Skip to main content

Pentiment - zagadka z szyfrem: rozwiązanie

Gdzie znaleźć i jak rozwiązać łamigłówkę.

Zagadka z szyfrem to jeden z najbardziej złożonych wątków w akcie pierwszym gry Pentiment. Poniżej zapoznasz się z metodami rozwiązania łamigłówki oraz jakie będą efekty zakończenia wątku.

  • UWAGA: wybranie opcji rozwiązania zagadki umożliwi Ci zdobycie opcjonalnie aż czterech osiągnięć – opisaliśmy je w kolejnych krokach poniżej.

Na tej stronie:

Początek - Skryptorium

Na początkowy trop natkniesz się pierwszego dnia, zaraz po udaniu się do skryptorium. Gdy zakonnicy odejdą, pojawi się przeor zapisujący coś w księdze. Po udzieleniu pomocy siostrze Illuminacie zbadaj księgę, a później odwiedź dom przeora (znajdujący się przed skryptorium).

Wewnątrz domu znajdziesz szyfr kołowy. Jeśli posiadasz umiejętność Niebo i ziemia oraz Okultysta możesz rozwiązać zagadkę od razu. W przeciwnym razie musisz poznać klucz do zagadki: możesz porozmawiać z doktorem Wernerem Soltzem (mieszka w północnej części miasta) lub udać się do biblioteki nocą.


Biblioteka

By przejść do biblioteki, musisz zejść do krypty (z poziomu kościoła) i zbadać ostatni posąg oraz dotknąć klucza. W porze nocnej (pora snu) udaj się do biblioteki i zbadaj księgę na najwyższym piętrze. Przy opuszczaniu biblioteki możesz zdobyć osiągnięcie Pocałuj Zdenę, co opisaliśmy dokładniej na stronie poradnika: Pentiment - romans, czy jest możliwy.


Złamanie szyfru

Następnie wróć do domu przeora. Teraz jesteś w stanie złamać szyfr: obróć obręcz tak, by wybrany kolor znajdował się w górnym położeniu. Teraz odnajdź symbole zapisane przy tym kolorze i wybierz je z listy, by odkodować litery. Nie wszystkie znaki znajdują się na kartce oraz nie możesz przejść do drugiego rzędu. Złamanie szyfru nagradza cię osiągnięciem: Jak rekordowe dziecko (Like a Record Baby).


Odkopywanie grobu

Znając treść zagadki, udaj się na cmentarz, gdzie w dolnej części obszaru możesz zbadać jeden z nagrobków. Gdy to zrobisz, udaj się do Dużego ogrodu (po lewej) i porozmawiaj z Gernotem o możliwości odkopania grobu.

Jest niska szansa, że Gernot się zgodzi. Na powodzenie przekonywania ma wpływ Twoje zachowanie wcześniej: daj znać, że samodzielnie opuścisz opactwo po czasie, nie kłóć się z baronem Lorenzem podczas kolacji, nie sprzeciwiaj się temu, że brat Piero może być winnym.

Jeśli Gernot się nie zgodzi, co jest bardziej prawdopodobne, będziesz musiał znaleźć alternatywę. Możesz poprosić o pomoc cieślę w mieście – Otto Zimmermana lub brata Volkberta, którego znajdziesz na krużganku. Jeśli Gernot nie wyraził zgody na odkopanie grobu, będziesz musiał skłamać.

Gdy zaczniesz odkopywać grób wraz z Volkbertem, przybędzie brat Mathieu, którego powinieneś przekonać o posiadanej zgodzie na kopanie. Jednak nawet jeśli perswazja się nie powiedzie (np. nie nakryjesz Mathieu w bibliotece z innym bratem lub nie posiadasz nakrycia głowy) nadal możecie przekonać Voklberta, by kopał dalej, obiecując wzięcie winy na siebie (kłamstwo).

  • SPOILER: W grobie znajdziecie przybory okultystyczne należące do Ferenca. Jest to silny argument, by móc skazać przeora w ostatni dzień gry, podczas rozprawy sądowej. Oskarżenie Ferenca odblokuje osiągnięcie Przeor (The Prior).

Następnie: Pentiment - polowanie, jak trafić jelenia

Spis treści: Pentiment - poradnik i najlepsze porady

Poprzednio: Pentiment - romans, czy jest możliwy

Zobacz także