Rise of the Tomb Raider - Syberia: Podtopione archiwa
Opis przejścia: wyruszamy na poszukiwania Atlasu i uciekamy przed Nieśmiertelnymi.
Wejście do tej lokacji znajdziesz na północno-wschodnim skraju Geotermicznej doliny - dostęp do niej zyskasz jednak dopiero po odwiedzinach w Akropolu. Więcej informacji na ich temat znajdziesz w odpowiednich rozdziałach tego poradnika.
Po wejściu do wieży, w której znajduje się wejście do archiwum, pobiegnij przed siebie i wskocz na drąg naprzeciwko - korzystając z rozpędu przeskoczysz dalej i przelecisz przez okno budynku obok. Znajdziesz się w pomieszczeniu z wielkim dzwonem. Na lewo od niego powinieneś zauważyć drewnianą ścianę oraz kilka wystających gzymsów - wespnij się po nich do góry.
Trzymając się ostatniego z parapetów wyskocz w górę i wbij czekany w miękką ścianę. Wejdź po niej jeszcze wyżej, a następnie skręć w lewo chwytając się kolejnych parapetów. Cały czas zmierzaj w tym samym kierunku, dopóki będzie się dało. Następnie zeskocz nieco w dół aby chwycić się niższego gzymsu i przejść do korytarzyka po lewej.
Obróć się w prawo aby zobaczyć drewnianą ścianę. Wdrap się na nią, przechodząc na poziomą belkę obok. Zeskocz z niej w przepaść, w locie wyrzucając przed siebie linkę z czekanem - dzięki temu chwycisz się desek widocznych naprzeciwko. Wejdź po nich na wyższe piętro budynku i przejdź do sali obok - zostanie wyświetlona cutscenka.
Po zakończeniu animacji musisz zestrzelić oba generatory wiszące na linach - właduj w nie tyle pocisków, ile będzie trzeba. Kiedy zostaną zniszczone, trafisz do dalszej części archiwum.
Przejdź przez wąskie pęknięcie w ścianie, docierając do niewielkiej groty. Znajdziesz w niej ognisko, w którym możesz rozbić obóz (Komnata Archiwów). Przejdź przez drzwi obok, aby trafić do długiego korytarza wypełnionego zwłokami. Na jego końcu zobaczysz kadzie z łatwopalną cieszą - wyposaż Larę w łuk z płonącymi strzałami i wysadź przeszkodę.
Tuż obok znajdziesz wielką jaskinię, na skraju której znajdują się schody. Wejdź na platformę po prawej, po czym obróć się w lewo - powinieneś dostrzec dwa uchwyty zawieszone pod sufitem. Użyj czekana oraz linki aby przedostać się na drugą stronę rozpadliny. Zeskocz w dół, a następnie przejdź po schodach na sam szczyt, tym samym zdobywając poszukiwany Atlas.
Gdy tylko go podniesiesz, lokacja zostanie zalana przez żołnierzy wroga. Zabij ich, korzystając z porozmieszczanych w całym pomieszczeniu urn z materiałami łatwopalnymi, a następnie przejdź przez odblokowaną właśnie bramę naprzeciwko.
W kolejnym pomieszczeniu czeka cię potyczka z dwiema kolejnymi falami przeciwników, następującymi jedna po drugiej. Znajdź sobie dobrą osłonę i zrób odpowiedni użytek z porozrzucanych wszędzie materiałów wybuchowych, a poradzisz sobie z wrogami bez najmniejszego problemu.
Wejdź w niewielki korytarz naprzeciwko i zanurz się w wodzie. Szybko zostaniesz zauważony przez wrogów - musisz więc zanurkować, płynąc jak najszybciej. Początkowo zmierzaj przed siebie, ale gdy droga zostanie zatarasowana, skręć w prawo i wypłyń na powierzchnię. Po krótkiej animacji Lara zdobędzie bardzo przydatny przedmiot - Aparat oddechowy. Dzięki niemu będziesz mógł nurkować pod wodą przez nieograniczony czas.
Płyń do przodu, a następnie skręć w prawo, ostatecznie wynurzając się na powierzchnię. Kontynuuj podróż, po czym obróć się w lewo i wskocz po desce na wyższe piętro. Trafisz do ruin ogromnej sali, w centrum której znajduje się chybotliwa rzeźba. Naprzeciwko powinieneś natomiast dostrzec ognisko, w którym możesz rozbić obóz (Magazyn Ognia Greckiego).
Wróć do dziury w podłodze z której wyszedłeś, po czym skorzystaj ze schodów aby wejść w wąski korytarz naprzeciwko. Za ścianą powinieneś usłyszeć głosy żołnierzy Trójcy. Idź przed siebie, a następnie skręć w lewo, przeciskając się pod kratą. Gdy trafisz do nowego pomieszczenia, zabij trzech stacjonujących tu wojaków.
Przejdź pod przeciwległą ścianę, poszukując miękkiego fragmentu skały. Wbij w nią swe czekany i wespnij się do góry. Gdy będziesz na szczycie, obróć się w lewo, tym samym wbiegając do wielkiej sali z pomnikiem, którą opuściłeś kilka chwil wcześniej. Stań na skraju platformy, po czym zeskocz w dół.
W swoim pobliżu powinieneś widzieć przed dziwną, drewnianą maszynę (nie chodzi o dźwig, tylko o sporą konstrukcję po prawej). W tym momencie musisz rozwiązać prostą zagadkę środowiskową. Twoim celem jest przewrócenie wielkiej statuy proroka, która stoi pośrodku lokacji. Aby to zrobić, musisz wysadzić w powietrze podpory, które ją podtrzymują. Zapalenie beczek pływających pod rzeźbą nie wystarczy - musisz zniszczyć konstrukcje ze wszystkich stron.
Zacznij od zgromadzenia dodatkowych urn z materiałami wybuchowymi. Spore ich nagromadzenie znajdziesz na północy lokacji, w wielkiej, drewnianej machinie. Użyj strzał z liną aby otworzyć klapę na dole i wyciągnąć ze środka pojemnik z łatwopalną cieczą. Ponownie skorzystaj z liny, aby zaczepić pojemnik o skraj żurawia naprzeciwko. Następnie powtórz proces w taki sposób, aby oba ramiona żurawia znajdowały się na tym samym poziomie. W razie potrzeby nie wahaj się kopnąć pojemników, tym samym staczając je do basenu poniżej. Możesz też obrócić konstrukcję, strzelając w ramiona żurawia i ciągnąc za sznur.
Skręć w prawo i przeskocz dalej, trafiając na drugi skraj basenu. Jeszcze raz użyj strzał z liną, tym razem mocując je na skraju ramienia żurawia i mocno ciągnąc za sznur. Gdy całość się obróci, przenosząc pojemnik z ogniem greckim na platformę obok Lary, przetnij linę podtrzymującą czarę. Przetocz łatwopalny zbiornik do basenu po prawej i poczekaj, aż przepłynie pod statuę. W tym momencie możesz użyć strzał zapalających, aby wysadzić część konstrukcji w powietrze.
To oczywiście nie koniec - musisz zniszczyć jeszcze jedną podporę. W tym celu udaj się na południe, przechodząc przez niewielki portyk i nurkując w korytarzu naprzeciwko. Trafisz do częściowo zalanej komnaty, patrolowanej przez trzech żołnierzy Trójcy. Możesz ich łatwo zlikwidować, wynurzając się nagle z wody i topiąc niczego się nie spodziewających wrogów.
Gdy poradzisz sobie ze wszystkimi żołnierzami, rozejrzyj się po pomieszczeniu - na jednej ze ścian powinieneś dostrzec drabinę. Skorzystaj z niej aby wejść na górę, po czym obróć się w prawo - zobaczysz deski obwiązane liną. Użyj strzał ze sznurem aby pozbyć się tej przeszkody, po czym przejdź dalej. Podążaj jedyną możliwą ścieżką, ostatecznie trafiając do pokoju ze stołami i szafkami.
Wyjrzyj przez okno pomieszczenia - powinieneś dostrzec uchwyty pod sufitem oraz drewnianą kładkę na oknie naprzeciwko. Skocz przed siebie i użyj czekana z linką aby przedostać się na drugą stronę. Poszukaj drewnianej barykady obwiązanej linami - użyj strzał ze sznurem aby ją zniszczyć. Następnie przejdź dalej i skręć w prawo, schodząc na niższy poziom lokacji. Ponad strumieniem wody powinieneś dostrzec uchwyt - skocz przed siebie, mocując do niego czekan z liną, po chwili przedostając się na drugą stronę wody.
Przyjrzyj się drewnianej machinie, która znajduje się na skraju sali. Użyj strzał z linami aby ją otworzyć, tym samym wpuszczając do wody pojemnik z ogniem greckim. Poczekaj, aż zostanie on zatrzymany na blokadzie, a następnie wysadź go w powietrze.
Ponownie uruchom mechanizm, uwalniając pojemnik z łatwopalnym materiałem, a następnie podbiegnij do pobliskiego słupka obwiązanego liną. Gdy zbiornik znajdzie się w twym zasięgu, strzel do niego z łuku, szybko mocując go do słupa. Gdy nurt przeniesie go w bok, odetnij linę i poczekaj aż obiekt zostanie zniesiony pod statuę proroka. Teraz wystarczy wysadzić go w powietrze.
Po krótkiej animacji zostaniesz zaatakowany przez oddział Nieśmiertelnych. Wbiegnij po schodach na górę, po czym skręć w lewo. Wespnij się na górę ściany, a następnie skręć w prawo przeskakując na drugi kraniec lokacji (będziesz musiał użyć czekana z linką). Wejdź wyżej i biegnij dalej jedyną możliwą trasą, pokonując kolejne przeszkody. Ponownie zrób użytek z czekana z linką aby przebić się przez płonącą ścianę, po czym skręć w prawo i skocz przed siebie.
Kiedy chwycisz się drewnianej belki, obróć się w prawo i wbiegnij na kamienną ścianę. Wespnij się na górę na zmianę chwytając się gzymsów i wbijając czekan w miękką ścianę, po czym wyskocz w lewo, aby złapać następną krawędź. Wejdź wyżej i wskocz na chyboczące się pudło, a następnie pobiegnij do przodu aby złapać się wystającego drągu i wskoczyć na ścianę po prawej.
Wespnij się do góry i skręć w lewo, wykonując długi sus przed siebie - skorzystaj z czekana z linką aby przedostać się na następną platformę. Biegnij przed siebie pokonując kolejne przeszkody - jedna z kładek ostatecznie załamie się pod Larą, przez co dziewczyna zsunie się do tunelu prowadzącego do podmokłej jaskini znacznie niżej.
Na zmianę idź i płyń przed siebie, dopóki nie dotrzesz do sporej wielkości groty. Przejdź przez pęknięcie w ścianie, po czym płyń przed siebie. Ostatecznie dotrzesz do kamiennego korytarza, a za nim salę. Idź przed siebie, dopóki nie dotrzesz pod miękką ścianę w którą można wbić czekan. Wespnij się na jej szczyt i wyjdź z jaskini. W ten sposób opuścisz Podtopione archiwa i ponownie wrócisz do Geotermicznej doliny.
Następnie: Rise of the Tomb Raider - Syberia: Geotermiczna dolina (cz. 3)
Powrót do spisu treści: Rise of the Tomb Raider - Poradnik, Solucja - opis przejścia i wszystkie sekrety