Skip to main content

Pillars of Eternity uratowało studio Obsidian przed upadkiem

„Kończyły nam się pieniądze.”

Gdyby nie rekordowa zbiórka pieniędzy na Kickstarterze na rzecz Pillars of Eternity, zasłużone studio Obsidian Entertainment prawdopodobnie już by nie istniało.

- Mieliśmy już ustaloną pewną datę. Jeśli do tego czasu nie udałoby się znaleźć nowego projektu, mieliśmy przechlapane - ujawnia menedżer Adam Brennecke w zwiastunie filmu dokumentalnego Road to Eternity (poniżej). - W tym dniu kończyły nam się pieniądze.

Tak było wiosną 2012 roku. Produkcje studia były kasowane, a szczególnie boleśnie twórcy odczuli anulowanie tajemniczego tytułu na Xbox One, ujawnionego później pod nazwą roboczą North Carolina.

- To był ekscytujący projekt i sporo pracy - dodaje Feargus Urquhart, szef Obsidian. - Niestety, został skasowany.

- Przy tak dużych budżetach porażka jest dużo bardziej bolesna - mówi Josh Sawyer, reżyser Fallout: New Vegas i właśnie Pillars of Eternity. - A dla studia o rozmiarach Obsidianu anulowanie takiej gry miało duże znaczenie z finansowego punktu widzenia.

Deweloperzy chcieli zainteresować wydawcę raz jeszcze, zmieniając świat i inne elementy produkcji. Nie udało się, więc konieczne były zwolnienia.

- Patrzeliśmy na osoby sprzątające swoje biurka i opuszczające studio. Wiele z nich pracowało tu przez całe lata - wspomina Sawyer.

Publiczne skasowanie projektu i zwolenienia wpłynęły negatywnie na reputację firmy, więc pozyskanie kolejnych zleceń stało się jeszcze trudniejsze.

- Przychodziliśmy do pracy bez większego celu - przyznaje Brennecke. - Nic nie robiliśmy, czuliśmy się zagubieni.

- Byliśmy całkowicie wypaleni - dodaje Sawyer. - Trudno było wykrzesać z siebie entuzjazm i nadzieję na przyszłość.

W tym okresie wielkim sukcesem na Kickstarterze zakończyła się zbiórka na rzecz przygodówki Double Fine, a społecznościowe finansowanie jawiło się jako coraz bardziej atrakcyjna forma pozyskania pieniędzy. Rozpoczęto więc prace nad konceptem nowej gry.

- To musiało być coś niesamowitego - mówi Brennecke. - Wspomniany dzień, w którym kończyły się pieniądze, zbliżał się nieubłaganie.

We wrześniu 2012 roku ruszyła kampania na rzecz Project Eternity, szybko bijąc ówczesne rekordy. Teraz gra - już pod nazwą Pillars of Eternity - zbliża się do premiery, zaplanowanej na 26 marca. Twórcy planują kontynuację i dodatki.

Studio Obsidian rozrosło się znowu do 140 osób, ale rachunki pomoże opłacić darmowe Armored Warfare, tworzona dla rosyjskiego My.com. Firma pomaga też przy pracach nad MMO Skyforge.

Po wielu latach trudnych prac i opóźnień wydano również South Park: Kijek Prawdy. Produkcja spotkała się z ciepłym przyjęciem wśród graczy i krytyków.

Poniżej znaleźć można nowy zapis rozgrywki z Project Eternity, prezentowany na tegorocznej konferencji GDC.

Zobacz na YouTube

Zobacz także