Skip to main content

Reputacja u syndykatów to ważny system Star Wars Outlaws. Tłumaczymy, jak działa

Na dzielni trzeba mieć szacunek.

Reputacja to jeden z najważniejszych elementów rozgrywki w Star Wars Outlaws. Może nie ma tak dużego przełożenia na grę, jak niektórzy oczekiwali, ale warto wiedzieć, jak działa, na co wpływa i jak ją podnieść. Poniżej zebraliśmy wszystko, co trzeba wiedzieć, by zręcznie manipulować zaufaniem syndykatów.


Czym jest reputacja, jak ją sprawdzić i... dlaczego nie trzeba się nią tak przejmować

W Star Wars Outlaws są cztery syndykaty przestępcze: Pyke'owie, Szkarłatny Świt, Huttowie i Ashigowie. Reputacja określa twój stosunek do wszystkich tych frakcji. Przedstawione w postaci pasków wskaźniki reputacji informują, czy dana frakcja lubi cię, czy nie (i w jakim stopniu).

Te paski wyświetlają się wielokrotnie w trakcie gry, kiedy podejmujesz wybory mające przełożenie na reputację, ale w każdej chwili możesz też przejrzeć stan twojej reputacji - właśnie w zakładce „reputacja” w menu gry.

Zanim przejdziemy do szczegółów tego systemu, warto wiedzieć pewną rzecz: system reputacji wpływa co prawda na gameplay, ale nie ma właściwie żadnego przełożenia na fabułę. Poza tym relacje z frakcjami są dość łatwe do podreperowania, więc nie ma sensu zbytnio przejmować się, gdy dana grupa cię nie lubi.

W ramach misji często będziesz stawał przed wyborem, z kim się „skumać”, a komu zaszkodzić lub nawet wbić nóż w plecy. Teoretycznie działanie na korzyść danego syndykatu zazwyczaj wiąże się z zaszkodzeniem innemu, ale przy odrobinie wysiłku można mieć dobrą reputację u wszystkich frakcji, tak jak udało się nam:

Nie jest to więc system, którym możesz coś nieodwracalnie „zniszczyć” lub „zepsuć” sobie grę - choć podreperowanie stosunków z daną grupą będzie wymagało nieco dodatkowej pracy.


Na co wpływa reputacja

Jak już wspominaliśmy, reputacja ma mimo wszystko całkiem spore przełożenie na gameplay. Oto, na co konkretnie wpływa:

  • Dostępność stref kontrolowanych przez syndykaty. Jeśli frakcja nie lubi Kay, to nie wpuści jej na swój teren, więc musimy się tam skradać. I analogicznie, jeśli frakcja ma z bohaterką dobre stosunki, to nie będzie miała nic przeciwko spacerowi po ich włościach. Często ma to duże przełożenie na misje, w których musimy zrobić coś na terytorium danego syndykatu (jest znacznie trudniej, jeśli musimy się skradać).
Jeśli przy wejściu na teren syndykatu nad głowami strażników wyświetlają się pytajniki, to są zaniepokojeni - a to oznacza, że możemy tam wejść tylko ukradkiem
  • Ceny u handlarzy. Frakcje mają na swoich terenach handlarzy, u których możemy kupić cenne przedmioty, często unikalne i wymagane do stworzenia wartościowych przedmiotów lub zdolności. Ceny będą zwyczajne, podwyższone lub obniżone, w zależności od reputacji.
  • Mniej zleceń i zlecenia gorzej płatne. W grze jest system zleceń, które zawsze wykonujemy dla konkretnej frakcji. Im gorsza reputacja, tym mniej okazji, a do tego są gorzej płatne.
  • W skrajnych przypadkach, czyli kiedy poziom reputacji spadnie do Beznadziejnego, Kay zostaje wpisana na listę wrogów syndykatu, a jego członkowie próbują ją wyeliminować. Gameplayowo polega to na tym, że na bohaterkę co jakiś czas zostaje nasłany oddział specjalny składający się z kilku wrogów. Nie jest trudno się ich pozbyć, ale takie naprzykrzanie się jest irytujące i może utrudniać wykonywanie misji. Dlatego jak najprędzej trzeba poprawić Beznadziejną reputację i odesłać oddział specjalny.

Tak wyglądają strefy kontrolowane przez dane syndykaty. Jeśli mają niebieski kolor, to możemy tam swobodnie wchodzić, a jeśli pomarańczowy - nie będziemy tam mile widziani. Gdy strefa jest niebieska, to możemy też korzystać z punktów szybkiej podróży na danym terenie (zielononiebieskie punkty).

Nawet swobodnie eksplorując teren otwarty dla Kay, nie możesz na oczach członków syndykatu podjąć się działań niedozwolonych, np. kradzieży albo hakowania drzwi. Działania niedozwolone są oznaczone na pomarańczowo.

Każda frakcja ma też tereny zamknięte, do których Kay nie ma wstępu nawet w przypadku dobrych stosunków z grupą. Kiedy na nich jesteśmy, u góry ekranu wyświetla się informacja. W takich strefach musimy się skradać.

Osiąganie kolejnych poziomów reputacji zapewnia nagrody u frakcji - początkowo są to skiny do blastera, ale potem wartościowe przedmioty, a finalnie zestawy ubrań z przydatnymi efektami. Warto przejrzeć te nagrody i próbować upolować coś fajnego, zwiększając reputację u danej frakcji. Wszystkie nagrody odbieramy w Śmiałku (statku Kay) - w skrzynce na prawo od tylnego wejścia.

W każdej chwili możesz przejrzeć, z czym konkretnie wiążą się wybrane poziomy reputacji u frakcji - właśnie w menu reputacji. U każdej frakcji są to dokładnie te same efekty.


Jak zwiększyć reputację

W trakcie wykonywania misji głównych i pobocznych wielokrotnie będziesz balansował między poziomem zaufania różnych frakcji, co może sprawić, że nadepniesz na odcisk syndykatowi, na którym akurat ci zależy. Są jednak metody na podreperowanie stosunków.

  • Metoda 1: Otwórz dziennik i poszukaj zadań, które podniosą reputację u danej frakcji. Jest to zaznaczone po prawej stronie, choć trzeba nauczyć się symboli syndykatów.
  • Metoda 2: Wejdź do menu reputacji, a następnie wybierz frakcję, z którą stosunki chcesz poprawić. Przejdź na zakładkę Brokerzy zleceń, udaj się do brokerów wymienionych na liście i wykonaj zlecenia dla danej frakcji. Pod koniec zlecenia zawsze otrzymasz kontrofertę od innej frakcji (bardziej opłacalną), ale pamiętaj, żeby trzymać ze zleceniodawcą.

Inne pomniejsze rzeczy, które podnoszą reputację:

  • Wygrywanie w Sabaka z członkami danej frakcji.
  • Przekazywanie tzw. Danych handlarzom frakcji - Dane to przedmioty, które zdobędziemy w misjach lub w ramach eksploracji.
  • Dołączenie do walki kosmicznej i obrona frakcji przed statkami Imperium lub piratów.

Spis treści: Star Wars Outlaws - Poradnik, Solucja

Zobacz także