Skip to main content

Pillars of Eternity - Warownia Raedrika: Mapa i zadanie dodatkowe

Poradnik do Pillars of Eternity: załatwiamy sytuację z władcą Złoconej Doliny - Raedrikiem.

Warownia Raedrika to miejsce pobytu władcy Złoconej Doliny, który ma w zwyczaju wieszać na drzewach swoich podwładnych. Metody te nie podobają się ogółowi ludności oraz niejakiemu Kolscowi. Przy twojej pomocy pragnie on zająć miejsce Raedrika. Jednak czy kieruje się tylko dobrem miasta i podwładnych?

Mapa - Warownia Raedrika

Zobacz mapę w oddzielnym oknie lub kliknij prawym i wybierz Zapisz jako, by ją pobrać

  • 1 - miejsce startu.
  • 2 - główne przejście ze strażnikami. Możesz ich zabić lub ominąć i wybrać inne wejście do zamku.
  • 3 - pnącza, po których dostaniesz się na wyższy poziom zamku (wymagana kotwiczka z linką lub atletyka na poziomie 3).
  • 4 - wejście od strony fosy. Aby dostać się tą drogą do warowni musisz skorzystać z łomu lub dysponować odpowiednim poziomem siły.
  • 5 - główny dziedziniec. Jest wypełniony strażnikami Raedrika.
  • 6 - przejście między dziedzińcem, a górnym poziomem warowni.
  • 7a - wejście do westybulu.
  • 7b - wejście do magazynu - w środku znajdziesz dwie skrzynie, które możesz otworzyć wytrychami (lub skorzystać z mechaniki).
  • 7c - wejście do zbrojowni - natkniesz się tu na dwie skrzynie z szatami berathiańskich kapłanów. Ich założenie sprawi, że będziesz mógł swobodnie poruszać się po warowni. W przypadku podejrzliwych przeciwników będziesz musiał w trakcie rozmów wykazać się odpowiednim stopniem stanowczości i intelektu.
  • 7d - przejście między Sanktuarium, a platformą oblężniczą na szczycie zamku.
  • 8 - przejście między lochami i murami warowni (można się na nie dostać tylko z poziomu lochu).

Zadanie dodatkowe: Włodarz martwej krainy

Zadanie staje się dostępne po wykonaniu misji Matczyna Prośba, która jest dostępna w Złoconej Dolinie. Po jej ukończeniu spotkasz Kolsca, u którego będziesz mógł rozpocząć bieżącą misję.

Po dotarciu do lokacji skieruj się w stronę głównego przejścia do zamku (Warownia Raedrika #2). Spotkasz tu dwóch strażników, z którymi możesz wdać się w walkę (dojdzie do niej nawet, gdy wybierzesz opcję ze stanowczością) lub pożegnać ich i wybrać inne przejście. Lepiej skorzystać z drugiego wariantu, ponieważ nawet jeśli zabijesz przeciwników i wejdziesz przez główne przejście, to na dziedzińcu (Warownia Raedrika #5) natkniesz się na bardzo dużą grupę żołnierzy, z którymi walka może okazać się bardzo trudna.

Istnieją jeszcze dwie inne drogi dostania się do twierdzy. Pierwsza to udanie się na północ i skorzystanie z pnączy na murze zamku (Warownia Raedrika #3). Jeśli posiadasz rozwiniętą atletykę lub kotwiczkę z linką, to dzięki nim dostaniesz się na górny poziom warowni. Wprawdzie też będziesz musiał stoczyć walkę ze strażnikami, ale będzie ich znacznie mniej niż na dziedzińcu.

Druga możliwość do wejście przez przejście prowadzące do lochów na wschodzie (Warownia Raedrika #4). Przejdź przez fosę i odegnij kraty korzystając z łomu lub siły, po czym wejdź do środka.

Jeśli wybrałeś drogę przez główne przejście lub skorzystanie z pnączy, to będziesz mógł skorzystać z kilku wejść do wnętrza warowni. W zależności od wybranej drogi eksplorację wnętrza twierdzy rozpoczniesz w innym miejscu.

Mapa - Lochy, główny poziom (donżon), sanktuarium

Zobacz mapę w oddzielnym oknie lub kliknij prawym i wybierz Zapisz jako, by ją pobrać

  • 9 - miejsce startu w lochach.
  • 10 - Giacco. Uwięziony pomocnik Kolsca. Możesz otworzyć drzwi wytrychem lub włamać się do zamka, aby go uwolnić. Giacco powie ci o eksperymentach Osryi przebywającej w okolicznej komnacie. Giacco okaże się też sojusznikiem Nedmara. Druga możliwość otworzenia drzwi, to zabicie Osryi i zabranie jej klucza.
  • 11 - Osrya. Kobieta zajmująca się przywracaniem do życia nieumarłych, która ma pomóc Raedrikowi w walce z chorobą duszy. Możesz ją zabić i zdobyć klucz otwierający celę z Giacco lub zaoferować pomoc w pozbyciu się Nedmara.
  • 12 - przejście między lochami, a głównym poziomem warowni.
  • 13 - przejście między lochami i sanktuarium (ostatnie piętro warowni). Aby otworzyć drzwi należy skorzystać z przełącznika znajdującego się po drugiej stronie drzwi (dostaniesz się tam schodząc z wyższego piętra warowni).
  • 14 - tajna komnata Osryi. Uzyskasz do niej dostęp, jeśli zabijesz dla niej Nedmara lub skorzystasz z przejścia na głównym piętrze warowni.
  • 15 - przejście między najwyższym piętrem warowni (Sanktuarium), a głównym poziomem.
  • 16 - główne drzwi w holu. Możesz je obejść korzystając z okolicznych przejść lub otworzyć wytrychem albo wykorzystując umiejętność mechaniki. Inna możliwość, to zdobycie klucza wykonując zadanie dla Nedmara.
  • 17 - pomieszczenie z fontanną. Znajduje się tu również mag oraz paladyni.
  • 18 - Raedrik - po dotarciu do niego musisz zdecydować czy chcesz go zabić czy też doprowadzić do śmierci Kolsca (decyzja będzie miała wpływ na zakończenie gry).
  • 19 - tajny przełącznik przesuwający pobliską ścianę prowadzącą na korytarz.
  • 20 - przejście między głównym piętrem, a ukrytym pomieszczeniem Osryi w lochach (przejście z poziomu lochów stanie się dostępne po wykonaniu dla wiedźmy zadania, polegającego na zabiciu Nedmara).
  • 21 - sypialnia, z której możesz przedostać się do komnaty Raedrika.
  • 22 - drzwi prowadzące do części piętra z Nedmarem (wymagają otwarcia wytrychem albo skorzystania z klucza, który otrzymasz od Nedmara po wykonaniu dla niego misji). Możesz też skorzystać z tajnego przejścia (#23), aby dotrzeć do maga.
  • 23 - przełącznik odblokowujący przejście do komnaty z Nedmarem (skorzystaj ze zdolności skradania, aby go zlokalizować na jednej z głów na ścianie).
  • 24 - Nedmar. Stary mag, którego możesz zabić na polecenie Osryi (#11) lub pomóc mu wydostać swojego ucznia Giacco (#10) z jej rąk. Jeśli wyświadczysz mu przysługę Nedmar pokaże ci przejście prowadzące w pobliże Raedrika. Jeżeli z nim porozmawiasz i obiecasz uratować Giacco, to poda ci hasło, dzięki któremu będziesz mógł przechodzić między strażnikami na głównym poziomie twierdzy (zadanie to ułatwiają szaty, jakie znajdziesz w skrzyniach w magazynie - Warownia Raedrika #7c).
  • 25 - przejście prowadzące do kaplicy Raedrika (stanie się dostępne po wykonaniu zadania dla Nedmara).
  • 26 - przejście między Sanktuarium, a platformą oblężniczą na szczycie zamku.
  • P - pułapki.
  • S - skrytki wymagające skorzystania ze zdolności skradania.

Dotarcie do Raedrika

Przyjrzyjmy się trzem różnym drogom dotarcia do Raedrika. Wybierz opcję najlepszą lub najciekawszą dla siebie.

Opcja 1: Przebicie się do władcy

Jest to najbrutalniejsza metoda opierająca się głównie na walce. Twoim celem będzie po prostu przebicie się przez wszystkich wrogów blokujących ci drogę do Raedrika, pokonanie ich i dotarcie do władcy. Najtrudniej będzie ci się przedostać przez główny dziedziniec (Warownia Raedrika, Główny poziom #7a). Nie dość, że mocno jest pilnowane samo wejście, to zaraz po znalezieniu się na głównym piętrze czeka na ciebie kilka silnych grup wartowników.

Po uporaniu się z nimi możesz spróbować otworzyć główne drzwi (Główny poziom #16), chociaż wymaga to używania wytrychów oraz posiadania umiejętności mechanika. Druga możliwość, to skierowanie się do jadalni na północy, przebicie się przez kilka kolejnych grup wrogów i skierowanie się do pomieszczenia z fontanną na południu (Główny poziom #17). Oczyść pomieszczenia z maga i paladynów.

Teraz możesz spróbować dostać się do komnaty Raedrika (Główny poziom #18) przez duże, drewniane drzwi (musisz wtedy skorzystać z wytrychów i posiadać umiejętności mechaniczne) albo zlokalizować i przestawić tajny przełącznik (Główny poziom #19). W tym celu musisz skorzystać z trybu skradania się. W korytarzu udaj się do sypialni (Główny poziom #21), a stamtąd przejdź przez drzwi do komnaty Raedrika.

Opcja 2: Udzielenie pomocy Osryi (lochy)

Jeśli skorzystałeś z przejścia przy fosie zamku, to znajdziesz w lochach (Lochy #9). W trakcie ich przemierzania musisz uważać przede wszystkim na szkielety, gule i ożywieńców. Poruszaj się powoli, a najlepiej skradając się, ponieważ korytarze są wypełnione pułapkami. W centrum mapy znajdziesz uwięzionego Giacco (Lochy #10), którego możesz uwolnić na kilka sposobów - otwierając drzwi wytrychem lub korzystając ze swoich umiejętności albo zabijając Osryi (Lochy #11) i zabierając od niej klucz.

Nie działaj jednak zbyt pochopnie, ponieważ Osrya ma dla ciebie zadanie, którego możesz się podjąć. Chodzi o zabicie maga Nedmara przebywającego na ostatnim piętrze warowni (Sanktuarium #24). Na ostatnie piętro możesz szybko dotrzeć korzystając z przejścia na północy lochów (Lochy #12), a potem wchodząc wyżej (Główny poziom #15).

W ten sposób trafisz do magazynu (Sanktuarium #7c). Przeszukaj dwie skrzynie z szatami. Ubierz się w nie, a będziesz mógł bezpiecznie przemieszczać się po piętrze (po drodze będziesz musiał stanowczością przekonać dwóch napotkanych rywali). Do Nedmara możesz przedostać się korzystając z zamkniętych drzwi, które należy otworzyć wytrychem (Sanktuarium #22) albo użyć tajnego przełącznika w sali na wschodzie, a konkretnie czaszce na ścianie (Sanktuarium #23).

Po dotarciu do Nedmara rozpocznij z nim walkę. Ponieważ w pobliżu nie ma innych wrogów skoncentruj na nim całą siłę drużyny, a po chwili starzec powinien paść martwy. Przeszukaj jego szaty zabierając złoto i klucz i wróć do Osryi (Lochy #11).

Powiedz kobiecie o wypełnieniu zadania, a ta otworzy tajne przejście prowadzące do korytarza na wschodzie głównego piętra (Główny poziom #14). Z tego miejsca skieruj się do sypialni (Główny poziom #21), a stamtąd do komnaty władcy (Główny poziom #18).

Opcja 3: Udzielenie pomocy Nedmarowi (Sanktuarium)

Inną opcją dotarcia do Raedrika jest udzielenie pomocy Nedmarowi. Do maga najłatwiej dostać się wchodząc na szczyt muru na zachodzie warowni (Warownia Raedrika #3). Stamtąd udaj się do zbrojowni (Warownia Raedrika #7c), gdzie w skrzyniach znajdziesz szaty kapłanów. Ubierz w nie bohaterów, a będziesz mógł swobodnie poruszać się po piętrze. Gdy zaczepią cię strażnicy skorzystaj z opcji związanych ze stanowczością lub inteligencją. Jeśli ich nie przekonasz czeka cię walka.

Teraz udaj się do komnaty Nedmara (Sanktuarium #24), do której możesz przejść przez zamknięte drzwi (Sanktuarium #22), które da się otworzyć wytrychem lub zlokalizować w trybie skradania tajny przełącznik na ścianie (Sanktuarium #23). Mag zleci ci zadanie uratowania Giacco przebywającego w lochach (Lochy #10), a także poda ci hasło, dzięki któremu będziesz mógł jeszcze bezpieczniej poruszać się po tym piętrze warowni.

Jeśli chcesz szybko dostać się do lochów, to użyj przejścia na wschodzie (Sanktuarium #13), a po dotarciu do lochów przestaw dźwignię na ścianie, która otworzy drzwi przed tobą. Jeśli posiadasz postać z rozwiniętą mechaniką na pziomie 5 punktów, to możesz otworzyć drzwi do Giacco (Lochy #10) i uwolnić chłopaka. W innym przypadku udaj się do Osryi (Lochy #11) i zaatakuj ją. Postaraj się ją zabić w pierwszej kolejności, ponieważ dysponuje dość mocnymi czarami, po czym rozpraw się z jej nieumarłą świtą. Na koniec przeszukaj ciało wiedźmy i podnieś klucz, dzięki któremu otworzysz celę z pojmanym chłopakiem.

Po uratowaniu Giacco wróć do Nedmara (Sanktuarium #24) i przekaż mu wiadomość. Ten w podzięce podaruje ci klucz do okolicznych drzwi (Sanktuarium #22) oraz otworzy przejście prowadzące w pobliże Raedrika (Sanktuarium #25).

Wybór między Raedrikiem a Kolscem

Po dotarciu do Raedrika (Główny poziom #18) podejdź do władcy i rozpocznij z nim rozmowę. W jej trakcie musisz podjąć decyzję czy chcesz rozprawić się z nim czy też zabić Kolsca.

Raedrik

Jeśli zdecydujesz się zabić Raedrika, to przygotuj się na ciężki pojedynek z jego świtą oraz nim samym. Jest to bowiem silny i dobrze opancerzony wojownik. Możesz powiedzieć władcy, że zajmiesz się Kolscem, co da ci czas na rozstawienie drużyny. Możesz na przykład ustawić drużynę między tronem, a ścianą. Na flankach postaw wojowników, a w środku magów/strzelców.

Druga opcja to ustawienie słabszych postaci na schodach, a przed nimi rycerzy przyjmujących na siebie ciosy.

Ważne jest, aby na bieżąco leczyć swoich bohaterów oraz korzystać z czarów defensywnych podnoszących ich statystyki obronne. Jeśli wrogowie są nieco od ciebie oddaleni, to korzystaj z zaklęć obszarowych, aby szybko pozbawiać ich zdrowia. Warto w pierwszej kolejności wyeliminować wrogiego uzdrawiacza, aby nie był w stanie przywracać rywalom punktów życia. Potem eliminuj kolejnych rywali po kolei, aż wszyscy padną trupem.

Po zabiciu władcy natkniesz się na Kolsca i ukończysz misję. Oprócz punktów doświadczenia i łupów zyskasz sporo punktów reputacji w Złoconej Dolinie.

Kolsc

Druga możliwość, to rozpoczęcie rozmowy z Raedrikiem i w jej trakcie podjęcie decyzji o zabiciu Kolsca. Jeśli zdecydujesz się na ten wariant, to skieruj się do Wideł Magrany, a konkretnie do chatki na wschodzie (Widły Magrany #5). Wejdź do domu i porozmawiaj z Kolscem (jeśli uwolniłeś Giacco z lochu, to będzie obecny).

Decyzję o ataku możesz podjąć w trakcie rozmowy lub zapewniając Kolsca, że przemyślisz jeszcze sytuację i dokonać ataku z zaskoczenia. Świta Kolsca, to przede wszystkim łotrzykowie oraz mag. Zajmij się tym ostatnim w pierwszej kolejności, a potem uporaj się z pozostałymi przeciwnikami. W przeciwieństwie do świty Raedrika nie stanowią oni już tak dużego wyzwania.

Po zabiciu Kolsca wróć z informacją do Raedrika. W zamian otrzymasz nagrodę, a także zanotujesz duży spadek reputacji w Złoconej Dolinie, ale będziesz lepiej postrzegany w oraz zwiększysz reputację w Zatoce Buntu.

Alternatywny finał - zabicie Kolsca i Raedrika

Istnieje jeszcze trzecia opcja zakończenia zadania. Po przyjęciu pozycji Raedrika udaj się do Kolsca i go zabij. Następnie odbierz od władcy nagrodę i zaatakuj jego lub kogoś z jego świty. W ten sposób pozbędziesz się zarówno obecnego władcy, jak i jego pretendenta. Co więcej za zabicie Raedrika odzyskasz punkty reputacji, które stracisz po zabiciu Kolsca.

Następnie: Pillars of Eternity: Most Madhmra - Mapa i zadanie dodatkowe

Powrót do spisu treści: Pillars of Eternity: Poradnik i solucja - kompletny opis przejścia

Zobacz także