Skip to main content

Rocket League - jak atakować i strzelać gole

Strzały, dośrodkowania, podstawy ofensywy.

Na tej stronie wytłumaczymy ci podstawy dotyczące atakowania oraz strzelania bramek w Rocket League. Poznasz tu różne rodzaje strzałów i dośrodkowań, a także najlepsze taktyki.

Pamiętaj, że w ataku zdecydowanie pomaga dobre ustawienie kamery.


Strzelanie w Rocket League

Podstawową metodą strzelania w Rocket League jest dwukrotne naciśnięcie przycisku A na Xbox oraz X na PS - taki typ ataku będziesz obserwował najczęściej. Sprawdza się świetnie przy niskich piłkach, piłkach dotykających ziemi oraz piłkach opadających z wysokości.

Pierwsze naciśnięcie przycisku odpowiada za oderwanie się od ziemi, a drugie za obrót. Im dłużej przytrzymasz przycisk za pierwszym razem, tym wyżej wyskoczysz.

Naturalnie najczęściej będziesz strzelał w przód, ale możesz też wykonać obrót w bok, a nawet w tył. Szczegóły w sekcji o kierunku strzału.

Na poniższym obrazku piłka opada i jest już blisko bramki - to dobry moment na wykonanie podwójnego skoku, by ją dobić:

Strzelić możesz także poprzez uderzenie piłki z włączonym dopalaczem. Pamiętaj jednak, że przy wysokiej prędkości piłka uderzona z ziemi z dopalaczem podskoczy. Jeżeli jesteś blisko bramki, nie strzelaj więc z dopalaczem, bo trafisz za wysoko (chyba że jesteś już przy samej bramce - wtedy to również się sprawdzi).

Tego typu strzału używaj w okolicach środka boiska, kiedy widzisz, że po przeciwnej stronie nie ma bramkarza. Możesz w ten sposób wykonać lob nad przeciwnikami.

Na poniższym przykładzie włączenie dopalacza może być ryzykowne, bo piłka prawdopodobnie odbije się od ściany nad bramką:

Strzału z dopalaczem używamy też naturalnie w powietrzu, podczas latania. Jest to już jednak wyższa szkoła jazdy, więc na początku skup się na podstawowej metodzie ataku.

Rocket League to gra oparta na fizyce. Piłkę można więc wtoczyć do bramki w dowolny sposób, np. lekko dotykając ją samochodem czy nawet uderzając przeciwnika tak, aby sam wbił piłkę do swojej bramki.

W poniższym przypadku, jeżeli samochód ma odpowiednią prędkość, może uderzyć piłkę nawet bez obrotu, po prostu popychając ją do bramki:

Kwestia kierunku strzału

Mając kamerę ustawioną na piłce, pamiętaj, że kierunek strzału, jaki wybierasz, jest relatywny do pozycji samochodu, a nie kamery. Najłatwiej pokazać to na prostym przykładzie.

Na poniższym zdjęciu, aby samochód potoczył piłkę do bramki, nie może strzelić, wychylając analog na padzie w przód (to byłoby zgodne z występującym w tym momencie ustawieniem kamery), a w lewo (co zgadza się z pozycją samochodu, bo musi strzelić swoim lewym bokiem).

Początkowo może to sprawiać problemy, ale z czasem nauczysz się dobrze kontrolować kierunek strzału.


Dośrodkowania w Rocket League

Absolutnie podstawową i najczęściej spotykaną metodą strzelania goli w Rocket League są dośrodkowania, które dla dośrodkowującego kończą się otrzymaniem punktów za asystę.

Dośrodkować można w dowolny sposób, ale najlepiej jest używać do tego ścian otaczających bramkę przeciwnika. Standardowy sposób to posłanie prostopadłej piłki, która będzie po ścianie lecieć w kierunku bramki - w prawo z lewej strony bramki lub w lewo z prawej strony bramki.

Oto podręcznikowy przykład dośrodkowania ze ściany bocznej. Samochód A wykonuje dośrodkowanie z prawej ściany, by samochód B mógł wykonać uderzenie do bramki, przecinając jej tor lotu:

Tak posłana piłka przelatuje przez całą szerokość bramki, więc zadaniem atakującego jest ją dotknąć, aby wpadła do środka.

Świetną metodą dośrodkowania jest też uderzenie piłki w ściany tuż obok bramki (1), by ta odbiła się do tyłu (2) i była łatwym celem dla atakującego.

Dośrodkować można też oczywiście w każdy inny sposób, np. ze ściany bocznej boiska czy wprost z ziemi - tak jak w przypadku strzałów, znaczenie mają tu wirtualne prawa fizyki.

Następnie: Rocket League - początek meczu, jak szybko dojechać do piłki

Spis treści: Rocket League - poradnik i najlepsze porady

Poprzednio: Rocket League - szybki czat, komendy i reakcje: jak ustawić i zmienić

Zobacz także