Rise of the Tomb Raider - Sekrety: Kompleks radziecki (Syberia)
Wszystkie znajdźki: dokumenty, relikty, antyczne monety, monolity i freski występujące w radzieckiej bazie.
Możesz także otworzyć mapę w nowym oknie lub pobrać ją na dysk.
Początek lokacji
#Zestaw surwiwalowy 1
Pierwszą znajdźkę w tej lokacji znajdziesz na samym jej starcie. Stojąc przy ognisku obróć się w stronę jaskini, z której wyszedłeś, po czym skręć w lewo. Między cegłami znajdziesz zakopany zestaw surwiwalowy.
#Zestaw surwiwalowy 2
Zjedź po linie na dół zbocza. Kiedy będziesz na dole, cofnij się nieco i w zaspie po prawej poszukaj następnego pojemnika z zestawem surwiwalowym.
Idąc dalej natkniesz się na żołnierza Trójcy - zajdź go od tyłu i po cichu wyeliminuj. Kawałek dalej natkniesz się na dwóch kolejnych drabów - użyj leżącej obok butelki aby odwrócić ich uwagę, a następnie pozbądź się zagrożenia w jak najdyskretniejszy sposób.
#Zestaw surwiwalowy 3
Kiedy uporasz się z przeciwnikami, spójrz na prawo - stoi tam szary karton. Tuż za nim zakopano następny zestaw surwiwalowy.
#Dokument 1
Ponieważ zneutralizowałeś zagrożenie w najbliższej okolicy, możesz skupić się na eksploracji terenu. Wróć do miejsca na ścieżce, w którym leżą zwłoki mężczyzny. Na pieńku, o które są oparte, znajdziesz dokumenty w formie nagrania na magnetofonie (Pierwsze zabójstwo).
Nieco nad tym miejscem znajduje się pęknięta skała. Przejdź przez szczelinę aby dostać się do pierwszej krypty w radzieckim kompleksie (odkrycie wszystkich jest równoznaczne z zaliczeniem wyzwania W ciemności).
#Fresk 1
Po wejściu do środka skręć w lewo i przebij się przez zamurowane drzwi. Kilka kroków dalej, na ścianie po lewej powinieneś dostrzec grecki fresk.
#Skarb z krypty 1
Idąc dalej będziesz musiał zeskoczyć w dół - spokojnie, będziesz mógł wrócić tą samą drogą. Gdy staniesz przed rozwidleniem dróg, skręć w prawo, a następnie jeszcze raz w prawo aby dostać się do komnaty grobowej. Wewnątrz trumny znajdziesz skarb z krypty: element starożytnego łuku.
#Dokument 2
Wróć do pierwszego rozwidlenia i tym razem wybierz ścieżkę prowadzącą w lewo. Gdy wejdziesz do lodowej pieczary, przeskocz na drugą jej stronę i podejdź do przeciwległej części sali. Na ziemi leżą dokumenty (Kokkos, astronom).
Wewnątrz tej krypty znajduje się jeszcze nieco monet oraz surowców, ale nie są one wliczane do listy sekretów. Jeśli mimo to chcesz je zdobyć, zajrzyj do lodowej pieczary pod półką na której znalazłeś dokumenty oraz do niewielkiej jaskini na lewo od komnaty grobowej.
Ponieważ w okolicy nie czekają na ciebie żadne niespodzianki, możesz ruszać dalej. Wróć do miejsca w którym pokonałeś trzech żołnierzy Trójcy, a następnie wespnij się na wagon pociągu - w ten sposób dostaniesz się na teren radzieckiej bazy.
Na miejscu czeka na ciebie pięciu przeciwników - czterech na dole i jeden na balustradzie u góry. Postaraj się zlikwidować ich po cichu - korzystając z trybu skupienia jesteś w stanie sprawdzić, czy wrogowie widzą się nawzajem. Użyj więc łuku aby ich zdjąć, nie wszczynając przy tym alarmu.
#Fresk 2
Gdy wszyscy przeciwnicy polegną, wejdź do budynku naprzeciwko i wespnij się po schodach na pierwsze piętro. Z prawej strony powinieneś dojrzeć radziecką gwiazdę - to rosyjski fresk.
#Dokument 3
W tym samym pokoju znajdziesz także dokument (Błędy) w postaci magnetofonu z nagraną wiadomością - leży na skrzyni obok różnych pakunków.
#Skrzynia 1
Idź dalej korytarzem, aż zobaczysz pomarańczową skrzynię. W środku znajduje się część pistoletu semi auto.
Aby przejść dalej, musisz wskoczyć na żółtą drabinkę, a chwilę potem na następną. Kieruj się do przodu i przeskocz na metalową platformę. Kiedy ta się złamie, podciągnij się do góry i przeskocz na gzyms z lewej. Wejdź na szczyt budynku i zjedź po lince do dalszej części kompleksu.
Gdy wylądujesz na miejscu, chwyć lampę oliwną leżącą obok i rzuć nią w drewnianą przeszkodę na drodze. W ten sposób otworzysz przejście do kolejnego pomieszczenia.
Od razu po wejściu do pokoju znajdziesz rewolwer - nową broń, która czyni wiele hałasu, ale jest w stanie przebić niektóre przeszkody. Od razu go wykorzystaj, aby zastrzelić dwóch drabów z Trójcy, którzy przesłuchują więźnia w pomieszczeniu obok. Będziesz musiał strzelać przez szybę, więc z pewnością narobisz nieco zamieszania.
#Dokument 4
Zanim wejdziesz do pokoju z więźniem, rozejrzyj się po aktualnym pomieszczeniu. Na jednym z pudeł pod ścianą znajdziesz radzieckie dokumenty (Żelazna droga).
#Relikt 1
Niestety, nie jesteś w stanie pomóc więźniowi - umrze chwilę po tym, jak do niego podejdziesz. Jeśli posiadasz już wytrych, otwórz drzwi po prawej i z kartonu naprzeciwko wydobądź relikt (Identyfikator z gułagu).
W dalszej kolejności wyważ drzwi po lewej i wejdź do niewielkiego pokoju. Uzupełnij amunicję i wymień aktualnie trzymaną broń na łuk - dalej będziesz musiał zachowywać się dyskretnie, a rewolwer jest zdecydowanie zbyt głośny. Kiedy będziesz gotów, przeskocz przez niewielkie okienko w ścianie.
Po zakończeniu cutscenki znajdziesz się w hangarze pełnym drabów. Możesz zdjąć ich po cichu, korzystając z łuku, lub narobić zamieszania i zabić większość na raz. W tym drugim przypadku musisz wejść na balustradę po prawej i zrzucić z niej lampę naftową na wielką kałużę obok silosu z paliwem. Poczekaj, aż wszyscy przeciwnicy wylecą w powietrze, po czym opuść pomieszczenie. Wyjście zostanie otwarte dopiero w momencie eksplozji, więc tak czy inaczej musisz do niej doprowadzić.
#Fresk 3
Na zewnątrz czai się dwóch kolejnych żołnierzy - możesz ich zdjąć jednym strzałem, celując z rewolweru do czerwonej beczki pośrodku lokacji. Gdy zagrożenie zostanie zneutralizowane, podejdź do radzieckiej gwiazdy po prawej - to kolejny fresk.
Idź dalej i przeskocz przez płot. W tym miejscu znajduje się rozpalone ognisko (Stacja rozrządowa), w którym możesz rozbić obóz, ulepszyć sprzęt oraz nabyć nowe umiejętności. Kiedy się tym zajmiesz, ruszaj przed siebie.
#Zestaw surwiwalowy 4
Gdy dotrzesz do bramy, obróć się w lewo i podejdź do śnieżnej zaspy. Obok niej zakopano zestaw surwiwalowy.
#Relikt 2
Kolejną znajdźkę zdobędziesz w wagonie na prawo od tej samej bramy. Aby się tam dostać, musisz przejść przez wyrwę w płocie i wsiąść do pierwszego obiektu po lewej. Wewnątrz skrzyni znajdziesz relikt - różaniec.
Wejdź na wieżę przy bramie, po czym zjedź po lince do dalszego obozu. Staniesz się tam świadkiem scenki, w której dwóch żołnierzy Trójcy zostanie zastrzelonych przez jednego z tubylców. Możesz porozmawiać z mężczyzną aby rozpocząć misję poboczną - warto to zrobić, ponieważ w nagrodę otrzymasz niezwykle przydatny wytrych. Opis misji pobocznej Przerwa w komunikacji zawarto w osobnym rozdziale poradnika, poświęconym side questom.
#Dokument 5
Po rozmowie z tubylcem wejdź do szopy obok i zapoznaj się z dokumentami, które leżą na stole (Bliższe spojrzenie).
#Skrzynia 2
Pod tym samym budynkiem znajduje się natomiast skrzynia, do otwarcia której potrzebujesz wspomnianego wcześniej wytrycha - w jej wnętrzu skrywa się część pistoletu semi-auto.
#Skrzynia 3
Na tyłach szopy znajduje się drewniana podpora obwiązana sznurem - jeśli potrafisz wytwarzać już strzały z liną, użyj ich aby dostać się do środka. Wewnątrz znajdziesz pomarańczową skrzynię, a w niej element pistoletu maszynowego.
#Dokument 6
W obozie znajduje się także budynek z załamanym dachem. W środku znajdziesz pomarańczową szafę (do jej otwarcia potrzebujesz wytrycha) oraz radzieckie dokumenty (Pojmani).
#Relikt 3
Największy budynek w obozie to stary tartak. Dostań się na jego drugie piętro (istnieje kilka sposobów na dotarcie w to miejsce) i poszukaj metalowej klatki. Wewnątrz znajdziesz niewielki kuferek, a w nim - relikt (Zdjęcie rodzinne).
#Skrzynia 4
Wejdź do wnętrza tartaku na tym samym, drugim piętrze i poszukaj żółtej drabiny. Wskocz na nią z drewnianej kładki aby dostać się jeszcze wyżej, znajdując tam pomarańczową skrzynię. Wyważ jej zamek czekanem, a zyskasz element łuku bloczkowego.
#Fresk 4
Odwróć się do tyłu, a następnie przeskocz nad dziurą w podłodze. Po kilku krokach odwróć się do tyłu i zeskocz na daszek po prawej. Na ścianie tartaku dojrzysz radziecką gwiazdę - czyli kolejny fresk.
Otwarty teren
Od tego momentu trafisz na dość otwarty teren - możesz pójść w dowolnym kierunku i zająć się dowolnymi sprawami. W tej części poradnika skupiamy się jednak na znajdźkach, więc zaczniemy od poszukiwań mapy, która je zaznacza. W tym celu należy odnaleźć jaskinię, która znajduje się na północy - aby do niej dotrzeć, musisz wyjść z obozu bramą po lewej (wygląda jak metalowa klatka) i dotrzeć do przerwy skalnej, która dzieli górę.
Wejdź do pieczary aby posunąć się naprzód w wyzwaniu W ciemności - ostatecznie nie ma w niej nic ciekawego poza dwoma wilkami oraz odrobiną surowców.
#Mapa 1
Po wyjściu z jaskini stań przed nią i rozejrzyj się. Na skarpie po prawej powinieneś dojrzeć mapę, dzięki której dalsze poszukiwania znajdziek będą znacznie łatwiejsze.
Wróć do obozu Ocalałych i rzuć okiem na północny zachód. Powinieneś dojrzeć tam zawalony most. Przeskocz na drugą stronę i wejdź do kolejnej jaskini - w ten sposób nie tylko posuniesz się do przodu z wyzwaniem W ciemności, ale i odwiedzisz drugą z krypt.
#Fresk 5
Po przebiciu zabarykadowanego przejścia idź cały czas w dół, zbierając kolejne monety (nie liczą się jako sekrety). Gdy dotrzesz do miejsca, z którego widać komnatę grobową, skręć w prawo i obejrzyj grecki fresk na ścianie.
#Dokument 7
Przeskocz przez skałę po lewej i wejdź do bajora w pieczarze. Skręć w prawo i dopłyń do półki skalnej, na której pozostawiono grecki dokument (Damian, budowniczy proroka).
Z powrotem wskocz do bajora i przepłyń przez wąską szczelinę obrośniętą korzeniami. Dostań się na suchy ląd i przejdź wyżej, ostatecznie przeczołgując się przez niewielki otwór w ścianie. W ten sposób trafisz do komory pogrzebowej.
#Skarb z krypty 2
Otwórz trumnę aby znaleźć element starożytnego łuku. Ostatecznie przeskocz przez dziurę w ścianie i opuść kryptę.
Wróć do obozu Ocalałych i stań obok tartaku. Z jego wschodniej strony powinieneś dostrzec niewielką jaskinię, w której czają się wilki. Zabij bestie i wejdź do środka aby posunąć się naprzód z wyzwaniem W ciemności.
#Mapa 2
W tej samej jaskini możesz znaleźć także mapę, odkrywającą lokalizację paru następnych znajdziek.
Sporo znajdziek ukryto pod ziemią, w Starożytnym zbiorniku. Aby się tam dostać, musisz poszukać dźwigu przed tartakiem, utrzymującego drewniany drąg. Przestrzel zabezpieczenie na linie, w ten sposób spuszczając kłodę na studnię i odsłaniając przejście. Jeśli wcześniej odwiedziłeś cztery pozostałe jaskinie, wyzwanie W ciemności zostanie w tej chwili zaliczone. Szczegółowy opis wszystkich znajdziek z grobowca Starożytny zbiornik zamieszczono w osobnym rozdziale poradnika.
#Relikt 4
Wróć do tartaku, po czym skieruj się na północ. Wymiń zejście do grobowca ze starożytnym zbiornikiem i przejdź po pniu drzewa na drugą stronę przepaści. Obróć się w lewo i wejdź po drabinie na szczyt wieży - znajdziesz na niej kufer z reliktem (Zabawka-talizman).
#Skrzynia 5
W budynku pod masztem znajdziesz pomarańczową skrzynię, której wieko należy wyważyć czekanem. Wewnątrz wyszperasz element pistoletu sami-auto.
Droga do Gułagu
Aby dotrzeć do kolejnych znajdziek, musisz posunąć fabułę do przodu. W tym celu udaj się do ogniska na północnym wschodzie i skieruj się na zachód. Wskocz na skalną półkę, po czym wykonaj długi sus na przeciwległą skałę.
Wbij się w nią czekanami, przeskocz w lewo i wespnij się do góry. Przed tobą znajduje się drewniana kładka - musisz na nią szybko wbiec, przeskakując ponad pękającymi deskami. Musisz być przy tym wyjątkowo zwinny, ponieważ po chwili cała konstrukcja runie w przepaść.
#Monolit 1
Po wylądowaniu po drugiej stronie rozpadliny wejdź na samą górę drewnianej konstrukcji i wskocz jeszcze wyżej, korzystając z zaschniętej gałęzi wystającej z drzewa. Przed tobą wspaniały radziecki monolit - odczytaj go, aby poznać lokalizację trzech skrzyń z monetami. Wszystkie drogocenności zostaną zaznaczone na twojej mapie - wystarczy pójść w wyznaczone miejsca i wykopać towar ze śniegu.
#Monety 1
Pierwszą skrzynię z monetami znajdziesz naprzeciwko sklepu na północny wschód od monolitu, przy skarpie pod drucianym płotem.
#Monety 2
Drugi zbiór monet wykopiesz pod wejściem do jednej z jaskiń na wschód od tartaku, obok ścieżki.
#Monety 3
Trzeci mieszek z monetami odnajdziesz przy wejściu do krypty na zachodzie, w śnieżnej zaspie - aby tam dotrzeć, będziesz musiał przeskoczyć przez zawalony mostek.
#Fresk 6
Skorzystaj ze schodów obok wspomnianego nieco wcześniej monolitu aby wejść jeszcze wyżej i znaleźć obozowisko Trójcy. Zabij trzech żołnierzy, którzy tu stacjonują, a następnie podejdź do budynku obok. Na jednej z jego ścian znajdziesz radziecki fresk.
Obejdź budynek dookoła aby znaleźć drzwi. Wyważ je czekanem i wejdź do środka - znajdziesz tam handlarza, od którego możesz kupić nieco sprzętu, wykorzystując do tego złote monety znajdowane podczas przygód. Najbardziej przyda ci się uniwersalny tłumik do rewolweru, więc mądrze zrobisz, jeśli go kupisz.
#Dokument 8
Wyjdź z budynku drzwiami naprzeciwko - na skrzyni znajdziesz dokumenty w postaci magnetofonu z nagraniem (Nowe informacje).
Wejdź na wieżę za budynkiem z kupcem, a następnie spuść się po linie do zabudowań naprzeciwko. W tym momencie zostanie wyświetlona cutscenka, po której Lara zostanie złapana przez Trójcę i uwięziona w Gułagu, który stanowi osobną lokację. Sekrety w niej zawarte opisano w oddzielnym rozdziale poradnika: Sekrety: Więzienie (Kompleks Radziecki).
Powrót z Gułagu
Po powrocie z Gułagu znowu trafisz do Kompleksu radzieckiego. Po zjechaniu na lince z ukrytego obozu od razu natrafisz na jednego z Ocalałych, który zleci ci prostą misję poboczną - Niebezpieczny teren. Aby ją wypełnić, musisz zabić wszystkie wilki w jaskini za mostem. W nagrodę otrzymasz celownik do pistoletu.
Warto zaliczyć także misję poboczną Pechowcy, którą możesz rozpocząć rozmawiając z mężczyzną w budynku przy ognisku, w południowo-zachodniej części obozu drwali. W nagrodę otrzymasz strój szpiega, a po drodze znajdziesz torbę podróżnika, dzięki której odkryjesz lokalizację kilku zestawów surwiwalowych.
#Torba podróżnika 1
Aby dostać się do wspomnianej torby, musisz się nieco napracować. Wybiegnij z obozu, kierując się na południowy wschód. Gdy dotrzesz do zniszczonej ciężarówki, podskocz na drewnianą balustradę i zjedź po linie na skałę wystającą z rzeki. Wdrap się na jej szczyt przy użyciu czekanów, po czym przeskocz na drugą stronę wody i uczep się ściany. Wejdź na jej szczyt i spójrz w lewo.
Na skarpie obok spostrzeżesz słup obwiązany sznurem. Strzel w niego z łuku korzystając ze strzał z liną, a następnie przywiąż ją do konaru obok. Wskocz na linkę i przejdź po niej na drugą stronę rozpadliny.
Tutaj również czeka cię odrobina gimnastyki - użyj czekanów aby dostać się na szczyt, po czym wskocz na drzewo aby przeskoczyć na sąsiednią skałę. Zabij dwóch stacjonujących tu żołnierzy i przyjrzyj się zamarzniętym zwłokom - obok nich znajdziesz plecak.
#Zestaw surwiwalowy 5
Zestaw surwiwalowy zakopano w zaspie tuż obok wspomnianej chwilę wcześniej torby - na prawo od kanału wentylacyjnego.
Kilka znajdziek zostało ukrytych w grobowcu Głos Boga, do którego prowadzi jaskinia na wschodnim skraju Kompleksu radzieckiego, tuż pod obozem Osłonięty Grzbiet. Elementem ekwipunku wymaganym do jej odblokowania są strzały z przytroczoną liną. Kompletny opis tej lokacji oraz zawartych w niej znajdziek zamieszczono w osobnym rozdziale poradnika.
#Skrzynia 6
Pomiędzy obozem drwali a hutą na wschodzie znajduje się jaskinia, do której wejście zostało zablokowane przez kłody. Jedna z nich jest obwiązana sznurem - możesz więc użyć strzały z liną, aby usunąć przeszkodę i wejść do środka. Znajdziesz tam pomarańczową skrzynię, a w niej - element łuku bloczkowego.
#Torba podróżnika 2
Na północny wschód od tej jaskini istnieje także inna, również ulokowana w górze między osadą drwali a hutą. Aby do niej wejść, musisz zniszczyć drewnianą barykadę przy użyciu broni palnej lub materiałów wybuchowych. Dzięki temu dotrzesz do torby badacza, dzięki której poznasz lokalizację kilku zestawów surwiwalowych.
#Zestaw surwiwalowy 6
Najbliższy zestaw surwiwalowy można znaleźć na skarpie nad rzeką, obok serii drewnianych platform naprzeciwko skały wystającej ze środka wody. Właściwe miejsce znajduje się kilkadziesiąt metrów przed wejściem do starej huty.
#Zestaw surwiwalowy 7
Kolejny z zestawów znajduje się nieco na północ od jaskini, w wąskim przejściu prowadzącym do budynku z czerwonym silosem. Wystarczy rozkopać zaspę po lewej.
#Monolit 2
Kawałek od budynku tartaku, tuż za rzeką znajduje się niewielka skarpa, na której wzniesiono radziecki nonolit. Odczytanie widniejących na nim napisów pozwala na zlokalizowanie trzech skrzyń z monetami.
#Monety 4
Pierwszy zbiór monet możesz znaleźć na samotnej skale wyrastającej na zaśnieżonej polanie na wschód od tartaku. To bardzo charakterystyczne miejsce, na które należy się wspiąć.
#Monety 5
Drugą skrzynię z monetami ukryto obok obozu Miejsce Wycinki, między jednym z budynków a drucianym płotem na południowym wschodzie zabudowań.
#Monety 6
Trzeci mieszek z monetami odnajdziesz na samym początku lokacji - po powrocie do obozu Widok na kompleks zjedź po linie w dół i biegnij przed siebie, trzymając się prawej strony. Gdy zobaczysz szczelinę w skale, przejdź przez nią - poszukiwany obiekt zakopano tuż przed wejściem do jaskini.
Huta miedzi
#Fresk 7
Skieruj się do wejścia do huty - rozpoznasz je po posępnej bramie, na której wiszą trupy radzieckich żołnierzy. Wymiń ognisko i podejdź do budynku naprzeciwko - znajdziesz tam rosyjski fresk.
#Monolit 3 i Monety 7, 8 i 9
Tuż obok ogniska znajduje się także monolit. Czytając zawarte na nim inskrypcje odkryjesz lokalizację trzech skrzyń z monetami. Ich lokalizacja zostanie natychmiast naniesiona na twoją mapę - wystarczy pójść w wyznaczone miejsca i odkopać skarby. Pierwszy mieszek znajdziesz przy wieży wartowniczej na wzgórzu pod hutą, drugi w jaskini prowadzącej do grobowca Głos Boga, a trzeci na wschód od ukrytego obozowiska, między Gułagiem a osadą drwali.
#Relikt 5
Przy wejściu do huty znajduje się czerwony budynek. Wyważ drzwi do niego i na stoliku po prawej poszukaj reliktu (Gra).
#Dokument 9
Naprzeciwko, kilkadziesiąt kroków do przodu, zobaczysz kolejną chatkę. Na stole po lewej znajdziesz dokument (Wielkie odkrycie).
#Zestaw surwiwalowy 8
Za tą samą chatką, a na prawo od wagonu zakopano zestaw surwiwalowy.
Aby dostać się dalej, musisz przenieść się na znacznie wyższe kondygnacje pobliskich budynków. Wymiń wagony pociągowe i podejdź do budynku po lewej - znajdziesz pod nim kilka skrzyń. Wespnij się po nich na dach budynku, a następnie skorzystaj z żółtej drabiny aby wejść jeszcze wyżej. Będąc na szczycie, odszukaj olinowaną przeszkodę naprzeciwko i zniszcz ją za pomocą strzał ze sznurami.
#Dokument 10
Przeskocz na drugą stronę, po czym skręć w lewo i odsłuchaj nagranie na magnetofonie - to kolejny dokument (Drugie zabójstwo).
Z pokoju możesz wyjść po żółtej drabinie, prowadzącej na wyższe piętro. Tam czeka cię spotkanie z czterema żołnierzami Trójcy - możesz się ich pozbyć, rzucając w nich stworzonym przez Larę koktajlem Mołotowa. Gdy zginą, wespnij się na drewnianą kładkę po lewej i wykorzystaj kolejną butelkę z płonącym płynem, aby podpalić białą płachtę naprzeciwko.
#Fresk 8
Wejdź do głównej sali w odkrytym właśnie budynku i skręć w prawo. Na ścianie dostrzeżesz radziecki fresk.
#Relikt 6
W jednym z odblokowanych właśnie pomieszczeń znajdziesz kuferek leżący na stole. Otwórz go, a znajdziesz relikt (Order bohatera Związku Radzieckiego).
#Skrzynia 7
Z tylnej strony schodów prowadzących na górę możesz dostrzec przeszkodę obwiązaną liną. Zniszcz ją przy użyciu łuku, a następnie ześlizgnij się po stromej zjeżdżalni. Kiedy będziesz na jej skraju, wyskocz w górę, aby zatrzymać się w ukrytym pokoju. W pomarańczowej skrzyni za tobą znajdziesz element łuku bloczkowego.
#Relikt 7
Będąc w tym samym, ukrytym pokoju, spójrz przez okno. Kiedy dostrzeżesz słup obwiązany sznurem, wystrzel w niego strzałę z liną i przyczep ją do palika obok. Wejdź na górę po stworzonym właśnie moście linowym, a odkryjesz kuferek z reliktem (Order czerwonego sztandaru).
#Skrzynia 8
Wróć do lokacji, w której podpaliłeś żołnierzy koktajlami Mołotowa. Przed sobą powinieneś widzieć zakratowane pomieszczenie z pomarańczową skrzynią. Aby do niej dotrzeć, musisz obejść pokój z lewej strony i wskoczyć na jego dach (właściwa ściana została pofarbowana na czerwono). Gdy będziesz na szczycie, zeskocz w dół i obejrzyj się za siebie. W kufrze znajdziesz element pistoletu maszynowego. Z drugiej strony pomieszczenia znajduje się natomiast zejście do Czerwonej kopalni, w której również ukryto nieco sekretów (ich opis znajdziesz w osobnym rozdziale).
#Mapa 3
Wróć na dach pomieszczenia otoczonego kratami na górnym piętrze huty. Spójrz na południowy zachód, a dojrzysz żółtą drabinkę zwisającą z sufitu naprzeciwko. Wskocz na nią i wespnij się do góry, a odkryjesz mapę.
#Relikt 8
Tuż obok zakratowanego pokoju powinieneś dojrzeć drewnianą platformę z drzwiami, które zostały zabarykadowane deskami i płótnem. Wykorzystaj dowolną z leżących obok butelek aby stworzyć koktajl Mołotowa i rzuć nim w przeszkodę. Wejdź do odblokowanego właśnie pomieszczenia aby otworzyć kuferek z reliktem, który tam schowano (Nieśmiertelniki).
Aby dotrzeć do następnych znajdziek, musisz dostać się do dalszej części huty. W tym celu udaj się na skraj północno-wschodniego budynku i odszukaj wzrokiem zwisający drąg obwiązany sznurem. Wystrzel w niego strzałę z liną i rozbujaj się, aby przeskoczyć na kładkę naprzeciwko.
Przeskocz jeszcze dalej, przejdź po wąskiej kładce, po czym wskocz na następną. Gdy platforma opadnie, obróć się w prawo i wskocz na ścianę, aby przywrzeć do niej używając czekanów. Przejdź w lewo, a następnie wskocz do góry. Wejdź po schodach na czerwony silos i zlikwiduj żołnierza Trójcy, który tam stacjonuje.
#Skrzynia 9
Wskocz na drabinę w pokoju po lewej i wejdź po niej na górę, po czym wskocz na dwa kolejne parapety. Skręć w lewo i obejdź całą ścianę budynku, ostatecznie wchodząc na jego szczyt. Przejdź kilka kroków do przodu, po czym chwyć się linki i zjedź na następny budynek. Obróć się w lewo, a zobaczysz pomarańczową skrzynię, którą trzeba otworzyć wytrychem. Wewnątrz znajdziesz Element karabinu powtarzalnego.
#Dokument 11
Stań nad przepaścią dzielącą dwa budynki i skorzystaj z łuku, aby stworzyć most linowy między tymi lokacjami. Przejdź na drugą stronę i przygotuj się na walkę z kilkoma przeciwnikami. Gdy się ich pozbędziesz, przeskocz przez kolejną przepaść i wespnij się na białą ścianę. Obróć się w prawo i spójrz na stolik naprzeciwko - znajdziesz na nim dokumenty (Sojusznik w ciemności).
#Dokument 12
Wejdź po schodkach na platformę obok, a następnie wespnij się do góry po białej ścianie. Wskocz na dwa kolejne parapety, wchodząc jeszcze wyżej i skorzystaj z drabiny. Na stole naprzeciwko znajdziesz dokumenty w postaci nagrania magnetofonowego (Przechwycone).
#Relikt 9
Na tym samym dachu skręć w prawo i rozbij przeszkodę zagradzającą bramę przy pomocy koktajlu Mołotowa. Na drewnianym krużganku znajdziesz stół, a na nim kuferek z reliktem (Pudełko na leki)
#Skrzynia 10
Stań na krawędzi przy ścianie, na której żółtą farbą wymalowano wielki napis. Skorzystaj z łuku aby strzelić w zwisający drąg owinięty sznurem i dostań się na drugą stronę przepaści. Gdy wejdziesz do pomieszczenia obok, spójrz w prawo - znajdziesz tam pomarańczową skrzynię, a w jej środku Element pistoletu maszynowego.
Skorzystaj z kładki naprzeciwko aby dostać się wyżej, a następnie zakręć w lewo i przejdź przez niewielką dziurę w ścianie. Wyeliminuj wszystkich przeciwników w następnej sali, po czym skręć w prawo i użyj koktajlu Mołotowa aby wysadzić przeszkodę naprzeciwko. Pokonaj wszystkich wrogów w kolejnym pomieszczeniu i przejdź przez nie, skręcając w lewo. Musisz cały czas przeć przed siebie, zabijając kolejnych żołnierzy, dopóki Lara nie wpadnie w zasadzkę.
Pułapka jest dość prosta - żołnierz na półpiętrze będzie ustawicznie rzucał w Larę ładunkami wybuchowymi, podczas gdy dwaj jego pomagierzy, wyposażeni w nieprzebijalne tarcze, będą próbowali zabić dziewczynę w walce wręcz. Aby wykaraskać się z tej sytuacji, obrzuć wszystkich przeciwników koktajlami Mołotowa i wyjdź z płonącego pokoju drzwiami naprzeciwko.
Wejdź po drabinie na szczyt budynku, a kiedy staniesz nad przepaścią, użyj strzał ze sznurami aby stworzyć most linowy. Zjedź po nim, a opuścisz Kompleks radziecki, dostając się do Opuszczonej kopalni, która jest następnym obszarem w grze.
Porwanie Jacoba
Po przygodach w Geotermicznej Dolinie, prowadzących do uprowadzenia Jacoba, zostaniesz przeniesiony z powrotem do Kompleksu radzieckiego. Podejdź wówczas do ogniska (Obóz w Hucie Miedzi) - po krótkiej rozmowie z córką przywódcy Ocalałych podejdź do kufra i wydobądź z niego strzały wspinaczkowe z szerokim grotem.
To bardzo istotny przedmiot fabularny, dzięki któremu będziesz w stanie wbijać groty w drewniane powierzchnie i wchodzić po nich wyżej. W ten sposób wchodzenie na drewniane ściany i budynki przestanie być dla ciebie problemem.
#Dokument 13
Na lewo od ogniska stoi duża skrzynia. Położono na niej magnetofon z nagraniem - to znajdźka w formie dokumentu (Rozdzieleni).
#Zestaw surwiwalowy 9
Na zachód od ogniska, w zaspie śniegu pod drewnianą palisadą zakopano natomiast zestaw surwiwalowy.
#Fresk 9
Użyj zdobytych właśnie strzał aby dostać się na wyższe piętro budynku. Wyceluj w środkową belkę, po czym mocno naciągnij cięciwę łuku. Wypuść pocisk, a następnie wespnij się na sam szczyt, chwytając się wbitego w ścianę drzewca. Przed sobą zobaczysz radziecki fresk.
Chwyć linę obok i zjedź nią dalej - po drodze będziesz musiał zatrzymać się na platformie obok słupa, ale nie przeszkodzi ci to w dalszej podróży. W ten sposób przeniesiesz się na północny zachód, niedaleko tartaku w Geotermicznej dolinie.
Biegnij przed siebie, dopóki na twej drodze nie znajdzie się przepaść. Wykorzystaj strzały aby wbić trzy kolejne drzewce w drewniane belki na ścianie po prawej, po czym przeskocz po nich na drugą stronę rozpadliny. Wejdź na sam szczyt znanego ci już wzgórza, a dotrzesz do ogniska (Wieża komunikacyjna).
#Zestaw surwiwalowy 10
Spójrz na chatkę, w której mieszka handlarz - obejdź ją od prawej strony, docierając prawie pod płot. W śnieżnej zaspie znajdziesz zestaw surwiwalowy.
#Dokument 14
Stań przy ścianie obok ogniska i wbij w nią kolejne strzały - musisz celować w co drugą belkę, bo w przeciwnym wypadku część pocisków spadnie na ziemię. Wespnij się na szczyt i spójrz na stół po prawej - zobaczysz tam dokument w postaci nagrania (Kontakt).
#Zestaw surwiwalowy 11
Podejdź na skraj urwiska, na które się właśnie wspiąłeś. Z lewej strony drewnianej ściany powinieneś dojrzeć niewielką półkę skalną. Zeskocz na nią - w tym miejscu zakopano zestaw surwiwalowy.
#Skrzynia 11
Wróć na skarpę i idź dalej. Po lewej zobaczysz pomarańczowy kufer, w którym ukryto element strzelby łamanej.
#Torba 3
Podążaj dalej tą samą ścieżką, a przy zwłokach po prawej zauważysz torbę poszukiwacza. Dzięki niej poznasz lokalizację trzech zestawów surwiwalowych.
#Zestaw surwiwalowy 12
Na lewo od torby zakopano jeden ze wspomnianych zestawów.
Wejdź do jaskini na końcu trasy, a trafisz do nowego obszaru - przed tobą Baza badawcza.
Powrót
Aby uzyskać dostęp do ostatniej znajdźki, musisz znaleźć się na znacznie dalszym etapie wątku fabularnego - dotarcie do niektórych sekretów wymaga bowiem posiadania specjalistycznego ekwipunku. Niezbędne na tym etapie wybuchowe strzały nauczysz się wytwarzać dopiero po odwiedzinach w Akropolu.
#Skrzynia 11
Na północ od tartaku, a na południowy wschód od sklepu na wzgórzu znajduje się jaskinia. Wejście do niej jest zagrodzone przez stertę metalowego złomu. Aby usunąć przeszkodę, musisz strzelić w nią wybuchowymi strzałami. Następnie wejdź do pieczary i odszukaj w niej pomarańczową skrzynię - schowano w niej element strzelby automatycznej.
Wyzwanie: Rozbieżność zdań
Podczas odwiedzin w hucie możesz zaliczyć jedno z opcjonalnych zadań - Rozbieżność zdań. Aby je wykonać, musisz spalić siedem radzieckich plakatów propagandowych, rozlokowanych po całym terenie. Jedynym sposobem na ich zniszczenie jest użycie koktajlu Mołotowa, wytworzonego z walających się wszędzie butelek.
Pierwszy plakat znajdziesz na jednej z wyższych kondygnacji huty, tuż obok miejsca w którym Lara nauczyła się wytwarzać płonące koktajle. Właściwy punkt znajdziesz na drewnianej platformie między okratowanym pomieszczeniem a budynkiem po drugiej stronie kładki. Aby wejść do środka, musisz podpalić przeszkodę z drewna i materiału, która tarasuje przejście. Plakat wisi na ścianie.
Drugi z plakatów wisi na zewnętrznej ścianie budynku huty, naprzeciwko stoliczka z reliktem. Aby go dostrzec, musisz spojrzeć w górę.
Trzeci plakat powieszono w ukrytym pokoju. Dojdziesz do niego, jeśli w odwiedzonym chwilę temu pomieszczeniu obejdziesz drewniane schody od tyłu i wyważysz sznurem przeszkodę zagradzającą przejście. Zjedź po zjeżdżalni w dół, ale chwilę przed upadkiem wyskocz w górę, aby wylądować w sekretnym magazynie. Plakat znajduje się po lewej.
Chcąc odkryć czwarty z plakatów, musisz się nieco cofnąć i wejść na drewnianą platformę z niewielką wieżą obitą siatką, na szczyt której prowadzi żółta drabina. Spójrz w bok aby zobaczyć barykadę obwiązaną liną - rozbij ją, a następnie wejdź do pokoju i zniszcz plakat.
Następny przykład radzieckiej propagandy znajdziesz sporo dalej, na bocznej ścianie budynku z wielkim żółtym napisem.
Tuż obok, za bramą którą trzeba zniszczyć koktajlem Mołotowa, znajduje się także kolejny plakat. Zauważysz go na bocznej ścianie tego samego budynku.
Ostatni plakat znajduje się jeszcze dalej - musisz stanąć na krawędzi przy ścianie, na której żółtą farbą wymalowano wielki napis. Strzel z łuku w zwisający drąg owinięty sznurem i rozbujaj się na nim, aby dostać się na drugą stronę przepaści. Wejdź do pokoju obok, wejdź po kładce wyżej i zakręć w lewo, przechodząc przez niewielką dziurę w ścianie. W następnym pomieszczeniu zabij wszystkich przeciwników, po czym zniszcz element propagandy zawieszony na ścianie naprzeciwko.
Wyzwanie: W ciemności
Chcąc zaliczyć to zadanie, musisz wejść do co najmniej 5 jaskiń rozsianych po całym kompleksie. W rzeczywistości pieczar jest aż siedem, a krypty także liczą się jako jaskinie. Z tego powodu nie powinieneś mieć problemu z ich lokalizacją i zaliczeniem tej minimisji.
Wyzwanie: Przejmij flagę
Aby zaliczyć to wyzwanie, musisz posiadać nóż - zdobędziesz go na nieco dalszym etapie wątku fabularnego, podczas wizyty w Opuszczonej kopalni. Dopiero gdy go zdobędziesz, będziesz w stanie zdjąć z masztów siedem radzieckich flag, rozmieszczonych w różnych punktach Kompleksu radzieckiego.
Pierwszy proporzec znajdziesz tuż obok ogniska i obozu Miejsce wycinki w zachodniej części tartaku, pod drucianym płotem.
Drugą flagę zatknięto na dachu samego tartaku, w samym centrum mapy.
Trzecia flaga powiewa na wietrze obok drewnianej wieży w połowie drogi między tartakiem a hutą miedzi.
Czwartą znajdziesz w samej hucie, na lewo od obozu Dziedziniec Huty Miedzi.
Maszt z piątą flagą umieszczono na szczycie czerwonego silosu, w połowie drogi między tartakiem a sklepem na północnym wzgórzu.
Szóstą flagę znajdziesz na drewnianych schodach prowadzących do sklepu na północy, na zachodnim zboczu góry.
Ostatnią z flag znajdziesz tuż obok samego sklepu, na północnym wzgórzu górującym nad całą doliną.
Następnie: Rise of the Tomb Raider - Sekrety: Gułag (Syberia)
Powrót do spisu treści: Rise of the Tomb Raider - Poradnik, Solucja - opis przejścia i wszystkie sekrety