PlayStation 5 zadebiutuje pod koniec 2020 roku - potwierdza Sony
Nowe informacje o konsoli i kontrolerze.
PlayStation 5 zadebiutuje pod koniec 2020 roku - poinformowało Sony na oficjalnym blogu. Japońska korporacja po raz pierwszy użyła oficjalnej nazwy następcy PS4.
Podano też kilka szczegółów odnośnie nowego kontrolera. Sony postawiło na zmysł dotyku i zaprojektowało specjalne systemy haptyczne, które zastąpią tradycyjną technikę wibracji. Do tego adaptacyjne spusty ze zmiennym napięciem.
- Więcej o nowym kontrolerze do PS5 przeczytasz w tym miejscu.
Informacje o PS5 przekazała też redakcja Wired, którą zaproszono na spotkanie z szefem Sony Interactive Entertainment, Jimem Ryanem, oraz głównym inżynierem konsoli, Markiem Cernym.
Kilka miesięcy temu dowiedzieliśmy się, że PS5 wykorzysta technikę śledzenia promieni w czasie rzeczywistym (mowa zarówno o obrazie, jak i dźwięku), ale teraz Cerny zapewnia, że układ graficzny konsoli ma element przystosowany specjalnie do obliczania raytracingu.
Inżynier twierdzi też, że nowy dysk SSD zapewnia nie tylko szybkość, ale też równie ważną wydajność. Do tej pory deweloperzy musieli stosować różne sztuczki, aby gry działały wystarczająco szybko i płynnie. Jedną z nich było masowe duplikowanie elementów gry, by formować bloki danych, łatwe do odczytania na starym dysku.
SSD eliminuje podobno konieczność tworzenia duplikatów, co znacznie oszczędza miejsce na dysku. Jak twierdzi Cerny, deweloperzy wykorzystają to miejsce w dowolny sposób. Niektórzy zaprojektują większe lub bardziej szczegółowe światy, inni zmniejszą rozmiar gry lub aktualizacji.
Zaznaczono tez, że fizyczne wydania gier na PlayStation 5 zostaną zapisane na dyskach o pojemności 100 Gb, umieszczanych w optycznym czytniku konsoli, służącym też jako odtwarzacz płyt Bluray 4K.
PS5 pozwoli na konfigurowalną instalację gier. Użytkownicy będą mogli przykładowo zainstalować tylko kampanię dla jednego gracza lub tylko część multiplayer. Po instalacji całości będzie też możliwość usunięcia wybranego elementu.
Zmianom ulegnie też interfejs użytkownika konsoli. Sony chce, by gracze z łatwością mogli zobaczyć, jakie nagrody otrzymają za wykonanie konkretnych misji czy do jakich rozgrywek wieloosobowych mogą dołączyć - bez włączania poszczególnych gier, na ekranie głównym.
Redaktor Wired uważa, że deweloperska wersja konsoli, którą miał szansę przetestować, wygląda bardzo podobnie do urządzenia na szkicach patentowych. Sony nie zdecydowało się jednak skomentować wyglądu urządzenia.