Rzekome szantażowanie twórców Black Myth: Wukong przez Sweet Baby Inc. wywołało kontrowersje
Choć dowody są bardzo skąpe.
Użytkownik serwisu społecznościowego w Chinach zapewnia, że firma konsultingowa Sweet Baby Inc. starała się wymusić na twórcach Black Myth: Wukong skorzystanie ze swoich usług, wycenionych od razu na 7 milionów dolarów. Temat wywołał spore zamieszanie w sieci, choć źródło jest mocno wątpliwe.
W celu zrozumieniu kontekstu należy rozpakować kilka elementów. Czym jest Sweet Baby Inc.? To firma konsultingowa, która zajmuje się doradzaniem na temat EDI, czyli angielskiego skrótu oznaczającego „równość, różnorodność i inkluzywność”. Kilka miesięcy temu przedsiębiorstwo krytykowano za rzekome „wpychanie” ekstremalnie lewicowych treści do gier, co dementowali sami deweloperzy. Kontrowersje jednak pozostały.
Następnie musimy cofnąć się wstecz o co najmniej cztery lata, gdy w chińskim internecie pojawiają się pierwsze doniesienia na temat nietypowych praktyk w studiu Game Science, odpowiedzialnym za Black Myth: Wukong. Lokalne media znalazły wtedy wpisy z jeszcze wcześniejszego okresu - z 2013 roku - w których główny grafik Yang Qi przyznaje między innymi, że jego firma nie tworzy gier dla kobiet, ponieważ kobiety i mężczyźni mają inaczej skonstruowane narządy rozrodcze.
Jak opisywały media w Chinach, to tylko jeden z przykładów seksistowkich praktyk, które w Game Science były codziennością także w późniejszych latach. W 2015 roku mowa na przykład o plakacie rekrutacyjnym, który apeluje, by „nie bzykać kolegów i koleżanek” w czasie pracy.
Na tym sprawa ucichła, ale tylko do czasu. Kolejne pokazy Black Myth: Wukong na Zachodzie sprawiły, że gra zaczęła zdobywać coraz większe grono fanów. Całość zwieńczono zapowiedzią daty premiery, co ujawniono pod koniec ubiegłego roku na imprezie The Game Awards 2023.
Co kluczowe w obecnej sytuacji, na krótko przed tą imprezą - w listopadzie - serwis IGN opublikował artykuł krytykujący studio Game Science, w którym przedrukowano wiele z przykładów na toksyczną atmosferę, które media w Chinach opisywały już pół dekady wcześniej.
Przenosząc się do teraźniejszości, losowy użytkownik serwisu społecznościowego w Chinach zapewnił, że Sweet Baby Inc. szantażowało deweloperów Black Myth: Wukong, domagając się skorzystania ze swoich usług za 7 milionów dolarów.
Brzmi raczej dziwnie, lecz Game Science miało odważnie odrzucić „propozycję” (lub też w ogóle nie odpowiedzieć, w zależności od wersji), za co Sweet Baby Inc. teraz podobno się mści. Głównym przykładem takiej zemsty jest właśnie przywołany wyżej artykuł serwisu IGN z listopada 2023 roku, opublikowany podobno „po znajomości” ze Sweet Baby Inc.
Kontrowersyjny temat szybko podchwycili liczni komentujący, bez zagłębiania się w szczegóły. Filmik popularnego „Asmongolda” to prawie 500 tysięcy wyświetleń. Fani przyjmują oczywiście tezy bez zastrzeżeń: „Obrzydliwa praktyka biznesowa, niczym nie różniąca się od przestępstwa” - czytamy w jednej z opinii.
Żadna zaangażowana strona opisywanego „konfliktu” nie zajęła jeszcze oficjalnego stanowiska w sprawie. Cała sprawa bazuje więc na blogowym wpisie jednego z graczy, nawet jeśli jego wypowiedź jest błędnie (lub celowo) opisywana na Zachodzie jako „chińskie media”.
Nie jest obecnie jasne, czy mamy do czynienia z przemyślaną dezinformacją, czy też ogromną i nieco niespodziewaną burzą wywołaną przez przypadkowego fana, który po prostu postrzega Game Science jako ostatni bastion oporu przed „lewactwem” - co zapewne leży w zgodzie z przeszłością samej firmy.