Sea of Thieves - co robić w grze: wyprawy, misje i postępy
Zdobywanie reputacji i skrzyń.
Sea of Thieves nie jest typową grą fabularną, którą przechodzimy misja po misji - w określonej z góry kolejności. To typowa „piaskownica” (sandbox), czyli gra, w której na pierwszym miejscu stoi wolność i swoboda. Można więc powiedzieć, że faktycznie robimy tutaj to, na co mamy ochotę.
Oczywiście twórcy przygotowali pewien system postępów i misji do wykonywania. Nie jest więc tak, że dosłownie wszystko robimy bez żadnych zasad, wskazówek czy konkretnych celów. Jeżeli mamy ochotę po prostu pozwiedzać świat, jest to możliwe, ale przygotowano także system zadań.
Misje też są jednak nietypowe - ponieważ są generowane losowo. Nie można więc opisać konkretnych misji, ponieważ każdy gracz (czy każda grupa w grze kooperacyjnej) wybierze się na nieco inne wyprawy z różnymi celami.
Cele i typy zadań można jednak podzielić na różne kategorie. Zanim jednak je wymienimy, opiszmy ogólną strukturę misji.
Struktura misji
Każdą misję możemy rozpocząć po wykupieniu dokumentu z nią związanego od zleceniodawcy. Konkretnie: wykupujemy możliwość odbycia zleconej podróży (Voyage). Zlecenia możemy kupić od trzech frakcji - Merchant Alliance, Gold Hoarders i Order of Souls.
Po wykupieniu zadania - maksymalnie możemy przechowywać trzy - udajemy się na swój statek. Tam, w kajucie kapitana, na pustym stole możemy położyć wybrane zlecenie, a następnie zagłosować za jego rozpoczęciem. Gdy misja zyska głosy większości załogi, zadanie się rozpoczyna.
Wyprawę zawsze zaczynamy od wytyczenia kursu. Musimy więc wiedzieć, dokąd zmierzamy. Czasem nazwę portu docelowego czy konkretnej wyspy mamy w dokumencie misji lub na mapie (które wybieramy przytrzymując E na PC lub RB na Xbox One). Jeżeli na mapie jest sam rysunek wyspy, to musimy ją znaleźć na dużej mapie na stole na naszym okręcie.
Następnie trzeba po prostu nawigować w kierunku celu. Strony świata są dobrze oznaczone na mapie głównej, a przy sterze znajduje się kompas. Wystarczy przekazywać odpowiednie wskazówki sternikowi.
Po dotarciu do celu musimy wykonać określoną czynność (zależnie od misji). Najczęściej musimy zdobyć jakiś przedmiot i komuś go oddać. Gdy to uczynimy, zyskujemy złoto, a także punkty reputacji u danej frakcji. Zwiększając poziom reputacji u frakcji możemy zapewniać sobie dostęp do kolejnych zadań, a także dodatkowych nagród do wykupienia w późniejszych fazach gry.
Różne typy zadań
W każdym zamieszkanym porcie (Outpost) znajdziemy przedstawicieli trzech głównych frakcji. Każde ugrupowanie zleca misje innego rodzaju, ale wszystkie misje jednej frakcji zazwyczaj polegają na tym samym.
- Misje frakcji Merchant Alliance polegają na łapaniu i dostarczaniu zwierząt do określonego portu
- Misje Gold Hoarders polegają na szukaniu i dostarczaniu skrzyń ze skarbami.
- Misje Order of Souls polegają na zabijaniu szkieletów w konkretnym miejscu i dostarczaniu czaszek.
Oczywiście im więcej zadań wykonujemy, tym zdobywamy dostęp do nieco bardziej skomplikowanych misji. Choć główny cel często jest podobny, to już sposób odnalezienia jakiegoś przedmiotu czy miejsca ukrycia skarbu może być trudniejszy.
Po wykonaniu zadania zawsze wracamy do członka frakcji, która zleciła nam daną misję. Zwiększamy też poziom danej frakcji i zarabiamy pieniądze. To główna oś postępów, a także rozwoju postaci.
Rozwój jest bowiem w Sea of Thieves tylko kosmetyczny. Nie zdobywamy lepszego ekwipunku, a jedynie taki, który różni się wyglądem od tego, co już posiadamy. Nie rozwijamy też statystyk postaci, a po prostu zyskujemy dostęp do coraz to nowszych i niedostępnych wcześniej elementów ubioru czy przedmiotów.
Postępy związane z reputacją frakcji i zebranym złotem zachowujemy na stałe - są związane z naszym piratem. Nieważne więc, czy pływamy samotnie, czy innym razem decydujemy się na rejs z załogą.