Skip to main content

Remastery trylogii GTA w końcu dostały klasyczne oświetlenie na PC i konsolach

Aktualizacja: Znamy szczegóły patcha.

Źródło zdjęcia: Źródło: GTA Series Videos

Aktualizacja: Co prawda Rockstar nie pokusił się o przedstawienie oficjalnego opisu patcha, ale o nowej zawartości dowiedzieliśmy się więcej dzięki dociekliwości graczy. Jak się okazuje, zmian jest całkiem sporo. Wśród najważniejszych wypada wymienić:

  • dodanie klasycznego oświetlenie z oryginałów
  • dodanie charakterystycznych efektów mgły
  • udogodnienia w systemie walki (GTA 3, Vice City)
  • poprawki w modelach postaci
  • poprawioną animację skradania
  • usprawnienia w systemie pogody
  • opcję zapauzowania gry podczas cutscenek

Aktualizacja jest już dostępna na wszystkich platformach docelowych, a więc PC, konsolach obu generacji, a także i na Switchu.


Oryginalna wiadomość: Rockstar zaserwował miłą niespodziankę posiadaczom owianej złą sławą trylogii remasterów starszych części GTA na PC i konsolach obecnej generacji. Niezapowiedziana aktualizacja jest już dostępna i wprowadza funkcje znane z mobilnych portów, jak tryb klasycznego oświetlenia. Na razie brak jednak oficjalnej listy zmian i nowości.

Ostatnia aktualizacja GTA: The Trilogy - The Definitive Edition na PC i konsolach miała miejsce w październiku 2022 roku i wiele wskazywało na to, że Rockstar i Take-Two porzuciły nieudane remastery, skupiając się na wersji mobilnej dostępnej w ramach Netflix Games. Mało kto w ogóle liczył na jakąkolwiek łatkę, więc niezapowiedziana poprawka jest tym milszym zaskoczeniem.

W chwili pisania tego tekstu twórcy nie udostępnili jeszcze oficjalnej listy zmian, więc pełna zawartość aktualizacji to nadal pewna zagadka. Największą nowością jest z pewnością tryb klasycznego oświetlenia znany z wersji mobilnej, który sprawia, że zremasterowane gry bardziej przypominają oryginały z PS2. Zmiany najmocniej rzucają się w oczy w przypadku San Andreas, które w wersji „definitywnej” mocno ucierpiało na przesiadce na Unreal Engine i przez fanów uznawane było za profanację pod względem stylistycznym - tu porównanie od Digital Foundry.

W przypadku GTA 3 i Vice City zmiany nie są już tak bardzo widoczne, choć wciąż zauważalne. Co prawda nawet nowe oświetlenie nie odwzorowuje w pełni oryginalnego klimatu, ale na pewno jest to zmiana na duży plus. Ponadto mobilna wersja Trylogii GTA wspierana jest dość porządnie i doczekała się od premiery licznych poprawek, które prawdopodobnie trafiły także na PC i konsole. Nadal jednak brakuje kilku rzeczy - np. Claude z GTA 3 wciąż nie reaguje gestami na ruch drogowy, co było w oryginale i zostało już zaimplementowane w wersji mobilnej.

Fani wypatrzyli za to między innymi to, że powrócił efekt falującego powietrza (heat haze) i dodatkowe chmury wysoko w tle nieba. Jeansy wyglądają lepiej, a ponadto modele postaci - przynajmniej tych grywalnych - ruszają się odrobinę bardziej naturalnie. Poprawiono też problem z prędkością pływania. Co ciekawe, z gry zniknęły też wszelkie wzmianki o pierwotnym deweloperze remasterów, studiu Grove Street Games.

Warto też zaznaczyć, że łatka udostępniona została wyłącznie na PC, PlayStation 5 i Xbox Series X/S, a posiadacze PS4, Xbox One i Nintendo Switch nadal muszą obejść się smakiem, choć teoretycznie nic nie powinno stać na przeszkodzie, by i na starszych platformach wprowadzono zmiany oświetlenia i poprawki błędów. Możliwe jednak, że Rockstar przypomniał sobie w końcu o czarnej owcy serii GTA i w kolejnych miesiącach otrzymamy więcej poprawek, bo - nie oszukujmy się - nadal są potrzebne. Trzymajmy kciuki, by nie była to jednorazowa akcja związana z nadchodzącymi wyprzedażami z okazji Czarnego Piątku i okresu świątecznego.

Zobacz także