmioletniego syna, co matka transmitowała na żywo na TikToku. Wiceminister Wójcik zapowiadał wówczas podjęcie stanowczych działań przeciw tego typu treściom.
Patostreamy to rodzaj transmisji na żywo, których uczestnicy często stosują przemoc wobec ludzi lub zwierząt, zwykle pod wpływem alkoholu bądź innych środków odurzających. Widzowie mogą wpłacać różne sumy w formie datków („donejtów”), co dodatkowo zachęca przedstawicieli pewnych środowisk do promowania szkodliwych treści w nadziei na łatwy zarobek. Transmisje tego typu cieszą się największą popularnością wśród młodszych odbiorców, co dodatkowo wzmacnia szkodliwość zjawiska.
Dlaczego warto sięgnąć po „Legendy gier wideo”?
Dzięki książce poznasz największych twórców gier wideo w historii, a przy okazji dowiesz się, jak wielki był ich wpływ na wszystkie kolejne gry, również dzisiejsze hity, w które grasz na co dzień.
Kto pierwszy poruszył postacią na ekranie, jak narodziły się komputerowe RPG-i, dlaczego grom tak blisko do filmów, kto wymyślił otwarte światy, jak narodziły się strzelanki czy wreszcie, który znany twórca poleciał w kosmos jako drugi cywil w historii.