Roblox zakazany w Turcji. Władze mają obawy o bezpieczeństwo dzieci
Minister sprawiedliwości wydał oświadczenie.
Turecki minister sprawiedliwości opublikował w mediach społecznościowych informację, według której dostęp do popularnej platformy gier Roblox został całkowicie zakazany na terenie Turcji. Polityk wyjaśnia, że zawartość kultowej gry mogła narażać nieletnich graczy na niebezpieczeństwo.
„Dostęp do platformy gier zwanej Roblox i wszystkie odnośniki do niej w sklepach z aplikacjami zostały zablokowane na mocy wyroku Szóstego sądu kryminalnego miasta Adana” - napisał na platformie X (dawniej Twitter) minister Yılmaz Tunç, którego oświadczenie cytuje portal VGC. „Dzięki śledztwu przeprowadzonemu przez biuro głównego prokuratora miasta Adany odkryto, że treści zawarte w grze mogą prowadzić do wykorzystywania dzieci”.
„Próby podkopywania struktur naszego społeczeństwa, narażania dzieci na niebezpieczeństwo, zachęcania do przemocy oraz promowania aktywności negatywnie wpływające na rozwój naszych dzieci, nie będą dłużej tolerowane” - kontynuuje Tunç w swojej wypowiedzi. W obliczu wprowadzenia zakazu osobne oświadczenie wydali także twórcy gry.
„Respektujemy prawa i zwyczaje w krajach, w których prowadzimy działalność oraz szanujemy działania lokalnych prawodawców, mające na celu poprawę bezpieczeństwa dzieci. Mamy nadzieję na obustronną współpracę i upewnienie się, że Roblox będzie mógł znowu być dostępny na terenie Turcji tak szybko, jak to tylko możliwe” - przekazują deweloperzy.
Według opublikowanego w zeszłym miesiącu raportu agencji prasowej Bloomberg, w całym 2023 roku zgłoszono ponad 13 tys. przypadków wykorzystywania dzieci poprzez platformę Roblox. Co gorsza, wydaje się, że jest to niebezpiecznie przyspieszający trend. Według tego samego raportu, w 2022 roku miało zostać zgłoszonych „jedynie” 3 tys. przypadków, co sugeruje gwałtowny wzrost aktywności cyberprzestępców na popularnej platformie.
Poproszeni o skomentowanie doniesień Bloomberga twórcy gry odpowiedzieli, że opublikowany raport nie oddaje w pełni stopnia złożoności wdrożonych do gry mechanizmów bezpieczeństwa i pomija fakt, że jednocześnie „dziesiątki milionów graczy w każdym wieku” bawią się w grze każdego dnia i nie wynoszą z niej żadnych przykrych doświadczeń.