Skip to main content

Pillars of Eternity - Warownia: rozbudowa i zarządzanie

Dowiedz się, w jaki sposób wejść w posiadanie twierdzy oraz, jak nią zarządzać i rozbudowywać.

W trakcie przygody, a konkretnie po wykonaniu misji Wizje i Szepty odblokujesz zadanie Stary Widzący. W jego ramach będziesz musiał opuścić Złotą Dolinę i skierować się do znajdującej się na wschód od wioski Twierdzy Caed Nua oraz odwiedzić znajdującą się tu warownię.

Szybko okaże się, że Caed Nua jest miejscem opuszczonym, nawiedzanym przez duchy. Po ich zabiciu szybko dostrzeżesz też, że zarówno gród, jak i warownia są w opłakanym stanie. Po ukończeniu misji Stary Widzący otrzymasz możliwość i jednocześnie nauczysz się, w jaki sposób stawiać budynki w grodzie i warowni. W tym celu wystarczy wcisnąć przycisk zamku na dolnym pasku interfejsu, a po chwili zostaniesz przeniesiony na panel warowni.

Panel warowni

Ekran panelu warowni

1 - Status - możesz tu szybko podejrzeć wszystkie decyzje, które podjąłeś jako zarządca warowni w porządku chronologicznym.

2 - Działania - pole związane z różnymi zadaniami w warowni. Chodzi między innymi o przetrzymywanych zakładników, których możesz z tego miejsca zwolnić.

3 - Ulepszenia - wszelkiego rodzaju budynki, które możesz postawić w warowni i miasteczku. Pamiętaj, że musisz na nie wydać nie tylko pieniądze, ale także poświęcić czas na budowę. Najłatwiej go przyspieszyć przemieszczając się między różnymi lokacjami na mapie świata. Przed każdą podróżą zostaniesz poinformowany o czasie, jaki zajmie. Budynki dają różnego rodzaju ulepszenia (np. mury pozwalają bronić się lepiej przed bandytami, a Gajówka oferuje nowe misje zlecane przez strażnika), które są zawsze zaznaczone w opisie budowli.

4 - Najemnicy - możesz tu zatrudniać i zwalniać różnych najemników pilnujących fortecy. Im jest ich więcej, tym mniej spustoszeń będą dokonywać bandyci. Każdy najemnik, to jednak dodatkowy dzienny koszt.

5 - Zarządzanie drużyną - w tym miejscu istnieje możliwość odłączania i przyłączania do drużyny jej członków. Aby skorzystać z tej opcji główny bohater musi znajdować się w twierdzy.

6 - Ekran informacji - pojawiają się tutaj wszelkie wiadomości związane z zakładką, którą akurat wybierzesz.

7 - Fundusze warowni - im większa jest twoja reputacja i im więcej kupców do ciebie przybywa, tym więcej gotówki będzie zasilać twój skarbiec.

8 - Poziom prestiżu - im większy, tym więcej kupców będzie odwiedzać warownię. Wpłynie to na wysokość podatków zasilających skarbiec. Jednocześnie wiąże się to z częstszymi atakami bandytów.

9 - Poziom bezpieczeństwa - im jest większy, tym mniejsze będą szkody wyrządzane przez bandytów.

Poziom prestiżu i bezpieczeństwa zwiększasz poprzez opłacanie najemników i stawianie budynków. Im większa cyfra znajduje się przy danym budynku, tym większy prestiż zyska warownia po jego stworzeniu. Analogicznie działa sprawa bezpieczeństwa oznaczona kłódką.

Najemnicy i jeńcy

Po stworzeniu koszar możesz rekrutować najemników, którzy za opłatą chronią twoją twierdzę. Jeńcy, to z kolei specjalne osoby pojmane w trakcie przygody. Ich przetrzymywanie wiąże się czasami z odwiedzinami łowców niewolników, którzy mogą ich od ciebie odkupić za pieniądze. Pamiętaj tylko, że jeńców możesz przetrzymywać jedynie jeśli wybudujesz lochy i po bitwie darujesz im życie.

Najemnicy:

  • Kapitan Dwunastki - po wypełnieniu misji Brąz pod jeziorem, które jest związane z organizacją Dwunastka w Zatoce Buntu.
  • Korgrak - w trakcie zadania Ciężka dola rolnika (musisz zaproponować mu zamieszkanie w warowni).
  • Mściciel Skaena - zadanie Dziedzictwo Krwi. Pozwól odejść Aelys.
  • Rycerz Tygla - zadanie Stalowe Wiatry związane z Rycerzami Tygla (Zatoka Buntu).
  • Zbój Doemenelów - zadanie Zmiana warty związane z Doemenelami (Zatoka Buntu).

Jeńcy:

  • Aefra - zadanie Podaż i popyt.
  • Eorn - misja Persona non Grata.
  • Esmer - postać spotkasz w trakcie wykonywania zadania Na łasce plemion.
  • Gramfrel - po powtórnym odwiedzeniu Wideł Magrany w późniejszej części przygody (III akt).
  • Kestorik - spotkasz go na 12 poziomie Bezkresnych Ścieżek.
  • Naelde - w Sztormowym Wąwozie w trakcie III aktu.
  • Nyrid - osoba związana z zadaniem Utracona osobowość.

Różne zdarzenia

W trakcie przygody będziesz co jakiś czas dostawał informacje z warowni na temat wydarzeń, które mają tam miejsce. Do najczęstszych należą:

Atak bandytów - przy słabej obronie mogą obrabować część skarbu i zniszczyć niektóre budynki. Możesz przeciwko nim wystawić obronę złożoną z najemników i członków drużyny przebywających w warowni albo samemu powrócić do twierdzy i stawić im czoła (wtedy straty są zazwyczaj mniejsze).

Odwiedziny osób i kupców - wśród tych pierwszych mogą pojawić się zarówno osoby wpływające dodatnio, jak i negatywnie na prestiż warowni. W drugim przypadku możesz im zapłacić lub nasłać na nich któregoś z towarzyszy. U wędrownych kupców warto natomiast sprawdzać dostępne towary, ponieważ często znajdziesz u nich cenne przedmioty, które można kupić po okazyjnych cenach.

Misje - czasami pojawią się różnego rodzaju zadania, do których możesz oddelegować wskazanych członków drużyny. W takim przypadku przez określony czas postać nie może dołączyć do twojej drużyny. Wypełniające się automatycznie misje przynoszą punkty doświadczenia postaciom, które się ich podejmują, a głównego bohaterowi uzupełniają sakiewkę.

Następnie: Pillars of Eternity - Caed Nua i Warownia: Mapy

Powrót do spisu treści: Pillars of Eternity: Poradnik i solucja - kompletny opis przejścia

Zobacz także