Rise of the Tomb Raider - Sekrety: Zaginione miasto (Syberia)
Wszystkie znajdźki: dokumenty, relikty i wyzwania ze starożytnego Kitieżu ukrytego pod lodowcem.
Ta lokacja jest ostatnią w grze - trafisz do niej bezpośrednio ze Ścieżek Nieśmiertelnych, przechodząc przez lodowiec za starożytnym mostem. To właśnie tutaj czeka cię finał gry.
Możesz także otworzyć mapę w nowym oknie lub pobrać ją na dysk.
Nie martw się, jeśli nie zdążyłeś zdobyć jakichś znajdziek lub nie zaliczyłeś zadań pobocznych - po zakończeniu głównego wątku fabularnego będziesz mógł swobodnie eksplorować wszystkie krainy i kontynuować przygodę.
#Dokument 1
Od razu po wejściu do lokacji biegnij przed siebie - po krótkim czasie natrafisz na ognisko, w którym możesz rozbić obóz (Wejście do miasta Kitież). Na parapecie obok niego znajdziesz mongolski dokument (Ostatni człowiek).
Zjedź po lince do miasta, po chwili lądując na dachu budynku. Ulice są nieustannie patrolowane przez nieumarłych żołnierzy, więc musisz zachować daleko idącą ostrożność i poruszać się powoli.
W mieście ukryto całe mnóstwo interesujących znajdziek, można tu zaliczyć cztery wyzwania, zaś na północnym wschodzie znajduje się zaś wejście do grobowca Komnata egzorcyzmu. Warto więc poświęcić nieco czasu i zająć się eksploracją okolicy. Poszukiwania znajdziek rozpocznijmy od budynku, w którym wylądujesz spuszczając się na linie ze skarpy ponad miastem.
#Mapa 1
Stojąc na dachu spójrz na północny wschód, a dostrzeżesz tam kołowrotek. Dostań się do niego skacząc bo belkach. Będąc na miejscu uruchom szósty zmysł Lary i strzel z łuku w olinowaną kładkę w budynku poniżej, przymocowując linkę do kołowrotu. Zakręć nim aby otworzyć klapę do piwnicy i wejdź do odblokowanego właśnie pomieszczenia. Znajdziesz w nim mapę.
#Fresk 1
Na południu powinieneś dostrzec wystawne schody oraz balustradę. Na ścianie budynku na pierwszym piętrze zauważysz grecki fresk.
#Zestaw surwiwalowy 1
Naprzeciwko balustrady znajduje się budynek, na który wcześniej spuściłeś się na linie. Przy jego południowej ścianie zakopano zestaw surwiwalowy.
#Monolit 1
Dalej na południowym zachodzie odnajdziesz monolit ujawniający miejsce ukrycia trzech skrzyń z monetami. Aby odczytać inskrypcję, musisz jednak znać język mongolski na co najmniej 2 poziomie.
#Monety 1
Pierwsze monety można znaleźć bardzo blisko - wystarczy przejść kilkanaście kroków w stronę budynku na północy.
#Monety 2
Drugi kuferek z monetami zakopano w samym centrum miasta, na niewielkim targowisku, obok studni.
#Monety 3
Trzeci zestaw monet zakopano pod ścianą budynku na północno-wschodnim skraju miasta, pod oknem.
#Dokument 2
W kompleksie budynków na połodniowo-zachodnim skraju miasta, na pierwszym piętrze możesz znaleźć mongolski dokument (Walka na śmierć i życie).
#Relikt 1
Nie co dalej na północy znajduje się wysoki, wąski budynek. Wejdź na jego piętro i przebij się przez drewnianą barykadę za pomocą karabinu lub wybuchowych strzał. W środku odblokowanego pomieszczenia odkryjesz skrzynkę z reliktem (Pogański bóg).
#Fresk 2
Cofnij się odrobinę na południe i zanurkuj w wodzie. Przepłyń przez portyk pod budynkiem i skręć w lewo, trafiając do niewielkiej pieczary. Na ścianie naprzeciwko znajdziesz grecki fresk.
#Dokument 3
Na ścianie po lewej dostrzeżesz obluzowane cegły. Przebij się przez nie i wejdź wgłab korytarza - znajdziesz w nim dokument (Walentyn, mistrz czasu).
#Skarb z krypty
Idź dalej poprzez jaskinię i wskocz do wody na niższym poziomie. Skręć w lewo i wejdź do krypty z trumną - w jej wnętrzu znajdziesz antyczny kołczan.
#Relikt 2
Wróć do miasta i udaj się do jego północnej części. W budynku naprzeciwko bramy prowadzącej do zamku wespnij się na pierwsze piętro budowli i rzuć okiem na stolik - leży tam kuferek z reliktem (Krzesiwo).
#Zestaw surwiwalowy 2
Wyjdź z budynku poprzez dziurę w ścianie na zachodzie. Stań pomiędzy pniem drzewa a ulicą między budynkami - w tym miejscu zakopano zestaw surwiwalowy.
#Dokument 4
Na schodach prowadzących do twierdzy ponad miastem stań pod rzeźbą - leżą tam mongolskie dokumenty (W potrzasku).
#Relikt 3
W ruinach na wschód od schodów prowadzących do twierdzy znajdziesz kuferek z reliktem (Ostrogi). Aby do niego dotrzeć, musisz wejść na piętro budowli.
#Relikt 4
W północnej części miasta znajduje się bardzo wysoka wieża. Stań u jej podstawy i odszukaj barykady złożonej z drewnianych belek oraz płóciennych szmat. Podpal ją przy pomocy płonących strzał i wejdź do budynku. Wewnątrz znajdziesz relikt (Bursztynowy naszyjnik).
#Dokument 5
Aby zdobyć kolejną znajdźkę, musisz wspiąć się na szczyt tej samej wieży. W tym celu skorzystaj ze strzał wspinaczkowych wbijając je w drewnianą część bocznej ściany. Będąc na półpiętrze podskocz do góry i wbij czekany w miękki kamień, dostając się jeszcze wyżej. Gdy staniesz na dachówkach, wskocz na ścianę obok i dostań się na sam szczyt - znajdziesz tam dokument (Odrodzenie).
#Dokument 6
Udaj się w stronę centrum miasta i stań na targowisku. W jednym z budynków na zachodzie powinieneś zauważyć metalową barykadę. Zniszcz ją przy pomocy wybuchowych strzał i wejdź do odkrytej właśnie komnaty - znajdziesz w niej mongolskie dokumenty (Śladem nieśmiertelnych).
#Relikt 5
W budynku naprzeciwko (na wschodzie) znajdziesz kolejny relikt (Srebro z Kitieżu). Właściwe pomieszczenie poznasz po tym, że znajduje się tam sporo łóżek z ciałami chorych mieszkańców.
#Zestaw surwiwalowy 3
Podejdź do budynku na wschodnim skraju miasta (tego samego, w którym znalazłeś mapę) i obejdź go w taki sposób, aby znaleźć się między nim a skałą. Niedaleko starożytnego wozu odkopiesz zestaw surwiwalowy.
Aby dotrzeć dalej i zdobyć kolejne znajdźki, musisz pchnąć fabułę do przodu. W tym celu pobiegnij na schody na północno-zachodnim skraju miasta, kierując się w stronę bramy do twierdzy. Gdy dotrzesz na miejsce, przejście zostanie zablokowane, a Lara stanie się celem ataków Nieśmiertelnych (nawet jeśli oczyściłeś wcześniej teren z przeciwników).
Twoim celem jest w tej chwili dotarcie do trebusza na południu. Biegnij więc przed siebie, pokonując kolejnych wrogów i unikając pocisków miotanych przez machinę. Ostatecznie wespnij się na dach budynku przed wieżą z trebuszem - przed sobą powinieneś dostrzec drewniany fragment ściany, którego wcześniej tu nie było. Wbij w niego strzały wspinaczkowe i przeskocz na lodowiec po prawej.
Wbij czekany w lodową skałę i wespnij się na szczyt wieży. Czeka cię tu walka z kilkoma nieumarłymi żołnierzami - zlikwiduj ich strzelając w rozstawione w okolicy czary z łatwopalnym materiałem.
#Relikt 6
Wróć na drewniany podest obok lodowca i zniszcz metalową barykadę przy pomocy wybuchowych strzał. Przejdź przez pomieszczenie z dzwonem (wyzwanie Komu bije dzwon) i skorzystaj z okna aby wyskoczyć na dach. Na jego skraju znajdziesz relikt (Rusiński róg do napojów).
Wróć na wieżę z trebuszem i podejdź do urządzenia. Wbij czekan w kołowrót, a następnie obróć całą machinę w stronę bramy (poziomą belkę na dole potraktuj jako celownik). Naciągnij ramię urządzenia klawiszem strzału, a następnie wypuść pocisk. W ten sposób zniszczysz bramę i odblokujesz przejście do dalszej części lokacji.
Przejdź przez zburzone właśnie wrota, a trafisz na sporej wielkości krużganek twierdzy. Znajdziesz tutaj płonące ognisko, przy którym możesz rozbić obóz (Plac Cytadeli).
#Fresk 3
Przejdź na drugą stronę lokacji, mijając złotą rzeźbę konia. Na ścianie po lewej zauważysz grecki fresk.
Skręć w lewo i przejdź przez portyk prowadzący do dalszej części twierdzy. Lara zdobędzie tam nowy ekwipunek - strzały silnie przebijające. Od razu będziesz miał okazję je wyprubować, ponieważ zostaniesz zaatakowany przez pokaźny oddział nieśmiertelnych. Wykorzystaj nowy sprzęt oraz pobliskie czary z łatwopalnym materiałem, a szybko uporasz się z wrogami.
Gdy pozbędziesz się wszystkich przeciwników, okaże się, że powrót do wcześniej odwiedzonego placu jest niemożliwy - brama została zablokowana. Przejdź więc przez korytarz obok i zakręć kołowrotem, aby otworzyć drzwi do dalszej części zamku. Wejdź na balustradę i skręć w prawo - przestrzel barykadę, a otworzysz sobie drogę powrotną na plac.
#Relikt 7
Stojąc w tym miejscu przeskocz na drugą stronę bramy, przelatując ponad zawaliskiem blokującym przejście. Idź przed siebie i skręć w prawo - trafisz do miejsca, z którego chwilę temu wybiegali nieśmiertelni żołnierze. Na skraju korytarza znajdziesz kuferek z reliktem (Drewniana ikona).
Następną znajdźkę umieszczono znacznie dalej, przy trzecim trebuszu, na wieży naprzeciwko niego. Właśnie tam ukryto torbę poszukiwacza.
Ostatnią znajdźkę odszukasz nieco później, wdrapując się na szczyt cytadeli. Właściwa lokacja znajduje się po prawej stronie budynku - aby tam dotrzeć, musisz wbić kilka strzał wspinaczkowych w drewnianą ścianę. Siedząc na najwyższą z nich obróć się w lewo - zauważysz tam kolejną drewnianą powierzchnię. Wbij w nią strzałę wspinaczkową i wskocz na nią. Skocz w prawo, chwytając się pobliskich belek, po czym wespnij się po nich na platformę. Z prawej strony, pośród innych rupieci, dostrzeżesz skrzyneczkę z reliktem (Rzeźba z kości słoniowej).
Wyzwanie: Komu bije dzwon
To wyzwanie możesz zaliczyć w pierwszej części miasta - twoim celem jest zlokalizowanie pięciu dzwonów i przecięcie lin, na których je powieszono. Wszystkie umieszczono na wysokich budynkach, przez co łatwo je zauważyć - są widoczne z dużej odległości.
Pierwszy dzwon znajdziesz na wieży budynku, stojącego naprzeciwko budowli, na której wylądowałeś spuszczając się na linie ze stoku ponad miastem.
Drugi dzwon zawieszono na nieco niższym budynku, na południowy wschód od pierwszego.
Trzeci znajdziesz na dachu sporej budowli w centrum miasta.
Czwarty wisi na najwyższej wieży w mieście, w jego północnej części. Aby dostać się do góry musisz wbić strzały wspinaczkowe w jedną z bocznych ścian, wejść na wyższą kondygnację, wbić czekany w miękką część budynki i wspiąć się na sam szczyt.
Piąty dzwon znajdziesz na południowym skraju miasta, na wieży z trebuszem. Aby dostać się we właściwe miejsce, musisz wbić strzały wspinaczkowe w drewnianą część wieży, skoczyć na lodowiec po prawej i użyć czekanów aby wspiąć się na sam szczyt budynku. Tam należy zniszczyć barykadę przy lodowcu korzystając z wybuchowych strzał i ostatecznie przeciąć sznur.
Wyzwanie: Wandal
Aby zaliczyć to wyzwanie, musisz zniszczyć osiem bezgłowych rzeźb, rozmieszczonych w różnych częściach Kitieżu (zarówno na terenie samego miasta, jak i dalszej twierdzy). Statuy nie rzucają się w oczy, więc do ich lokalizacji warto wykorzystać szósty zmysł Lary. Rzeźby są dość wytrzymałe, więc do ich zniszczenia będziesz potrzebować wybuchowych strzał lub sporego zapasu konwencjonalnej amunicji.
Pierwszą rzeźbę umieszczono na balustradzie nieco powyżej poziomu ulicy, w południowo-wschodniej części miasta.
Drugą rzeźbę znajdziesz na schodach prowadzących do twierdzy na północy, na balustradzie.
Trzecią umieszczono na tych samych schodach, ale po drugiej stronie.
Czwartą znajdziesz za bramą prowadzącą do twierdzy - musisz ją najpierw zniszczyć za pomocą trebusza. Rzeźbę zauważysz na prawo od złotej statuy przedstawiającej konia.
Piątą rzeźbę zauważysz na krużganku, na lewo od ogniska.
Szóstą rzeźbę znajdziesz nieco później - po walce z oddziałem Nieśmiertelnych na placu ze złotym koniem, odblokowaniu drzwi przy pomocy kołowrotu i wspięciu się na balustradę. Wówczas można stanąć na drewnianej platformie nad przepaścią - z tego miejsca widać statuę na dachu budynku naprzeciwko (znajduje się dość daleko).
Aby zniszczyć siódmą rzeźbę, skręć w prawo i przeskocz na drugą stronę balkonu, zostawiając pod sobą zawalone przejście na plac. Stań przy balustradzie i spójrz w prawo - w pewnej odległości, na dachu jednego z budynków dostrzeżesz kolejną statuę.
Ostatnią rzeźbę umieszczono na dachu budynku, w którym się teraz znajdujesz. Zeskocz więc na dół i podejdź kilkanaście kroków w stronę ogniska, po czym obróć się do tyłu. Statua znajduje się na samym szczycie gmachu.
Wyzwanie: Niech się pali
To wyzwanie możesz zaliczyć dopiero po dotarciu pod bramę prowadzącą z miasta do twierdzy na północy - wówczas Lara wpadnie w pułapkę Nieśmiertelnych, zaś pewne elementy miasta ulegną subtelnej zmianie. Gdy tak się stanie, udaj się na południowy skraj lokacji i dostań się na szczyt wieży, na której ustawiono trebusz. W tym celu będziesz musiał wbić strzały wspinaczkowe w ścianę budynku, obejść go od boku, a następnie wspiąć się do góry przy użyciu czekanów.
Twoim celem jest podpalenie pięciu drewnianych stogów, które znajdują się na dachach różnych budynków oraz na lodowcu. Cztery pierwsze możesz bez problemu ustrzelić przy pomocy trebusza - wystarczy obrócić urządzenie w odpowiednią stronę przy pomocy kołowrotu i wystrzelić pocisk na dostateczną odległość.
Aby podpalić piąty ze stogów będziesz musiał dotrzeć do drugiego trebusza, który znajduje się daleko na północy, jeszcze za bramą prowadzącą do twierdzy. Dostaniesz się tam wraz z biegiem fabuły - pamiętaj tylko, aby strzelić w ognisko zanim wyważysz kolejną bramę - w przeciwnym wypadku urządzenie zostanie zniszczone przez Nieśmiertelnych!
Wyzwanie: Wojna na sztandary
Chcąc zaliczyć to wyzwanie musisz znaleźć i podpalić osiem sztandarów Nieśmiertelnych, porozwieszanych w pierwszej części miasta. Obiekty są dość charakterystyczne (kwadratowe płótno z krzyżem w środku), jednak dość mocno wtapiają się w tło - dlatego warto skorzystać z szóstego zmysłu Lary i tym łatwiej je zlokalizować.
Pierwszy ze sztandarów powieszono na niewielkim budynku na niewielkim, zrujnowanym budynku w południowej części miasta, na północny wschód od wieży z trebuszem.
Drugi wisi przy schodach prowadzących do wieży z trebuszem na południu.
Trzeci umieszczono nieco dalej na północny zachód, ponad drewnianą kładką nad stawem.
Czwarty powieszono na ścianie jednego z budynków na zachodnim skraju miasta, wysoko u góry.
Piąty umieszczono na schodach prowadzących do zamku nad miastem, na północy.
Szósty zawieszono na bocznej ścianie sporego budynku w centrum miasta (obok targowiska).
Siódmy sztandar można znaleźć na budowli wznoszącej się nieco dalej na wschód.
Ostatni ze sztandarów można wypatrzeć na budynku znajdującym się na wschodnim skraju miasta - powinien być widoczny po wyjściu z jaskini z grobowcem Komnata egzorcyzmu.
Powrót do spisu treści: Rise of the Tomb Raider - Poradnik, Solucja - opis przejścia i wszystkie sekrety