Project Scorpio - specyfikacja i najważniejsze informacje
Podsumowanie nowości.
Digital Foundry ujawniło dzisiaj mnóstwo szczegółów na temat Project Scorpio - następnego modelu konsoli Xbox. Detale znaleźć można w naszych dwóch obszernych artykułach z wizyty w Redmond, a poniżej zbieramy najważniejsze informacje.
Nasze tłumaczenia opublikujemy w ciągu najbliższych kilkunastu minut.
Ujawniamy Project Scorpio - następny Xbox w szczegółach Kompatybilność wsteczna Project Scorpio: poprawki dla gier Xbox OneZaczynając od specyfikacji technicznej:
Project Scorpio | Xbox One | PS4 Pro | |
---|---|---|---|
CPU | Osiem zmodyfikowanych rdzeni x86 w 2,3 GHz | Osiem zmodyfikowanych rdzeni Jaguar w 1,75 GHz | Osiem rdzeni Jaguar w 2,1 GHz |
GPU | 40 zmodyfikowanych jednostek obliczeniowych w 1172 MHz | 12 jednostek obliczeniowych GCN w 853 MHz (Xbox One S: 914 MHz) | 36 poprawionych jednostek obliczeniowych GCN w 911 MHz |
Pamięć | 12 GB GDDR5 | 8 GB DDR3/32 MB ESRAM | 8 GB GDDR5 |
Przepustowość pamięci | 326 GB/s | DDR3: 68 GB/s, ESRAM maks. 204 GB/s (Xbox One S: 219 GB/s) | 218 GB/s |
HDD | 1 TB 2,5-cala | 500 GB/1 TB/2 TB 2,5-cala | 1 TB 2,5-cala |
Napęd optyczny | 4K UHD Blu-ray | Blu-ray (Xbox One S: 4K UHD) | Blu-ray |
Poniżej zbiór najważniejszych detali:
- Demo technologiczne na bazie serii Forza włączono w 60 klatkach na sekundę i w natywnym 4K, co obciąża GPU w 66,19 procentach.
- Project Scorpio nie stosuje rdzeni Ryzen, lecz - najpewniej - nadal zmodyfikowane rdzenie Jaguar, choć przy dużo wyższym taktowaniu i z licznymi modyfikacjami.
- Wszystkie dodatkowe tryby działania dostępne dla wyświetlaczy 4K muszą być dostępne także na innych ekranach. Jeżeli gra zaoferuje - do wyboru - 4K przy 30 klatkach lub przy 60 FPS, takie same opcje płynności otrzymamy na wyświetlaczach FullHD. Jeżeli uruchomimy na nich tryb 4K, otrzymamy skalowaną w dół rozdzielczość, co poskutkuje ostrzejszym obrazem i lepszym anti-aliasingiem niż w zwykłym trybie 1080p.
- Scorpio posiada 12 GB pamięci. 8 GB przeznaczono dla deweloperów, a 4 GB zarezerwowano na system operacyjny. Ta druga liczba to 1 GB więcej niż w przypadku Xbox One, potrzebne do renderowania menu konsoli w natywnym 4K.
- Krótsze czasy ładowania zapewni dysk twardy o pojemności 1 TB, z przepustowością wyższą o 50 procent.
- Direct3D 12 „na dobrą sprawę” wbudowano w procesor poleceń GPU. To oznacza, że wszystkie zapytania tworzone przez daną produkcję są natywnie wprowadzone do systemu kolejkowania poleceń, co przekłada się na efektywną komunikację gry z układem graficznym i odciążenie procesora - podobno nawet o połowę.
- Ze starszej konsoli w całości przeniesiono procesor audio, dodając nową funkcję dźwięku „spatial surround”, co wprowadza pojęcie „wysokości” w istniejących systemach 7.1.
- Zintegrowano najnowszy blok multimedialny od AMD, więc nagrywarka Xbox GameDVR to teraz 4K60 oraz kodek HEVC nowej generacji - można nawet rejestrować obraz w HDR.
- Każdy pojedynczy procesor Scorpio Engine schodzi z linii produkcyjnej TSMC z własnym, dostosowanym profilem napięć. Zamiast stawiać na wartości obejmujące wszystkie urządzenia, producent dokładnie zgrywa płytę główną z procesorem.
- Zastosowano nietypową metodę chłodzenia - radiator z komorą parową, wspierany przez wentylator.
- Microsoft zachował wewnętrzny zasilacz: w tym przypadku uniwersalne PSU 245 W, co ma być najbardziej efektywnym urządzeniem tego typu w historii Xboksów.
- Aranżacja portów jest identyczna z Xbox One S.
- Wygląd obudowy poznamy na tegorocznych targach E3.
Kluczowa jest kompatybilność wsteczna, a więc sprawne działania na Scorpio także gier z Xbox One - oraz dalej wstecz, z X360. Tutaj nowa konsola Microsoftu zaoferuje pięć głównych korzyści:
- Wyższa płynność działania. Jeśli gry nie utrzymują docelowego poziomu wydajności na Xbox One, istnieje spore prawdopodobieństwo, że uda się to na Scorpio.
- Maksymalna rozdzielczość w przypadku gier stawiających na jej dynamiczne skalowanie.
- Lepsze filtrowanie tekstur. Scorpio będzie domyślnie wymuszać włączenie anizotropowego filtrowania 16x AF.
- Wsparcie nagrywarki GameDVR. Z nowym system wykonywania screenów na bazie materiałów wideo włącznie.
- Szybsze ładowanie. Dzięki lepszemu dyskowi twardemu, sprawniejszemu procesorowi i większej puli pamięci.
- Niektóre z usprawnień mogą powodować problemy z kompatybilnością w małym odsetku tytułów, więc nie wszystkie wymienione zmiany zobaczymy w każdej grze.