PS VR 2 - premiera, cena i funkcje. Wszystko, co musisz wiedzieć
Co potrafią nowe gogle Sony.
Zbliża się wielkie wydarzenie dla fanów wirtualnej rzeczywistości i właścicieli PlayStation 5 - premiera PS VR 2. Nowa generacja gogli Sony robi niezłe wrażenie „na papierze”, a wyczekiwanie potęgują pozytywne opinie z pierwszych testów, które można znaleźć w sieci.
Na tej stronie znajdziesz wszystko, co warto wiedzieć o PlayStation VR 2. Jeśli zastanawiasz się nad zakupem lub po prostu chcesz się dowiedzieć, o co ten cały szum odnośnie wirtualnej rzeczywistości, zapraszamy do lektury.
Zobacz także pełną listę gier: PS VR 2 - wszystkie gry na gogle PlayStation.
Na tej stronie:
Premiera PS VR 2, cena i zestawy
PlayStation VR 2 zadebiutuje 22 lutego 2023 roku. Od tego momentu będzie można kupić gogle w sklepach, choć preordery można składać już teraz.
Podstawowy zestaw PS VR 2 kosztuje 2999 zł, jednak jeśli zdecydujemy się na pakiet z grą Horizon: Call of the Mountain, cena wzrasta do 3199 zł.
Cena nie jest niska, choć jej atrakcyjność wzrasta, biorąc pod uwagę możliwości gogli i cenę konkurencyjnych urządzeń VR. Oczywiście trzeba doliczyć cenę PlayStation 5 - konsola Sony jest wymogiem, bo bez niej gogle nie zadziałają.
Jeśli chcesz kupić PS VR 2, możesz skorzystać z poniższych odnośników:
- PlayStation VR 2 w Media Expert
- PlayStation VR 2 + Horizon Call of the Mountain w Media Expert
- PlayStation VR 2 w RTV Euro AGD
Specyfikacja i funkcje PlayStation VR 2
Zacznijmy od „suchych” danych, które w łatwiejszy do zrozumienia sposób wyjaśniamy poniżej. Biorąc pod uwagę cenę, PS VR 2 prezentuje się na papierze całkiem imponująco - i z pewnością jest to duży krok w przód względem pierwszej edycji PS VR.
Specyfikacja gogli PS VR 2:
- Technologia wyświetlania: OLED
- Rozdzielczość paneli: 2000 x 2040 na oko
- Częstotliwość odświeżania paneli: 90Hz, 120Hz
- Odległość pomiędzy soczewkami: Regulowana
- Pole widzenia: Około 110 stopni
- Czujniki: Czujnik ruchu: Sześcioosiowy system czujnika ruchu (trzyosiowy żyroskop, trzyosiowy akcelerometr); Czujnik połączenia: Czujnik zbliżeniowy IR
- Kamery: 4 wbudowane kamery do śledzenia gogli i kontrolera; Kamera IR do śledzenia każdego oka osobno
- Reakcje: Wibracje gogli
- Komunikacja z PS5: USB typu C
- Dźwięk: Wejście: Wbudowany mikrofon; Wyjście: Jack słuchawek stereo
Specyfikacja kontrolerów PS VR 2 Sense:
- Przyciski na prawym kontrolerze: Przycisk PS, przycisk Options, przyciski akcji (kółko/krzyżyk), przycisk R1, przycisk R2, prawy drążek/przycisk R3
- Przyciski na lewym kontrolerze: Przycisk PS, przycisk tworzenia, przyciski akcji (trójkąt/kwadrat), przycisk L1, przycisk L2, lewy drążek/przycisk L3
- Czujniki/śledzenie: Czujnik ruchu: Sześcioosiowy system czujnika ruchu (trzyosiowy żyroskop + trzyosiowy akcelerometr); Czujnik pojemnościowy: Wykrywanie dotyku palcem; LED IR: Śledzenie pozycji
- Reakcje: Efekt „Trigger” (na przycisku R2/L2), efekty dotykowe (pojedynczy mechanizm na jednostkę)
- Port: USB typu C
- Komunikacja: Bluetooth wer. 5.1
- Akumulator: wbudowany, litowo-jonowy
Co potrafią nowe gogle Sony
No dobrze, a co to wszystko oznacza w praktyce? Jakimi „bajerami” może się pochwalić nowy sprzęt Sony? Przede wszystkim należy nadmienić, że PS VR 2 nie potrzebuje do pracy żadnej kamery. Ruchy kontrolerów i gogli są wykrywane przez wewnętrzne sensory, więc nie ma już mowy o problemach z przechwytywaniem ruchu, nawet stojąc plecami do telewizora.
Ekrany OLED 2000x2040 z grafiką 4K HDR robią robotę i osoby, które testowały już PS VR 2 twierdzą, że wrażenia z gry są świetne. To rozdzielczość cztery razy większa niż w pierwszym PS VR, więc rozmazany obraz znany z oryginału to już przeszłość.
Grafika robi wrażenie także dzięki technice tzw. dołkowanego renderingu, który sprawia, że obraz jest ładniejszy tam, gdzie się patrzymy, jednocześnie odciążając moc obliczeniową w miejscach, które są na krawędzi widoku. Jest to możliwe dlatego, że gogle śledzą ruchy gałek ocznych, co niektóre gry w sprytny sposób wykorzystają - nie tylko pod kątem grafiki.
PS VR 2 wykorzystuje też pewne nowinki techniczne zastosowane w PlayStation 5, a jedną z nich jest dźwięk 3D. Tak system audio opisuje Sony: „Wyczuj obecność postaci, która szepcze Ci do ucha, lokalizuj przyjaciół i wrogów po odgłosach ostrzału albo stóp i otocz się niewiarygodnie realistycznymi krajobrazami dźwiękowymi”.
Choć może się to wydawać dziwne, gogle obsługują też... wibracje. Wszystko po to, abyśmy poczuli przykładowo strzałę przelatującą tuż obok głowy czy pęd powietrza wywołany przez wielkiego latającego pterodaktyla w Horizon: Call of the Mointain.
Jeśli chodzi o kontrolery Sense, to są one zdecydowanie zgrabniejsze niż „pałeczki” Move i mają bardziej futurystyczny wygląd. Jeśli chodzi o przyciski i analogi, to przypominają po prostu standardowy kontroler podzielony na pół.
Kontrolery wykrywają też dotyk palcami, a także obsługują znaną z PS5 technikę adaptacyjnych triggerów, oferujących różne stopnie oporu, w zależności od czynności wykonywanych w grze. Większy opór poczujemy chociażby podczas napinania cięciwy łuku lub podczas zacięcia się broni palnej.
Inne rzeczy, które warto wiedzieć o PlayStation VR 2:
- Gogle są podłączane do PS5 za pomocą pojedynczego przewodu USB
- PS VR 2 pozwala korzystać z zawartości „nie-VR” w tzw. trybie kinowym - wyświetlając obraz jak w kinie
- Użytkownik może regulować rozstaw soczewek
- Wywietrzniki w goglach zmniejszają parowanie
- Zgodnie z opiniami osób, które miały styczność ze sprzętem, gogle lepiej izolują światło zewnętrzne niż pierwsze PS VR
- Kontrolery wykrywają rozmieszczenie palców nawet kiedy nie dotykamy przycisków
- Użytkownik może na żądanie przełączyć się na widok rzeczywistego otoczenia, by bez ściągania gogli z głowy zobaczyć swój pokój przez kamery zamontowane w sprzęcie
- Przed rozpoczęciem zabawy zeskanujemy pokój za pomocą kamer i kontrolerów, ustalając bezpieczny obszar gry. Podczas rozgrywki gogle pokażą nam, jeśli zbliżymy się do jego granic