PS4 Pro daje przewagę w trybie sieciowym Battlefield 1
Jest płynniej i szybciej.
Battlefield 1 włączony na PS4 Pro oferuje zauważalną przewagę nad standardowym PlayStation 4, potencjalnie także podczas rozgrywki wieloosobowej przez sieć. Nasze testy wskazują nawet na 37 procent wyższą wydajność w scenach, gdy silnik Frostbite jest specjalnie obciążony.
Podczas sprawdzania kampanii byliśmy kilka dni temu pod wrażeniem usprawnień na PS4 Pro, ale pozostawało pytanie o wpływ takiej poprawy sytuacji na grę w sieci. Więcej klatek na sekundę oznacza szybsze czasy reakcji kontrolera. Pod tym względem posiadacze mocniejszej konsoli na pewno zyskują w Battlefield 1, najbardziej w trybach dla 64 osób, czyli podczas największego obciążenia.
Same testy nie były proste. Przejście tego samego poziomu na dwóch konsolach i zestawienie wyników nie wchodziło w grę ze względu na wysoce dynamiczną naturę potyczek w sieci, gdzie odtworzenie dwóch choćby zbliżonych do siebie scen jest raczej niemożliwe.
Kupiliśmy więc drugą kopię gry i uruchomiliśmy tytuł jednocześnie na PS4 i PS4 Pro, umieszczając dwóch graczy w tej samej drużynie i starając się przebywać jak najbliżej siebie na mapie. W ten sposób obie postacie patrzyły na podobna akcję, a obciążenie układu graficznego oraz procesora powinno zbliżone.
Bazując na wynikach, PS4 Pro oferuje przewagę na poziomie 10-15 klatek na sekundę - i to dość spójną. Oznacza to, że jeśli PS4 wyświetla na przykład 32 FPS, to na Pro widzimy 47 FPS (biorąc pod uwagę pewien margines błędu, ponieważ ujęcia nie są jednak identyczne). Ciekawa jest także lepsze synchronizacja na Pro. Battlefield 1 działa z włączoną synchronizacją pionową, więc każda kolejna klatka powinna być generowana w 16,7 ms. Na standardowym PS4 wartość skacze jednak do 33 lub nawet 50 ms. Tymczasem Pro nigdy nie wychodzi poza 33 ms. Podczas intensywnej akcji nowa konsola oferuje lepszą widoczność i krótsze czasy reakcji, nawet jeśli nie generuje 60 FPS.
Dynamiczna natura potyczek utrudnia porównanie, ale poza lepszą płynnością na Pro wyższa jest także rozdzielczość i można zakładać, że usprawnienia z kampanii - ładniejsze tekstury, efekty czy detale terenu - widać także podczas meczów w sieci. Wszystko to nie tylko na ekranach 4K, ale także w trybie 1080p (gdzie rozdzielczość jest skalowana w dół).
Kluczowe podczas zabawy będą oczywiście umiejętności gracza, ale ci najbardziej zaawansowani zyskają dodatkowo na PS4 Pro, gdzie akcja jest bardziej płynna, a sterowanie - dokładniejsze i szybsze. Testowaliśmy w trybach dla 64 graczy, ale na mniejszych serwerach będzie zapewne podobnie. Posiadacze nowej konsoli mogą więc liczyć na mocną poprawę, ale czy w ten sposób rujnowany jest koncept sprawiedliwej rywalizacji w sieci?