Skip to main content

Shadow of the Tomb Raider - poziomy trudności

Dostosuj parametry walki, eksploracji i zagadek do własnych możliwości.

Nowy Tomb Raider oferuje kilka poziomów trudności związanych z trzema elementami: walką, eksploracją i zagadkami. Każdy z nich można ustawiać w menu opcji w dowolnym momencie i niezależnie od pozostałych.

Dzięki temu możesz wybrać, który element ma być bardziej wymagający, a który mniej.

Przykładowo, jeśli lubisz główkować i rozwiązywać zagadki, ale niekoniecznie toczyć zaciekłe pojedynki z wrogami, to możesz ustawić łamigłówki na poziom trudny, a walkę na łatwy.

Poniżej znajdziecie opisy uwzględniające różnice związane z poszczególnymi poziomami trudności, a także opis opcji dodatkowych.

Poziom trudności domyślnie wybieramy przed grą. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby zmienić go w dowolnym momencie. Wystarczy wejść do menu głównego, wybrać opcje (1), a potem poziom trudności (2).

Zostanie wyświetlony nowy ekran, w którym możemy modyfikować następujące parametry:


Ogólny poziom trudności (3) - pozwala za jednym zamachem zmienić wszystkie trzy poziomy trudności związane z walką, eksploracją oraz zagadkami.

  • Spryt i odwaga - wszystkie opcje na poziomie łatwym.
  • Rytuał przejścia - wszystkie opcje na poziomie normalnym.
  • Jedność z dżunglą - wszystkie opcje na poziomie trudnym.

Poziom trudności walki (4) - określa trudność starć z przeciwnikami:

  • Łatwy - włączone wspomaganie celowania, duża ilość amunicji do znalezienia, wrogowie posiadają mniej zdrowia, zadają mniejsze obrażenia i łatwiej ich wykryć.
  • Normalny - wrogowie posiadają standartowy poziom życia oraz zadają średnie obrażenia. Skrzynki z amunicją pojawiają się rzadziej.
  • Trudny - wrogowie posiadają więcej zdrowia, zadają większe obrażenia i szybciej wykrywają Larę. Skrzynki z amunicją występują rzadko, a zdrowie Lary nie regeneruje się podczas walki. Ponadto korzystanie z instynktu przetrwania nie podświetla przeciwników.

Poziom trudności eksploracji (5) - określa trudność poruszania się po świecie:

  • Łatwy - dobrze widoczny ślad białej farby, ułatwiającej odnalezienie drogi. Czas na złapanie się krawędzi jest wydłużony, a ogniska w obozach rozpalone.
  • Normalny - delikatny ślad białej farby ułatwia odnalezienie drogi, a czas na złapanie się krawędzi jest standartowy. Ogniska w obozach nie są rozpalone.
  • Trudny - brak śladów ułatwiających odnalezienie drogi i skrócony czas na złapanie się krawędzi. Ogniska w obozach nie są rozpalone, a instynkt przetrwania jest w trakcie eksploracji wyłączony.

Poziom trudności zagadek (6) - związany z trudnością rozwiązywania łamigłówek:

  • Łatwy - Lara wypowiada szczegółowe wskazówki związane z kolejnymi krokami danej zagadki. Ponadto instynkt przetrwania podświetla przedmioty interakcyjne (na żółto) oraz te, które są potrzebne do rozwiązania danej zagadki (na niebiesko). Czas na reakcję w zręcznościowych momentach jest wydłużony.
  • Normalny - bohaterka wypowiada ogólne porady związane z zagadkami, a instynkt przetrwania podświetla obiekty, z którymi możemy wejść w interakcję. Czas na reakcję w zręcznościowych momentach jest standartowy.
  • Trudny - Lara nie udziela żadnych podpowiedzi, a instynkt przetrwania jest wyłączony. Do tego czas na reakcję jest skrócony.


Instynkt przetrwania: wskaźniki (7) - pokazuje lub ukrywa wskaźniki celu misji podczas korzystania z instynktu przetrwania. Włączenie tej opcji ułatwia nawigację.

Instynkt przetrwania: poświata (8) - pokazuje lub ukrywa poświatę przedmiotów, z którymi można wejść w interakcję podczas korzystania z instynktu przetrwania.

Zobacz także