PS5 - premiera, cena, specyfikacja, gry
Najważniejsze informacje.
PS5 to konsola nowej generacji od japońskiego koncernu Sony. Znamy już datę premiery sprzętu, cenę na polskim rynku i gry startowe. Wszystkie najważniejsze szczegóły znajdziesz w tym opracowaniu.
Niniejszą stronę podzieliliśmy na tematyczne sekcje, abyś szybko odszukał to, czego potrzebujesz. Zaczynamy od podstawowych informacji.
- Premiera na świecie: 12 listopada 2020
- Premiera w Polsce: 19 listopada 2020
- Wersje: klasyczna oraz Digital Edition (tylko do gier cyfrowych)
- Cena: 2299 zł (klasyczna), 1849 zł (Digital Edition)
- Przykładowe gry startowe: Demon's Souls, Godfall, Spider-Man: Miles Morales, Sackboy: A Big Adventure
PS5 - premiera i cena w Polsce
Znamy już oficjalne informacje. PlayStation 5 zadebiutuje w Polsce 19 listopada. Konsolę można kupić oczywiście wcześniej, zamawiając preorder za pełną cenę lub rezerwując sprzęt w nieco niższej kwocie, by dopłacić później.
Zobacz: PS5 - preorder dostępny: oferty i ceny w sklepach
Cena obu modeli przedstawia się następująco:
- PS5, wersja zwykła - 2299 zł
- PS5, Digital Edition - 1849 zł
W sklepach dostępne są też droższe pakiety, wraz z dodatkowymi grami.
Biorąc pod uwagę niektóre przewidywania analityków, ceny wydają się atrakcyjne. Standardową praktyką producentów konsol jest jednak „dopłacanie” do każdego egzemplarza sprzętu. Sony zamierza prawdopodobnie zarobić dopiero na sprzedaży gier.
PS5 - specyfikacja i porównanie z Xbox Series X
Dokładna specyfikacja PlayStation 5 jest już znana - została przedstawiona podczas marcowej prezentacji Sony z 2020 roku.
Jeśli chodzi o moc jednostki graficznej, mamy do czynienia z 10.28 TFLOPs. To znacząca różnica w porównaniu do PS4 (1.84 TFLOPs), ale nieco mniejsza wartość niż Xbox Series X, który osiąga 12.16 TFLOPs.
Zgodnie z wcześniejszymi zapewnieniami, PS5 otrzyma 8 rdzeni Zen 2 w 3.5GHz ze zmiennym taktowaniem. Do tego 16GB pamięci GDDR6. Wszystkie szczegóły specyfikacji i porównanie z Xbox Series X znajdują się poniżej:
Przewiń tabelkę w prawo, jeśli oglądasz na smartfonie.
PlayStation 5 | Xbox Series X | |
---|---|---|
CPU | 8 rdzeni Zen 2 w 3.5GHz (zmienne taktowanie z SMT) |
8 rdzeni Zen 2 w 3.8GHz (3.6GHz z SMT) |
GPU | 10.28 TFLOPs, 36 CU w 2.23GHz (zmienne taktowanie) |
12.16 TFLOPs, 52 CU w 1.825GHz |
Architektura GPU | Autorskie RDNA 2 ze sprzętową obsługą raytracingu |
Autorskie RDNA 2 ze sprzętową obsługą raytracingu |
Pamięć | 16GB GDDR6 | 16GB GDDR6 |
Przepustowość pamięci | 448GB/s | 10GB w 560GB/s, 6GB w 336GB/s |
Pamięć wewnętrzna | 825GB autorski NVMe SSD | 1TB autorski NVMe SSD |
Prędkość pamięci wewnętrznej | 5.5GB/s (bezpośrednio), 8-9GB/s (po kompresji) |
2.4GB/s (bezpośrednio), 4.8GB/s (po kompresji) |
Rozszerzenie pamięci | Slot na NVMe SSD | 1TB Expansion Card |
Pamięć zewnętrzna | Obsługa USB HDD | Obsługa USB HDD |
Napęd optyczny | 4K UHD Blu-ray | 4K UHD Blu-ray |
HDMI | 2.1 (4K/120Hz, 8K, VRR) | 2.1 (4K/120Hz, 8K, VRR) |
Wsteczna kompatybilność | PlayStation 4 | Xbox, Xbox 360, Xbox One |
Cena | 2299 zł / 1849 zł | 2249 zł / 1349 zł |
Dostępne modele konsoli, czym się różnią
Na premierę PS5 dostępne są dwie wersje - klasyczna oraz Digital Edition.
Wersje różnią się ceną i obecnością napędu optycznego na płyty. Droższą wersję klasyczną wyposażono w napęd, natomiast tańszą Digital Edition - nie.
Oznacza to, że na wersji Digital można instalować wyłącznie cyfrowe wersje gier - kupowane i pobierane za pośrednictwem PlayStation Store lub innych sklepów.
Drobną, ale być może istotną różnicą jest też wygląd. Wersja cyfrowa jest nieco smuklejsza i symetryczniejsza.
Gry startowe, w co zagramy na PS5
Znamy już całkiem pokaźną liczbą gier zmierzających na PS5, a także szczegóły dotyczące wstecznej kompatybilności - możliwości uruchamiania starszych tytułów.
Zobacz: Wszystkie gry na PS5 - na wyłączność i multiplatformowe
Zacznijmy od gier startowych, czyli produkcji, które będą dostępne od momentu premiery konsoli:
- Astro's Playroom (zainstalowane na każdym PS5)
- Demon's Souls
- Destruction All Stars
- Fortnite
- Devil May Cry 5: Special Edition
- Godfall
- Marvel's Spider-Man: Miles Morales
- Sackboy: A Big Adventure
Pozostałe ważne gry, w które zagramy na PS5 w przyszłości:
- God of War: Ragnarok
- Horizon Forbidden West
- Marvel's Avengers
- Watch Dogs Legion
- Far Cry 6
- Assassin's Creed Valhalla
- Cyberpunk 2077 (dostępne od początku w ramach wstecznej kompatybilności, pełnoprawna next-genowa wersja zadebiutuje później)
- Gran Turismo 7
- GTA 5
- Resident Evil Village
- Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2
- Quantum Error
- Outriders
- FIFA 21
- NBA 2K21
- Ratchet and Clank: Rift Apart
- Final Fantasy 16
- Deathloop
- Dirt 5
- Hitman 3
- Ghostwire: Tokyo
- Project Athia
- Kena - Bridge of Spirits
- Hogwarts Legacy
- Immortals: Fenyx Rising
- Dragon Age 4
- Call of Duty: Black Ops Cold War
- Gotham Knights
- Suicide Squad: Kill the Justice League
- Oddworld Soulstorm
Wsteczna kompatybilność na PS5
Jedną z najważniejszych nowych funkcji PS5 jest wsteczna kompatybilność. Nie będzie może tak rozwinięta, jak w przypadku Xbox Series X i S, ale i tak jest to opcja mile widziana przez miłośników PlayStation.
W ramach wstecznej kompatybilności, PlayStation 5 obsłuży jedynie gry z PS4. Nie zagramy więc w klasyki z PS1, PS2 czy PS3.
Według Sony, PS5 uruchomi 99 procent gier z PS4. Dokładna lista nie jest jeszcze znana, ale wiadomo, że pojawią się największe hity poprzedniej generacji.
Uruchomione na PS5 gry z PS4 skorzystają z większej mocy konsoli. Możemy spodziewać się zwiększonej płynności czy rozdzielczości.
Oto zestawienie gier, które zostaną ulepszone na PS5 w ramach wstecznej kompatybilności:
- Rainbow Six Siege
- Wiedźmin 3: Dziki Gon - darmowy upgrade dla posiadaczy gry. Otrzymamy między innymi obsługę ray tracingu i szybsze ładowanie
- Dead By Daylight
- The Elder Scrolls Online
- Doom Eternal
- Control
Pad DualSense, nowości i funkcje konsoli
Sony akcentuje skok generacyjny, porzucając nazwę DualShock, i proponując nowego pada - DualSense. Urządzenie różni się nieco wyglądem i oferuje szereg nowych funkcji.
Nowy model jest nieco bardziej obły niż poprzednicy. Domyślnym kolorem - również w przypadku konsoli - jest natomiast biały.
Być może największą innowacją są wibracje haptyczne, które pozwalają rzekomo poczuć jazdę autem przez błoto czy brodzenie w wodzie, a także rozpoznać teksturę dotykanego przez postać materiału.
Tak doznania z korzystania z „DualShocka 5” opisuje dziennikarz, który miał okazję przetestować urządzenie:
„Biegłem postacią przez platformówkowy poziom z różnymi powierzchniami, a każda zapewniała odmienne i zaskakująco wciągające dotykowe doznania. Piasek był powolny i trudny do poruszania się, tak samo błoto. Na lodzie, wysokiej częstotliwości reakcja analogów sprawiała, że czułem, jak moja postać się ślizga. Kiedy wskoczyłem do basenu, czułem opór wody, a na drewnianym moście »sprężyste« doznanie”.
Kolejną znaczącą nowością są adaptacyjne spusty, czyli przyciski L2 i R2. Deweloperzy będą mogli zaprogramować, jak triggery mają zachowywać się w konkretnych momentach lub sytuacjach.
Przykładowo, przygotowując się do strzału z łuku opór spustu będzie stopniowo narastał, by symulować wysiłek włożony w naciąganie cięciwy.
Kontroler ma złącze USB typu C (które pozwala oczywiście na jednoczesne granie i ładowanie), wbudowany mikrofon i pojemniejszą baterię.
Przycisk Share zastępuje natomiast Create, który zaoferuje więcej opcji nagrywania gameplayu i dzielenia się rozgrywką ze znajomymi.
Jeśli chodzi o interesujące funkcje konsoli, wiemy na pewno, że PS5 skorzysta z ray tracingu - techniki śledzenia promieni, dostępnej dotychczas jedynie na PC, dla właścicieli najdroższych kart graficznych Nvidii. Sprzęt ma pozwolić wyświetlić obraz w rozdzielczości 8K, ale chodzi tutaj prawdopodobnie tylko o filmy.
Co ciekawe, ray tracing na PS5 nie dotyczy jedynie światła, a więc grafiki, ale też dźwięku. Konsola obliczy przykładowo, czy gracz powinien usłyszeć wystrzał pistoletu, lub czy wróg byłby w stanie rozpoznać kroki bohatera gry, symulując fale dźwiękowe.
Raytracing na PS5 to nie tylko sztuczka w postaci programowej emulacji. Układ graficzny konsoli ma element odpowiedzialny wyłącznie za obliczanie śledzenia promieni.
Ponadto, PlayStation 5 wyposażono w szybki dysk SSD, który znacząco skróci czas ładowania gier. Inżynier Sony, prezentując działanie komponentu, skorzystał z szybkiej podróży w grze Spider-Man na PS4, a potem na deweloperskiej wersji PS5. W pierwszym przypadku proces zajął 15 sekund, natomiast w drugim - zaledwie 0,8 sekundy. Mowa więc o około 16-krotnym przyspieszeniu wczytywania względem poprzedniej generacji. To jednak nie wszystko, bo „błyskawiczne” ma być nie tylko wczytywanie konkretnych etapów czy części mapy, ale też włączanie gier.
Sony twierdzi, że SSD to nie tylko rewolucja w kontekście szybkości, ale też optymalizacji. Deweloperzy nie będą już musieli duplikować elementów gry, by z danych tworzyć bloki łatwe do odczytania na starym dysku. Pozwala to podobno zaoszczędzić sporo miejsca, które można wykorzystać do stworzenia większego lub bardziej szczegółowego świata, a także zmniejszyć rozmiar gier i aktualizacji.
Wiemy też na pewno, że PS5 pozwoli konfigurować instalację gier - przykładowo zainstalować tylko kampanię fabularną albo wyłącznie multiplayer. Po zainstalowaniu całości użytkownik będzie mógł też usunąć wybraną część, nie pozbywając się całej gry.
Zmian doczeka się też interfejs użytkownika. Nie będziemy musieli włączać danej gry, by dowiedzieć się, do których rozgrywek wieloosobowych możemy dołączyć lub jakie nagrody możemy dostać za określone misje.
Na koniec warto wspomnieć o PS Plus Collection. To pakiet dużej liczby gier z PS4, do którego uzyskają dostęp subskrybenci usługi już od momentu debiutu PlayStation 5.
Gracze będą mogli uruchomić między innymi:
- God of War
- Mortal Kombat 10
- Uncharted 4
- Ratchet and Clank
- Days Gone
- Until Dawn
- Detroit: Become Human
- Battlefield 1
- inFamous Second Son
- Batman: Arkham Knight
- The Last Guardian
- The Last of Us Remastered
- Persona 5
- Resident Evil 7
- Monster Hunter World