Skip to main content

Pillars of Eternity 2 - tworzenie postaci

Sposoby na kreowanie bohaterów

Pillars of Eternity 2 oferuje bardzo szerokie spektrum tworzenia postaci. Podobnie, jak w pierwszej części serii, ponownie decydujemy o wielu czynnikach mających wpływ na ukształtowanie bohatera.

Od wyboru płci i rasy, poprzez klasy postaci, kończąc na pochodzeniu. Wszystkie elementy mają znaczenie, chociaż należy pamiętać, że niektóre (np. płeć) są dość marginalne.

Dobrze jednak poświęcić nieco czasu na zapoznanie się ze wszystkimi opcjami. W końcu z wykreowaną w ten sposób postacią spędzimy wiele godzin, więc dobrze by było, gdyby odpowiadała naszemu stylowi gry.

Poniżej znajdują się opisy poszczególnych elementów, z których korzystamy podczas kreowania nowego bohatera.

Pod nimi zawarliśmy też przykładowe rozwiązanie postaci prostszych w prowadzeniu, z których mogą skorzystać mniej doświadczeni gracze.

  • Płeć i rasa (1 na obrazku powyżej)
  • Wybór klasy (2)
  • Cechy (3)
  • Pochodzenie i profesja (4)
  • Biegłość w posługiwaniu się bronią (5)
  • Personalizacja (6)

Płeć

W grze dostępne są dwie płcie - męska oraz żeńska. Wybór ten nie jest kluczowy. Ogranicza się głównie do kilku kwestii dialogowych, które pojawiają się podczas gry w zależności od tego czy gramy mężczyzną czy też kobietą.


Rasa

Drugim elementem, na który mamy wpływ, to rasa. W grze możemy wybrać między sześcioma rasami. Każda z nich posiada pewne bonusy, które warto brać pod uwagę w trakcie tworzenia postaci.

Niektóre rasy charakteryzują się na przykład mocną budową ciała i tężyzną fizyczną, dzięki czemu świetnie nadają się na wojowników, inne sprawdzają się lepiej na przykład jako magowie. Warto też wspomnieć, że każda z ras posiada też po kilka podras.

Poniżej przedstawiamy początkowe bonusy poszczególnych ras. Więcej szczegółowych informacji na ten temat znajdziecie w dziale poradnika o nazwie rasy postaci.

  • Aumauanie - Moc +2
  • Krasnoludy - Moc +2, Kondycja +1, Zręczność -1
  • Elfy - Zręczność +1, Percepcja +1
  • Boscy - Zręczność +1, Intelekt +1
  • Ludzie - Moc +1, Stanowczość +1
  • Orlanie - Moc -1, Percepcja +2, Stanowczość +1

Klasy

Po określeniu płci oraz rasy czas na najważniejszy wybór związany z klasą postaci. To właśnie w tym miejscu określisz prawdziwą naturę kreowanego herosa. Czy zdecydujesz się na grę potężnym wojownikiem czy raczej wybierzesz ścieżkę zwinnego łotrzyka. W sumie do wyboru jest 11 klas postaci.

Przed wyborem klasy musisz jeszcze zdecydować czy decydujesz się na jedno- czy wieloklasowość. Pierwsza opcja pozwala wyspecjalizować się jednej dziedzinie i szybciej się w niej rozwijać. Druga możliwość zapewnia dostęp do umiejętności z dwóch klas, ale postać rozwija się przez to w każdej z nich wolniej i może nie osiągnąć mistrzostwa w żadnej. Wieloklasowość nie jest polecana graczom początkującym.

Pamiętaj także, że każda klasa to nie tylko zbiór unikalnych drzewek rozwoju, ale także dostęp do subklas. Te ostatnie zapewniają pewne bonusy, ale jednocześnie są obwarowane wadami.

Poniżej przedstawiamy skrótowy opis poszczególnych klas, z naciskiem na ich zadania w drużynie. Oczywiście są to jedynie pewnego rodzaju wskazówki związane ze zdolnościami danej klasy. Sposób wykorzystania bohatera danej klasy w trakcie walki, jest bowiem w pełni zależny od gracza.

  • Barbarzyńca - kontrola przeciwnika, obrońca.
  • Pieśniarz - wsparcie, kontrola przeciwnika.
  • Enigmatyk - kontrola przeciwnika, agresor.
  • Druid - kontrola przeciwnika, wsparcie, agresor.
  • Wojownik - obrońca, agresor.
  • Mnich - agresor, obrońca.
  • Paladyn - wsparcie, obrońca.
  • Kapłan - wsparcie.
  • Łowca - agresor, obrońca.
  • Łotrzyk - agresor.
  • Mag - kontrola przeciwnika, agresor.

Poniżej krótkie wyjaśnienia związane z opisem funkcji poszczególnych klas:

  • Agresor - postacie specjalizujące w atakowaniu przeciwników i przedkładających ofensywę nad zdolności defensywne.
  • Obrońca - posiadane zdolności umożliwiają ochranianie innych postaci w oddziale.
  • Kontrola przeciwnika - wpływanie na zachowanie wroga np. poprzez wywoływanie u niego strachu lub sprowokowania do ataku określonej postaci.
  • Wsparcie - zdolności zapewniających sojusznikom różne bonusy, takie jak leczenie czy czasowe zwiększenie statystyk, lub ochronę np. w postaci magicznych tarcz.

Dokładne informacje na temat klas, wraz z opisem subklas, znajdziesz w dziale poradnika o nazwie klasy postaci.

Po wyborze klasy należy jeszcze wybrać jedną lub kilka ze zdolności, które się pojawią.


Cechy

Po określeniu płci i rasy, a także klasy postaci, przyjdzie czas na rozdysponowanie punktów na poszczególne cechy. Poniżej przedstawiamy opis wszystkich sześciu cech. Warto pamiętać, że gwiazdki przy poszczególnych cechach charakteryzują te, które są najważniejsze dla danej klasy (złote gwiazdki - w pierwszej kolejności, srebrne - w drugiej).

Więcej informacji na temat poszczególnych cech znajdziesz w osobnym dziale poradnika (cechy postaci). Poniżej możesz szybko zapoznać się, z informacjami na temat tego, które cechy są najważniejsze dla konkretnych klas.

  • Barbarzyńca - moc, kondycja (drugorzędnie: zręczność, intelekt).
  • Pieśniarz - intelekt, stanowczość (drugorzędnie: kondycja).
  • Enigmatyk - zręczność, percepcja (drugorzędnie: moc, intelekt).
  • Druid - intelekt, stanowczość (drugorzędnie: moc).
  • Wojownik - kondycja, stanowczość (drugorzędnie: moc).
  • Mnich - kondycja, zręczność (drugorzędnie: moc, stanowczość).
  • Paladyn - stanowczość (drugorzędnie: moc, kondycja, intelekt).
  • Kapłan - intelekty, stanowczość (drugorzędnie: moc, zręczność).
  • Łowca - moc, percepcja (drugorzędnie: zręczność, intelekt).
  • Łotrzyk - moc, percepcja (drugorzędnie: zręczność, intelekt).
  • Mag - moc, intelekt (drugorzędnie: zręczność, percepcja).

Pochodzenie i profesja

Po odpowiednim rozdzieleniu punktów do poszczególnych cech w kreatorze pojawi się następna decyzja, tym razem związana z pochodzeniem. Może ona mieć pewne odbicie w niektórych dialogach, ale najważniejszym elementem są kolejne bonusy, które pochodzenie zapewnia.

Poniżej znajduje się lista miejsc, z których mogą pochodzić bohaterowie, a także oferowane przez nie dodatkowe cechy:

  • Aedyr - stanowczość +1.
  • Archipelag Martwego Ognia - zręczność +1.
  • Równiny Ixamitlu - stanowczość +1.
  • Stara Vailita - intelekt +1.
  • Rauatai - kondycja +1.
  • Żyjące Ziemie - moc +1.
  • Wędrująca Biel - percepcja +1.

Po wyborze pochodzenia od razu przejdziesz do wyboru profesji. Tym razem są to bonusy rozwijające różne zdolności:

  • Arystokrata - dyplomacja +1, blef +1, zastraszanie +1.
  • Wagabunda - zwinne dłonie +1, blef +1, obrotność +1.
  • Odkrywca - przetrwanie +1, dyplomacja +1, historia +1.
  • Myśliwy - przetrwanie +1, mechanika +1, alchemia +1.
  • Rzemieślnik - atletyka +2.
  • Kupiec - obrotność +1, blef +1, dyplomacja +1.
  • Mistyk - religia +1, wiedza tajemna +1, metafizyka +1.

Biegłość w broni

Po wyborze pochodzenia oraz profesji pojawi się ekran związany z biegłością w posługiwaniu się konkretnymi typami broni. Pamiętaj, że z dostępnych opcji wybierasz dwie. Mogą być z jednej lub z różnych kategorii.

  • Łuki - obejmuje ulepszenia związane z łukami oraz kuszami.
  • Broń palna - zdolności związane z arkebuzami, garłaczami i pistoletami.
  • Przyrządy magiczne - ulepszenia związane z berłami, laskami i różdżkami.
  • Jednoręczne - zdolności dotyczące broni jednoręcznej, takiej jak: sztylety, topory bojowe, maczugi, kiścienie, siekiery, buławy, rapiery, szable, włócznie, stiletto, miecze i młoty bojowe.
  • Tarcze - zdolności związane z każdym rodzajem tarcz: małymi, średnimi i dużymi.
  • Dwuręczne - zdolności dotyczące potężnych broni dwuręcznych: estoków, mieczy, morgenszternów, pik, halabard i kosturów bojowych.


Personalizacja postaci

Ostatnim krokiem przed rozpoczęciem przygody jest jeszcze ustalenie wyglądu bohatera. W tym celu wybierasz portret widoczny m.in. podczas dialogów, kolory ubrań, skóry i włosów, szczegóły dotyczące twarzy i głowy, a także głos i pozę głównej postaci.

Zobacz także