PS5 - wsteczna kompatybilność, 8K, ray tracing, SSD. Pierwsze oficjalne informacje od Sony
Nowa generacja bez tajemnic.
PlayStation 5 otrzyma funkcję wstecznej kompatybilności, a także obsłuży rozdzielczość 8K i ray tracing - wynika z informacji uzyskanych przez redakcję Wired po rozmowie z Markiem Cernym, inżynierem pracującym nad nową konsolą Sony.
Specjalista od sprzętu w japońskim koncernie przekonuje, że PS5 nie zadebiutuje w 2019 roku, choć wiele studiów aktualnie pracuje z deweloperską wersją konsoli, aby móc oswoić się z możliwościami podzespołów.
Procesor PS5 bazuje na trzeciej generacji linii Ryzen od AMD. To ośmiordzeniowa mikroarchitektura 7 nm Zen 2. Z kolei GPU to autorski wariant rodziny Navi od Radeona.
Konsola obsłuży ray tracing, czyli technikę realistycznego śledzenia promieni. Co ciekawe, nie chodzi tylko o światło, a również o dźwięk. PS5 obliczy przykładowo, czy gracz powinien usłyszeć wystrzał pistoletu, lub czy wróg byłby w stanie rozpoznać kroki bohatera gry.
Cerny wierzy, że jednostka odpowiedzialna w konsoli za dźwięk 3D na nowo zdefiniuje aspekt audio w grach wideo.
- To trochę frustrujące, że dźwięk nie zmienił się podczas przejścia z PS3 na PS4. Kolejna konsola pokaże, jak całkowicie inne może być doświadczanie audio, kiedy połączy się je z odpowiednią mocą sprzętu - powiedział inżynier.
Realistyczny dźwięk nie będzie wymagał żadnego dodatkowego sprzętu - źródło hałasu dokładnie usłyszymy rzekomo nawet dzięki telewizyjnym głośnikom.
Mark Cerny nie podał szczegółowych informacji o PlayStation VR, ale przyznał, że wirtualna rzeczywistość będzie ważnym elementem PS5, a poza tym dostępne już na rynku gogle będą kompatybilne z nową konsolą.
PlayStation 5 zaoferuje szybki dysk SSD, który skróci czas ładowania. By zademonstrować moc nowego sprzętu, Cerny w obecności redakcji Wired włączył grę Spider-Man na PS4 i deweloperskiej wersji PS5. Szybka podróż zajęła na obecnej konsoli sony 15 sekund, natomiast na nowej - 0,8 sekundy.
Deweloper twierdzi, że dysk PS5 ma przepustowość większą niż jakikolwiek SSD dostępny na rynku dla PC.
Potwierdzono też wsteczną kompatybilność - ponieważ PS5 oparto na architekturze PS4, na nowej konsoli uruchomimy ulubione tytuły obecnej generacji.
Choć Sony prezentowało działanie PS5 na telewizorze 4K, konsola obsłuży rozdzielczość 8K.
Jeśli chodzi o tytuły startowe dla nowego sprzętu Sony, Cerny nie podzielił się szczegółami. Gdy redakcja Wired wspomniała o Death Stranding, siedzący obok rzecznik prasowy stwierdził, że gra zadebiutuje na PS4, ale inżynier pracujący nad konsolą kolejnej generacji znacząco się uśmiechnął, zawieszając głos. Może to sugerować, że produkcja Hideo Kojimy będzie tytułem przejściowym.
Należy nadmienić, że Cerny nie powiedział wprost o „PlayStation 5”, ale używał jednoznacznego wyrażenia - „konsola Sony następnej generacji”.
Źródło: Wired