90% konsolowych graczy Forza Motorsport nie ukończyło nawet jednego wyścigu online
I nie potrafią jeździć czysto.
Mija drugi tydzień od premiery Forza Motorsport, a w sieci pojawiły się pierwsze statystyki dotyczące najnowszych wyścigów Microsoftu. Wygląda na to, że mimo sporego nacisku na rozgrywkę online, gracze nie są zainteresowani trybem sieciowym, a do tego mało kto potrafi jeździć czysto.
Serwis TrueAchievements postanowił przyjrzeć się temu, jaki procent graczy zdobył określone osiągnięcia w nowej Forzy Motorsport. Okazuje się, że zaledwie 10,49% graczy Xbox odblokowało osiągnięcie W pierwszej lidze, które przyznawane jest za ukończenie pierwszego wyścigu w wyróżnionym trybie wieloosobowym. Na Steamie sytuacja wygląda nieco lepiej - tu 27,7% graczy ma za sobą przynajmniej jeden wyścig online.
Od razu zaznaczmy, że statystyki dotyczą wszystkich graczy, którzy uruchomili grę i zdobyli w niej minimum jedno osiągnięcie, choć niekoniecznie grają regularnie, co może wypaczać wyniki. Mimo wszystko, zważywszy na to, jak ważnym elementem gry jest rozgrywka sieciowa, takie wyniki są nieco dziwne. Studio Turn 10 bardzo przyłożyło się do tego aspektu, a i sama Forza Motorsport zdaje się być stworzona jako platforma do wyścigów online (na wzór Gran Turismo Sport), tymczasem gracze zdają się nie być tym przesadnie zainteresowani. Warto jednak zwrócić uwagę na różnice w wynikach graczy konsolowych oraz osób, które kupiły grę na Steamie.
Wygląda na to, że na Xboksach większość osób niekoniecznie zainteresowana jest grą, ale sprawdza ją z ciekawości w ramach subskrypcji Game Pass. Wskazują na to także statystyki innych osiągnięć związanych z czystą i sportową jazdą. Na konsolach tylko 7,91% graczy ukończyło czyste okrążenie kwalifikacyjne w trybie wieloosobowym (na PC - 21,7%), co sugeruje, że większość graczy nie potrafi opanować auta w bardziej symulacyjnej produkcji ani unikać kolizji czy ścinania zakrętów. Z drugiej strony - aż 75,40% graczy, którzy ukończyli pełny wyścig wraz z kwalifikacjami, udało się też zaliczyć czyste okrążenie kwalifikacyjne.
Za to tylko 5,68% graczy Xbox (18,2% na PC) zdołało ukończyć wyścig sieciowy, zajmując miejsce na podium, zaś najwyższym ratingiem bezpieczeństwa jazdy, czyli oceną S może poszczycić się zaledwie 1,41% graczy na konsolach (6,1% na PC). Ewidentnie większość wirtualnych kierowców woli rozbijać się po torach niż skupiać się na sportowych zmaganiach i opanowywaniu optymalnej trasy przejazdu, choć należy wziąć poprawkę na to, że statystyki dotyczą także osób, które pograły dosłownie kilka chwil. Na szczęście gra nie pozwala piratom drogowym ścigać się z osobami o bardziej profesjonalnym podejściu.
Trudno jednak nie odnieść wrażenia, że chwilowo Forza Motorsport nie do końca spisuje się jako platforma do rozgrywek o esportowym zacięciu, a sporo osób zdaje się sprawdzać grę raczej z ciekawości i zostaje przy niej na dłużej. Miejmy jednak nadzieję, że nie zrazi to twórców i nadal będą kontynuowali rozwijanie produkcji z myślą o bardziej hardkorowych graczach, zamiast próbować dostosować się do osób, dla których odpowiedniejsza jest Forza Horizon.