Skip to main content

Poznaj 20 bohaterów książki „Legendy gier wideo”

Odbierz darmowy ebook.

Zakończyliśmy już redakcję i korektę książki „Legendy gier wideo”. Tytuł jest już obecnie w składzie i wkrótce będziemy mogli zaprezentować okładkę, datę premiery i fragmenty książki. Tymczasem zapraszamy do zapoznania się z pełną listą nazwisk - bohaterów opowieści o legendarnych twórcach gier.

„Legendy gier wideo” to 250-stronicowa literatura faktu. Zawiera dwadzieścia wyjątkowych opowieści o ludziach, którzy tworzyli pierwsze gry, wymyślali nowe gatunki i wyznaczali kierunek rozwoju branży na dekady. Autorem książki jest Bartłomiej Kluska.

» Zapisz się na listę oczekujących i pobierz nasz darmowy ebook „Bajtek. Legenda”

W książce znajduje się dwadzieścia rozdziałów, ale de facto aż 22 twórców, ponieważ dwa rozdziały opisują historię duetów - jakże mogłoby być inaczej, gdy mówimy o Carmacku i Romero, a także braciach Danie i Samie Houserach.

Oto o kim przeczytacie w książce:

  • Ralph Baer - ojciec gier wideo
  • David Crane - wynalazca, twórca Pitfall!
  • Shigeru Miyamoto - legenda Nintendo
  • Richard Garriott - twórca serii Ultima
  • Aleksiej Pażytnow - twórca Tetris
  • Matthew Smith - przedstawiciel bedroom coders
  • Roberta Williams - legenda przygodówek
  • Carmack i Romero - twórcy Doom i Quake
  • Chris Roberts - twórca Wing Commander i Star Citizen
  • David Braben - twórca Elite
  • Sid Meier - twórca Cywilizacji
  • Peter Molyneux - twórca Populous i Fable
  • Eric Chahi - twórca Another World
  • Hideo Kojima - twórca Metal Gear Solid
  • Satoshi Tajiri - twórca Pokemonów
  • Dan i Sam Houserowie - Rockstar i GTA
  • Will Wright - autor SimCity i Simsów
  • Hidetaka Miyazaki - twórca Dark Souls i Elden Ring
  • Neil Druckmann - reżyser The Last of Us
Pełny spis treści ksiązki „Legendy gier wideo”

We wstępie do książki Bartek Kluska dość precyzyjnie opisuje, dlaczego wybrał właśnie te nazwiska. Zastanawia się również, kim jest twórca dzisiaj i kim był kiedyś.

„Mówiąc o współczesnych grach wideo, częściej niż twórczość czy kreacja używa się określeń takich jak produkcja i biznes. Nic dziwnego, bo gry to dzieła zespołowe, których budżety sięgają setek milionów dolarów, a listy płac mogą przekraczać tysiąc osób. Zaledwie pięćdziesięcioletnie medium na naszych oczach bliższe staje się przemysłowi niż sztuce. A jednak im więcej trybów kręci się w machinie gamedevu, tym większe jest zapotrzebowanie na twórców – konkretne osoby, które pozwoliłyby nam uwierzyć, że gry to wciąż nie domena fabryk, lecz ludzkiej wyobraźni.”

Według Bartka, wciąż jednak najważniejszy jest twórca - ktoś, kogo można by utożsamiać z danym tytułem, uznawany za autora wizji i odpowiedzialny za jej realizację. Bo przecież Metal Gear Solid i Death Stranding to Hideo Kojima. Z kolei seria Dark Souls i Elden Ring to po prostu Hidetaka Miyazaki. Z kolei The Last of Us kojarzy nam się z Neilem Druckmannem, choć wszystkie powyższe gry projektowały zespoły utalentowanych artystów i programistów.

„Moi bohaterowie są różni, mają różne biografie i w różny sposób myślą o grach, wszystkich jednak łączy wspólny mianownik: wywodzą się z analogowych czasów i to analogowe rozrywki ukształtowały ich wyobraźnię: wycieczki i zabawy z rówieśnikami, planszówki, komiksy...” - pisze we wstępie Bartek.


Odbierz darmowy ebook - zapisz się na listę oczekujących

Już teraz możesz zapisać się na listę oczekujących, by otrzymać jako pierwszy informację o ofercie przedsprzedaży. Otrzymasz również natychmiastowy dostęp do darmowego ebooka „Bajtek. Legenda”, który opisuje historię powstania i upadek legendarnego czasopisma komputerowego.

Wiecej na: www.legendygier.pl

Zobacz także