Skip to main content

RTX 50 oficjalnie. Znamy specyfikację i polskie ceny nowej generacji kart Nvidii

Jest też DLSS 4 i Reflex 2.

Podczas targów CES 2025 Nvidia zaprezentowała swoją najnowszą generację kart graficznych dla pecetów i laptopów: RTX-y serii 50, oparte na architekturze Blackwell. Najdroższa propozycja - RTX 5090 - będzie kosztowała ponad 10 tys. zł, ale są też zdecydowanie tańsze warianty. Nowe GPU będą korzystać z technik niedostępnych dla poprzedniej generacji - DLSS 4 i Multi Frame Generation.

Nowa seria obejmuje cztery karty graficzne: RTX 5090, RTX 5080, RTX 5070 Ti oraz RTX 5070. Nvidia twierdzi, że każde z tych GPU cechuje się dwukrotnie wyższą szybkością od swojego odpowiednika z poprzedniej generacji, RTX 40 (tyle że przy zastosowaniu DLSS 4 i Multi Frame Generation, o których piszemy poniżej). Tym samym RTX 5090 ma być dwukrotnie szybsze od 4090, RTX 5080 dwukrotnie szybsze od 4080 i tak dalej - aż do 5070. Poniżej znajdziecie specyfikacje kart i polskie ceny sugerowane dla modeli referencyjnych.

RTX 5090 i 5080 trafią na półki sklepowe już 30 stycznia, zaś dwa pozostałe modele zadebiutują w lutym.

Specyfikacje:

Źródło: Nvidia

Polskie ceny sugerowane:

  • GeForce RTX 5090 - 10299 zł
  • GeForce RTX 5080 - 5199 zł
  • GeForce RTX 5070 Ti - 3899 zł
  • GeForce RTX 5070 - 2849 zł

„Architektura NVIDIA RTX Blackwell została zbudowana i zoptymalizowana pod kątem renderowania neuronowego. Dysponuje ona ogromną mocą obliczeniową oraz nowymi silnikami i funkcjami zaprojektowanymi specjalnie w celu przyspieszenia renderowania neuronowego nowej generacji. Dzięki 92 miliardom tranzystorów, Blackwell jest najpotężniejszym konsumenckim układem GPU, jaki kiedykolwiek stworzono” - chwali się Nvidia.

Na dowód „zieloni” pokazują gameplaye z włączonym licznikiem klatek, przykładowo porównanie działania RTX 4090 i RTX 5090 w Cyberpunk 2077: Widmo wolności:

Zobacz na YouTube

DLSS 4, Multi Frame Generation i Reflex 2

Nvidia pochwaliła się też DLSS 4, czyli nową wersją technologii upscale'ingu w czasie rzeczywistym. „Zieloni” określają ją „największą aktualizacją modeli AI” od czasów premiery DLSS 2. Obraz ma być stabilniejszy i cechować się mniejszym ghostingiem.

DLSS 4 będzie dostępny dla wszystkich GPU z serii RTX - w tym RTX 20 - ale technologia wprowadzi też jedną z nowinek, która będzie ekskluzywna dla RTX 50. Mowa o Multi Frame Generation, czyli rozszerzonej technice dotychczasowego Frame Generation, obsługującej generowanie do trzech dodatkowych klatek na każdą tradycyjnie renderowaną klatkę. Ma to pozwolić na nawet 8-krotne zwiększenie FPS-ów względem renderowania opartego na surowej mocy sprzętu.

Zobacz na YouTube

Na premierę kart RTX 50, Multi Frame Generation będzie obsługiwało 75 gier, a ich listę możecie zobaczyć tutaj.

Nvidia przedstawiła też Reflex 2, czyli nową wersję swojej technologii obniżającej opóźnienie w grach. Wersja 2 ma zredukować latencję nawet o 75% za sprawą funkcji Frame Warp, precyzyjniej obliczającą pozycję kamery w kolejnej klatce.

Źródło: Nvidia

Walka z opóźnieniem jest o tyle istotna, że technika Frame Generation zawsze wiąże się właśnie ze zwiększeniem latencji. Można się spodziewać, że Multi Frame Generation może tę niedogodność jeszcze bardziej pogłębić.

Zobacz także