Skip to main content

Przygody Nathana Drake'a

Co wydarzyło się w trzech częściach Uncharted.

Przed nami premiera czwartej odsłony Uncharted - jednej z najpopularniejszych serii gier związanych z marką PlayStation. To ostatnia część cyklu produkowana przez deweloperów z Naughty Dog.

Możliwe, że to także koniec historii Nathana Drake'a, głównego bohatera. Przeżył już wystarczająco dużo przygód, które postanowiliśmy opisać - dla wszystkich tych, którzy chcą sięgnąć po Kres Złodzieja, ale nie mieli czasu, by zapoznać się z poprzednimi grami o odważnym poszukiwaczu skarbów.

Uncharted 4 debiutuje 10 maja na PlayStation 4.

Uncharted: Fortuna Drake'a

Bohatera cyklu poznajemy podczas jednej z jego wypraw. To poszukiwacz przygód i cennych artefaktów, którego bez skrupułów można nazwać współczesnym Indianą Jonesem. Scena otwierająca pierwszej części prezentuje Nathana starającego się wydobyć z dna morza trumnę Francisa Drake'a - słynnego podróżnika, którego Nate uznaje za swojego przodka. Trumna okazuje się pusta, a wewnątrz znajduje się tylko dziennik.

Wygląda na to, że Francis Drake upozorował swoją śmierć, a jego notatki wskazują drogę do El Dorado, legendarnego zaginionego miasta w Ameryce Południowej. Po odkryciu tych rewelacji, łódź Nathana - na której znajduje się też dziennikarka Elena Fisher, starająca się nakręcić materiał dokumentalny - zostaje zaatakowana przez piratów. Na szczęście pojawia się mentor Nate'a - Victor Sullivan. Ratuje dwójkę z opałów, zabierając ich na pokład samolotu.

Później Nathan i Sully rozmawiają o El Dorado, planując wyprawę. Postanawiają też „spławić” Elenę, gdyż dziennikarskie materiały mogłyby tylko przyciągnąć niepotrzebną uwagę do cennych skarbów.

Znalezienie U-Boota w amazońskiej dżungli... Typowy dzień naszych bohaterów.

W amazońskiej dżungli kompani znajdują ruiny starożytnej cywilizacji, a wśród nich wskazówki sugerujące, że El Dorado to wielki posąg ze złota, a nie miasto. Samego posągu jednak nie ma na miejscu, co martwi przede wszystkim Sullivana, który ma spore długi do spłacenia. Nieco później Nate odnajduje jednak kolejne poszlaki, prowadzące na wyspę na Pacyfiku, gdzie podobno hiszpańskie wojska dawno temu przewiozły El Dorado.

Nathan i Sully nie mogą jednak od razu wybrać się na tajemniczą wyspę, zostają pojmani przez innego - bardziej agresywnego - łowcę skarbów, Gabriela Romana. To właśnie u niego Sully ma dług. Roman poznaje lokalizację wyspy, Sullivan zostaje postrzelony (z pozoru śmiertelnie). Nate'owi udaje się jednak uciec i spotyka Elenę, która go odnalazła. Samolotem udają się na pacyficzną wyspę.

Nad wyspą samolot z bohaterami zostaje zestrzelony, Nate i Elena lądują na spadochronach w różnych częściach lokacji. Nathan dociera do wraku, po drodze walcząc z piratami. Dostrzega spadochron Eleny na pobliskich zabudowaniach. Zmierza tam i ponownie zostaje pojmany. Piratami, jak się okazuje, dowodzi stary rywal Drake'a. Nie ma to jednak większego znaczenia - Elena pomaga uciec Nathanowi i razem docierają do zatopionego miasta, gdzie znajdują wskazówki mówiące o przeniesieniu El Dorado w głąb wyspy.

Elena jest też świadkiem rozmowy Sully'ego - uznanego za martwego - i Romana. Podejrzewa, że Sullivan zdradził Nate'a, ale Drake nie chce w to uwierzyć. Podążają więc tropem spotkanych mężczyzn do starożytnej świątyni. Udaje im się porozmawiać z Sullym - okazuje się, że przedstawiał Romanowi i jego towarzyszom fałszywe informacje. Wcześniej przeżył, gdyż kulę zablokował gruby notatnik.

Przedzierając się przez tunele pod świątynią, Nate słyszy rozmowy rywali. Jeden z najemników wspomina o klątwie, która zabija jego ludzi. Roman oczywiście nie chce słyszeć o takich bredniach. Drake i Elena odnajdują w końcu komnatę skarbów, a w niej ciało Francisa Drake'a. Chcą wracać, ale zostają zatrzymani przez grupę dziwnych istot - zmutowanych martwych o niesamowitej sile. Bohaterom udaje się uciec przed stworami i trafiają do starego bunkra niemieckiego.

Francis Drake - widać podobieństwo do Nathana

Nate dowiaduje się, że Niemcy też chcieli w przeszłości zdobyć El Dorado. Poznaje też prawdę o wyspie - sir Francis sam chciał ją zatopić, gdy dowiedział się o klątwie. Nathan przywraca zasilanie w bunkrze i wraca po Elenę, która zostaje jednak porwana przez Romana. Musi więc ponownie współpracować z Sullym, któremu udało się uciec. Nie mogą jednak zrobić wiele, gdyż zostają zatrzymani. Dowiadują się, że Roman zabezpiecza już statuę.

W statui jest mumia wydzielająca dziwną esencję. Wdychając ją, Roman mutuje i staje się agresywnym potworem. Navarro - jeden z najemników - zabija jednak Romana i sam chce ukraść statuę, by sprzedać mutagen jako broń biologiczną. Gdy helikopter zaczyna już wylatywać z podczepionym artefaktem, wszyscy zostają zaatakowani przez mutanty, a Nate wykorzystuje zamęt, by chwycić się statuy. W ten sposób trafia na statek.

W finale Nathan walczy z najemnikami, a w końcu z samym Navarro. Starcie kończy się zatopieniem śmigłowca, przeciwnika i statuy z mumią El Dorado. Nate'a spotyka się z Eleną, do pary dołącza też Sully. Cała trójka ucieka z wyspy zarekwirowaną najemnikom łodzią.

Zobacz także: Uncharted 1 - Poradnik, Solucja - kompletny przewodnik po grze

Uncharted 2: Pośród złodziei

Akcja drugiej części rozgrywa się dwa lata po zakończeniu poprzedniej. Harry Flynn, dawny wspólnik Nathana, a także Chloe Frazer - była dziewczyna Drake'a - namawiają bohatera do kradzieży mongolskiej lampy ze stambulskiego muzeum. Przystaje na ten pomysł, gdy dowiaduje się, że lampa może pomóc w zlokalizowaniu zaginionej floty Marco Polo, a konkretnie - przewożonego przez nią artefaktu, kamienia Cintamani z mitycznego tybetańskiego miasta Shambhala.

Próba kradzieży kończy się sukcesem, ale tylko dla Flynna, który zdradza Drake'a. Nathan ląduje w więzieniu, z którego wychodzi po trzech miesiącach dzięki Sullivanowi i Chloe, która twierdzi, że nie miała pojęcia o planach Harry'ego.

Okazuje się, że Flynn pracuje dla niejakiego Lazarevica - serbskiego zbrodniarza wojennego. Bohaterowie podążają za niemiłym duetem aż na Borneo, gdzie odkrywają, także dzięki pomocy Chloe (która udaje współpracowniczkę Lazarevica), że kamień Cintamani nigdy nie był transportowany przez statki Marco Polo.

Flynn od początku budzi wrażenie spryciarza, który zdradza przyjaciół

Nathanowi i Sully'emu udaje się odnaleźć grobowiec, a w nim wskazówkę prowadzącą do nepalskiego Katmandu. W opuszczeniu grobowca bohaterom przeszkadzają najemnicy Flynna, którzy kradną list ze wskazówkami. Nate i Sullivan uciekają decydując się wskoczyć do rzeki z klifu. Później Victor wycofuje się z przygody, twierdząc, że to dla niego zbyt duże obciążenie.

Nathan wyrusza więc do Nepalu z Chloe. Parze bohaterów udaje się zlokalizować świątynię przed rywalami. Po drodze do niej natykają się na Elenę Fisher i jej operatora, którzy chcą nakręcić materiał o Lazarevicu. Cała czwórka dociera do świątyni.

Kamień jest w Himalajach, a wejście do niego otwiera klucz-sztylet, jak wynika ze wskazówek w ruinach. Oczywiście, by nie było zbyt łatwo, bohaterowie zostają zaatakowani przez najemników. Operator Eleny zostaje postrzelony, Chloe musi udawać, że pracuje dla Lazarevica i odejść razem z nim. Elena i Nate unikają śmierci i uciekają przed Flynnem i jego osiłkami. Później postanawiają dogonić pociąg Lazarevica, który zabrał sztylet. Nate wskakuje na jeden z wagonów.

Drake walczy z najemnikami na pociągu. Udaje mu się pokonać przeciwników i zdobyć sztylet. Pojawia się Chloe, dwójka zaczyna się kłócić, ale pojawia się Flynn i strzela do Nathana. Ten ucieka, ranny. W końcu strzela w butlę z gazem w jednym z wagonów - to jedyne wyjście. Pociąg się wykoleja, a Nate odnajduje się w trudnym położeniu. Jest w wagonie wiszącym nad przepaścią, musi się wydostać.

Bohaterowi udaje się ujść z życiem i odzyskuje phurbę (wspomniany sztylet rytualny). Traci przytomność i budzi się w tybetańskiej wiosce, gdzie znajduje się także Elena. Poznaje Niemca, Karla Shafera, który opowiada, że sztylet-klucz prowadzi do krainy Shambhala. Nate ma dosyć przygód, ale zgadza się na wycieczkę w góry z przewodnikiem Tenzinem. W jaskiniach znajdują świątynię, a w niej stwory przypominające yeti. Wracają do wioski i zastają ją w ogniu - zaatakowały oddziały Lazarevica.

Atakując małą wioskę nie zapomnij zabrać czołgu - pomaga

Po oczyszczeniu wioski z przeciwników, Nate i Elena orientują się, że Schafer został porwany, Lazarevic zabrał też phurbę. Bohaterowie podążają śladem wroga do opuszczonego klasztoru. Droga za rywalami jest niebezpieczna, ale para natyka się w końcu na umierającego Schafera - zranionego przez Lazarevica. Niemiec prosi Drake'a, by ten dotarł do Shambala i zniszczył kamień Cintamani, którego moc jest podobno przerażająca i nie powinna ujrzeć światła dziennego.

Szukając wejścia do Shambhali, Nate odnajduje Chloe, która przekazuje mu sztylet. Później pojawia się też Elena. Razem trafiają do Shambhali przed Lazareviciem, gdyż znaleźli tajny skrót. Niestety Serb i tak ich odnajduje. Dowiaduje się, że Chloe go oszukiwała i każe Nate'owi wybierać, którą kobietę ma oszczędzić, a którą zastrzeli, chyba, że Drake pomoże Flynnowi otworzyć wrota do Shambhali.

Bohater oczywiście się zgadza, ale gdy czyni swoją powinność, wszystkich atakują stwory przypominające yeti. Okazuje się, że to mieszkańcy Shambhali - starożytni strażnicy, wzmacniani siłą kamienia Cintamani. W zamieszaniu Nate dociera do centralnej komnaty w Shambhali, gdzie znajduje się tajemnicze drzewo. Wspomniany kamień jest w jego pniu, z którego wypływa niebieska żywica z magicznymi właściwościami, prawdziwy skarb, czyniący tego, kto ją wypije, prawie niepokonanym.

Lazarevic dociera do drzewa i pije żywicę, znacznie zyskując na sile. Nathan znajduje jednak sposób na jego pokonanie, a później razem z Chloe i ranną (w wyniku wybuchu granatu, który odbezpieczył zdesperowany Flynn) Eleną uciekają z rozpadającej się Shambhali. Drake trafia z Eleną do tybetańskiej wioski, którą odwiedzali wcześniej. Tutaj kobieta wraca do zdrowia, z Nathanem u boku.

Zobacz także: Uncharted 2 - Poradnik, Solucja - opis przejścia i sekrety

Uncharted 3: Oszustwo Drake'a

Na początku gry Nate i Sully odwiedzają pub w Londynie. Mają spotkać się z niejakim Talbotem, który jest zainteresowany kupnem pierścienia Nathana (należącym do Francisa Drake'a). Próbuje jednak zapłacić fałszywkami i wywiązuje się bójka z ochroniarzami Talbota. Potyczka kończy się w alejce za barem, gdzie pojawia się zleceniodawczyni Talbota - Katherine Marlowe. Zabiera Drake'owi pierścień.

Bohaterowie zostają postrzeleni, a przynajmniej tak wydaje się graczom oglądającym scenę. Później - po retrospekcji prezentującej młodego Nathana w okresie, gdy poznał Sully'ego - okazuje się, że mężczyźni wszystko zaplanowali, by zbliżyć się do Marlowe. Najemnik, który do nich strzelał, to ich znajomy - Cutter. Razem z współpracującą z nimi Chloe Frazer, wszyscy podążają za Marlowe do ukrytej biblioteki, gdzie znajdują wskazówki dotyczące tajemniczej wyprawy Francisa Drake'a do Arabii, gdzie miał odszukać zaginione miasto Ubar.

Szukając wskazówek można też nacieszyć oko dziełami sztuki

Dzięki poszlakom Nate dedukuje, że kolejne wskazówki znajdą w pewnym francuskim dworku, a także w opuszczonej cytadeli w Syrii. Najpierw udaje się z Sullivanem do południowej Francji, gdzie w starej posiadlości odnajduje połowę amuletu stanowiącego swego rodzaju klucz do tajemnicy miasta Ubar. Zostają jednak zaatakowani przez najmeników Talbota i muszą uciekać z płonącego dworku.

Do Syrii udali się w tym samym czasie Chloe i Cutter. Nathan i Victor obawiają się, że za ich przyjaciółmi też wysłano zbirów i sami lecą do tego samego miejsca. Tam spotykają towarzyszy i dowiadują się, że Marlowe jest przywódczynią tajemnego stowarzyszenia z wiekową historią. Organizacja chce zyskać władzę przy wykorzystaniu strachu.

Po kolejnych problemach i spotkaniu z najemnikami Talbota, bohaterowie dowiadują się, że kolejne wskazówki znajdą w Yemenie. Muszą tylko uciec z syryjskiej cytadeli. Udaje im się, ale Cutter łamie nogę - on i Chloe żegnają się z przygodą, wracają do domu. Nathan i Sully lecą do Yemenu. Tam spotykają się z Eleną, żoną Drake'a, która oprowadza ich po mieście. W końcu udaje im się odnaleźć lokację grobowca, który zawiera dane dotyczące miasta Ubar.

Ponownie w mieście, Nate zostaje trafiony zatrutą strzałką. Gdy się budzi, jest w towarzystwie Marlowe i Talbota. Ten drugi rusza, by dostać się do Sully'ego - Nate'owi udaje się wyrwać i ruszyć za Talbotem przez miasto. Ponownie zostaje jednak porwany, tym razem przez Ramesesa, innego najemnika Marlowe. Nathan jest przesłuchiwany, ale nie mówi nic na temat miasta Ubar. Rywale twierdzą, że pojmali Sullivana.

Kłopoty...

Bohater znowu daje radę się wyswobodzić i dociera na statek, na którym podobno przetrzymywany jest Sully, ale czeka tam na niego tylko kukła. Piraci nigdy nie porwali towarzysza Drake'a. To po prostu zasadzka, by odwrócić uwagę Nathana. Dochodzi do wymiany ognia, statek w końcu zaczyna tonąć. Nate trafia na brzeg i udaje mu się spotkać z Eleną. Tu ponownie Drake otrzymuje złe wiadomości - Sullivan faktycznie został porwany, ale przez ludzi samej Marlowe. Zabrał go konwój jadący na pustynię.

Drake z Eleną dostają się na lotnisko. Bohater dostaje się na samolot, który ma dostarczyć zapasy konwojowi sił Marlowe. Na pokładzie zostaje jednak odkryty i dochodzi do strzelaniny, co prowadzi do pożaru. Samolot zaczyna spadać, Nate wypada na zewnątrz. Udaje mu się wylądować chwytając się spadającej skrzyni i aktywując jej spadochron. Trafia na pustynię i zaczyna iść przed siebie. Dociera do opuszczonego miasta, gdzie zostaje zaatakowany przez najemników. Ratują go jeźdźcy z lokalnego plemienia.

Drake opowiada przywódcy plemienia, Salimowi, o swoich planach i o mieście Ubar. Ten zgadza się pomóc mu w walce z najemnikami. Razem ratują Sullivana. Później cała trójka ucieka - za namową Salima - w środek burzy piaskowej. Nowy sojusznik znika, ale Nate i Sully docierają do wejścia do zaginionego miasta Ubar. Za bramą trafiają na piękną fontannę, a Drake pije z niej wodę. Zaraz po tym pojawia się Talbot i zabija Sully'ego.

Wściekły Nathan goni Talbota i walczy z jego ludźmi, którzy wydają się opętani przez demony z Ubar. Po jakimś czasie Drake dochodzi jednak do siebie - wszystko okazuje się złudzeniem spowodowanym przez wodę z fontanny. Sullivan żyje. Wyjaśnia się też tajemnica miasta. Cała cywilizacja została wyniszczona przez zatrutą wodę, do której wrzucono mosiężny pojemnik z tajemniczą substancją. To właśnie tego szuka Marlowe.

Talbot na chwilę przed przykrym końcem (swoim)

Marlowe zdążyła już zorganizować ludzi i dźwig, który wydobywa z dużego zbiornika wodnego wspomniany pojemnik. Drake i Sully wiedzą, że nie mogą dopuścić, by jej się udało i w końcu wysadzają dźwig. Całe miasto zaczyna się walić.

Bohaterowie uciekają, po drodze spotykając Marlowe i Talbota - kobieta tonie w piasku, Nate chce jej pomóc, ale nie daje rady. Razem z nią znika jego pierścień.

Całe miasto zapada się w wielkim, piaskowym wirze. Rozjuszony śmiercią Marlowe Talbot atakuje desperacko bohaterów, ale przegrywa z Nathanem. Później pojawia się Salim i pomaga uciec Nate'owi i Sullivanowi. W końcu mężczyźni trafiają na lotnisko w Yemenie, gdzie zjawia się też Elena. Cała trójka wraca do domu.

Zobacz także: Uncharted 3 - Poradnik, Solucja - przewodnik, misje i znajdźki

Uncharted 4: Kres Złodzieja

Nowa przygoda rozpoczyna się, gdy Nathan Drake jest już na emeryturze. W jego życiu pojawia się jednak uznany wcześniej za zmarłego brat, który namawia go do udziału w ostatniej wyprawie. Nate nie jest w stanie odmówić i wyrusza na kolejną przygodę, nie spodziewając się czekających na niego kłopotów...

Zobacz także