Seria GTA ma 25 lat. Nawet twórcy nie wierzyli w sukces
Gra zaczynała jako demo o dinozaurze.
Dokładnie 25 lat temu - 28 listopada 1997 roku - na rynku ukazała się pierwsza odsłona serii Grand Theft Auto, które do dzisiaj pozostaje jedną z największych i najważniejszych licencji w świecie gier wideo.
Nie wszyscy wierzyli w sukces „jedynki”, o całym cyklu nie wspominając. W rozmowie z BBC sytuację wspomina Colin Macdonald, który dołączył do studia DMA Design z Dundee na kilka miesięcy przed premierą.
„W trakcie prac przeprowadzono nieoficjalną ankietę, w której można było wskazać, który z siedmiu rozwijanych wtedy tytułów będzie najbardziej i najmniej udanym” - mówi deweloper, który odszedł z firmy w 2000 roku, już po przejęciu przez Take-Two Interactive i przeniesieniu części pracowników do nowego zespołu, pod nazwą Rockstar.
„Grand Theft Auto było produkcją najczęściej wskazywaną jako ta, które odniesienie najmniejszy sukces. Było tak dlatego, że w połowie prac nie wiedziano jeszcze, czym dokładnie jest ten tytuł. Nie brakowało także błędów” - wyjaśnia. „Nie dało się pograć kilka minusów bez awarii”.
W dostrzeżeniu potencjału przeszkadzał zapewne fakt, że projekt zaczynał jako... gra o przygodach dinozaura rujnującego budynki. Autorem pierwszego prototypu był programista Mike Dailly, jeden z założycieli oryginalnego DMA Design.
„Prowadził techniczny eksperyment, starając się pokazać, że budynki renderowane z lotu ptaka mogą wyglądać trójwymiarowo, jeśli dodać nieco perspektywy” - wspomina Macdonald. „Wymyślił więc grę o dinozaurze. Miasto przemieszczało się w jakiejś formie 3D, a gracz kierował dinozaurem, który biegał i niszczył budowle. Tak zaczęło się Grand Theft Auto.
Następnie programista dodał samochody, by tchnąć w miasto nieco życia. Potem akcja potoczyła się już szybko, ponieważ inny pracownik zaproponował, by kierować właśnie auta, a nie dinozaura i całość otrzymała nawet tytuł - Race 'n' Chase. Potrzebny był jeszcze jeden krok, którzy wkrótce nadszedł - dodano możliwość wyjścia z pojazdu, biegania, skakania i kradzieży.
Reszta - jak to mówią - jest historią. GTA 5 bije rekordy popularności już przez ponad dekadę, stanowiąc najbardziej dochodowy produkt rozrywkowy w historii. Mowa o całej branży rozrywkowej, nie tylko o grach wideo. Tytuł wygenerował ponad 6 mld dolarów przychodów dla Take-Two, które we wrześniu 1999 roku zapłaciło 11 milionów dolarów za DMA Design. Dzisiaj byłoby to około 18,2 mln dol. Niezła inwestycja.