Rogue Legacy - Poradnik
Porady do gry, opis klas i bossów.
Witamy w poradniku do Rogue Legacy. Znajdziecie tutaj zbiór ogólnych wskazówek, które pomogą wam ginąć trochę rzadziej, a także opis wszystkich klas postaci oraz cech. Więcej szczegółów na temat samej gry znajdziecie w recenzji.
Klasy postaci
Przed krótkim opisem klas - parę słów o walce. Wszystkie klasy mają z początku dostęp wyłącznie do ataku podstawowego oraz do umiejętności specjalnej, którą następnie można ulepszyć (poprzez „awansowanie” klasy w posiadłości). Na pierwszy rzut oka walka wydawać może się chaotyczna, ale szybko przekonujemy się, że odpowiednie podejście do każdego wroga jest równie ważne, co refleks i zręczność. Po wejściu do pomieszczenia z przeciwnikami najlepiej szybko rzucić okiem z czym mamy do czynienia i wyjść na chwilę, by za drugim razem wkroczyć już do akcji przygotowanym. Najważniejsza rada? Zawsze bądź gotowy na coś nieoczekiwanego.
Przejdźmy do omówienia poszczególnych klas. Po każdej śmierci kontynuujemy rozgrywkę przejmując kontrolę nad jednym z trzech dostępnych potomków, nigdy nie mamy więc do wyboru wszystkich 9 klas, a niektóre z nich musimy odblokować w trakcie dalszej gry.
- Barbarian. Barbarzyńca to postać najbardziej wytrzymała, ale zadająca niewiele obrażeń. Dobra na zapoznanie się z mechaniką gry. Po ulepszeniu staje się Barbarian King/Queen (w zależności od płci postaci) i zyskuje dostęp do bojowego okrzyku, który przewraca wszystkich wrogów i niszczy wszystkie przedmioty w pomieszczeniu - rzecz jasna te, które są zniszczalne.
- Knave. Na początku nie ma umiejętności specjalnych, ale za to ma zwiększoną szansę na zadanie obrażeń krytycznych. Ulepszenia zamienia tę klasę w Zabójcę (Assassin), wtedy też zyskuje specjalną umiejętność - Mist - pozwalającą zamienić się w mgłę, by stać się odpornym na ciosy. Przebywanie w tej formie zużywa manę, nie możemy też atakować będąc w niej.
- Knight. Rycerz to najbardziej uniwersalna postać. W miarę dobre obrażenia i wytrzymałość. Ma tarczę, ale używać może jej dopiero, gdy ulepszymy klasę do Paladyna (Paladin) - może on używać umiejętności blokowania ataków, która za każdym razem zużywa trochę many. Sekundę po każdym bloku jesteśmy odporni na ciosy. Paladyn ma tajną umiejętność - może zamienić się w kamienną statuę, stając się odpornym na ciosy. Aktywujesz ją wciskając przycisk bloku i klawisz kierunkowy w dół.
- Mage. Magowie startują, jak wszyscy, z mieczem, ale mogą częściej niż inni używać umiejętności magicznych - każde zabicie wroga odnawia bowiem manę. Klasa ta ma mało punktów zdrowia w porównaniu do innych. Arch Mage (Arcymag) to jej ulepszenie - zyskuje możliwość posiadania i korzystania z trzech czarów, a nie wyłącznie jednego.
- Shinobi. Klasę odblokowujemy ulepszając posiadłość. Postać ta zadaje duże obrażenia, ale nie ma szans na trafienia krytyczne. Jej zaawansowany stopień to Hokage, który zyskuje dostęp do umiejętności Flash, czyli teleportu na krótki dystans.
- Miner. Klasę odblokowujemy ulepszając posiadłość. Jest najsłabsza w walce, jej przeznaczenie to zbieranie dużych ilości skarbów - ma bowiem bonus, który zwiększa znajdowane sumy pieniędzy o 30%. Jej ulepszenie to Spelunker, zyskuje możliwość widzenia na mapie tego, co znajduje się w najbliższych pokojach - to pomocne przy planowaniu dalszej drogi.
- Lich. Klasę odblokowujemy ulepszając posiadłość. Dosyć specyficzna postać - każde zabójstwo dodaje nam 4 punkty do maksymalnej puli życia. Po wykonaniu upgrade'u zmienia się w Lich King/Queen, wtedy też przejmuje też od wrogów punkty many. Oczywiście dodawanie sobie ich ma określony limit, ale i tak jest to niezwykle przydatna umiejętność. Poza tym, może też użyć mocnego skilla Crow Storm, który wysyła w kierunku przeciwników atakujące ich kruki.
- Spellthief. Klasę odblokowujemy ulepszając posiadłość. Podobna do Maga. Każde trafienie wroga przywraca nam porcję many. Jako Spellsword - następna forma - możemy rzucać ulepszone, mocniejsze wersje tradycyjnych czarów.
- Dragon. Ostatnia klasa do odblokowania. Używa przede wszystkim kul ognia, które zużywają manę - ta energia jednak odnawia się sama w przypadku tej klasy. Zamiast skakania, aktywujemy tryb latania. To jedyna profesja, która nie ma „drugiego stopnia zaawansowania”, jak inne.
Cechy
Cechy (Traits) to jeden z charakterystycznych elementów Rogue Legacy. Wprowadzają do gry element różnorodności. Poniżej wymienione zostały cechy pozytywne, negatywne i neutralne (nazwy oryginalne).
Cechy pozytywne:
- ADHD - podnosi szybkość ruchu
- EDS - możesz obrócić się podczas ataku mieczem
- Eid. Mem - Widzisz na mapie przeciwników w obszarach, w kierunku których jesteś zwrócony
- Endomorph - Nie możesz zostać odepchnięty i przewrócony
- Hypergonadism - Wzmacnia twoje odpychanie wrogów atakami i czarami
- OCD - Dostajesz punkt many za każdy zniszczony przedmiot w zamku
- PAD - Pułapki z kolcami nie będą działać
Cechy negatywne
- Alzheimers - Mapa świata nie działa
- CIP - Nie widzisz swoich punktów zdrowia
- Color Blind - Widzisz świat w czarno-białych barwach, przez co niektóre ataki wrogów trudno dostrzec
- Dementia - Czasem zacznie atakować cię zupełnie nieszkodliwy przeciwnik, naprawdę nieistniejący. Może wprowadzić trochę chaosu, jeżeli pojawi się podczas walki z prawdziwymi wrogami
- Ectomorph - Jesteś bardziej podatny na odpychanie i powalenie
- Farsighter - Mały obszar wokół bohatera będzie lekko zamazany
- Muscle Weakness - Twoje ataki mieczem nie odpychają wrogów
- Nearsighted - Wszystko poza małym obszarem wokół bohatera będzie lekko zamazane
- Tunnel Vision - Oznaczenia pocisków poza ekranem nie będą wyświetlane
- Vertigo - Grasz do góry nogami, ale sterowanie pozostaje niezmienione
Cechy pozytywne/negatywne (w zależności od sytuacji)
- Alektorophobia - Z niektórych przeciwników wypadać będą kurczaki bez głów zadające małe obrażenia, po ich zabiciu zyskujesz zdrowie
- Ambilevous - Rzucasz czary do tyłu
- Dextrocardia - Zamienia punkty many z punktami życia
- Dwarfism - Postać jest mniejsza, może wchodzić w ciasne przejścia, trudniej walczyć z większymi przeciwnikami
- Gigantism - Postać jest większa, ma większy zasięg, ale też łatwiej ją trafić; w niektórych pomieszczeniach ciężko się sprawnie poruszać
- Savant - Wybrany czar jest losowo zmieniany na inny po każdym użyciu
Cechy neutralne
- Baldness - Łysienie
- Coprolalia - Postać denerwuje się po otrzymaniu obrażeń
- Dyslexia - Wszelkie teksty są pisane z drobnymi błędami
- Gay - Nie wprowadza żadnych zmian
- Hypochondriac - Postaci wydaje się, że otrzymuje więcej obrażeń, niż naprawdę (reprezentowane w postaci dodatkowych numerków przy trafieniu)
- IBS - Problemy żołądkowe
- Nostalgic - Efekt sepii
Bossowie
Opis wszystkich głównych przeciwników według kolejności spotykania oraz kilka wskazówek. Nazwy oryginalne.
Khidr - The Gatekeeper
Wielkie oko, nie porusza się, strzela pociskami. Stosunkowo łatwa walka, wystarczy unikać łez. Grając jako Barbarian King mamy ułatwienie w postaci okrzyku, który zniszczy pociski. Dobry wybór to także Hokage - pokona tego bossa najszybciej.
Alexander - The Forgotten
Tu będzie już trudniej. Alexander to wielka czaszka, która nie tylko strzela pociskami (na szczęście nie na ukos), ale też porusza się po obszarze walki (na szczęście stosunkowo dużym) i przywoływał mniejsze czaszki. Najlepszą taktyką jest prędkość - musisz pokonać go jak najszybciej, by nie zdążył stworzyć zbyt dużo pomocników, przez których tłum się nie przebijesz. Barbarian King ze swoim okrzykiem to najlepszy wybór.
Ponce de Leon - The Sentinel
Proste starcie, trzeba tylko dobrze poruszać się po pomieszczeniu. Ponce to wielka kula ognia, która goni bohatera, co jakiś czas szarżując. Cały czas zostawia za sobą mniejsze kule ognia - dlatego najlepiej uciekać przed nim okrążając cały pokój przy ścianach i suficie, unikając chaotycznego skakania.
Herodotus - The Infinite
To starcie staje się trudniejsze, im więcej obrażeń zadajesz bossowi. To wielka galareta, rozpada się na mniejsze. Po pokonaniu pierwszej formy, kiedy rozpadnie się na dwie mniejsze części - zajmij się najpierw wyłącznie jedną. Jeżeli zaczniesz atakować wszystkie, powstanie zbyt dużo kolejnych. Co jakiś czas w pomieszczeniu pojawią się też zieloni magowie, szybko ich zabij, by nie przeszkadzali.
Johannes - The Traitor
Johannes bardzo lubi rzucać sztyletami i toporami - musisz nauczyć się ich unikać metodą prób i błędów (chociaż do tego momentu powinieneś już mieć opanowaną sztukę uników). Nie ma zbyt dużo punktów życia, ale uderza bardzo mocno - dlatego najlepiej postawić na klasę szybką i zadającą dużo obrażeń (Hokage, Assassin), jeżeli czujesz się na siłach. Bezpieczna opcja to Barbarzyńca.
The Fountain - Second Form
Jak na ostatniego bossa, nie jest wcale przerażająco trudny. Łatwo przewidzieć kiedy uderzy, ponieważ bierze zamach dosyć powoli. Miecze, które przywołuje, są łatwe do uniknięcia - te rozchodzące się wzdłuż Sali wystarczy przeskoczyć, używając platformy, a tych lecących w górę od podłogi jest zazwyczaj mało. Najlepiej uciekać przed nim i co chwila szybko zawracać na moment, by uderzyć.